Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ctrl-alt delete

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-26 14:37

Avänder man Windows 2000 så kan jag med knappkombination ctrl-alt-delete och enter låsa datorn för andra.Finns det något liknande i MacOs X?
Eller är jag tvungen att logga ut när jag lämnar datorn och inte vill att andra ska få tillgång till den?

Yep, utloggning nödvändig. Men den gör du ju snabbt med Shift-Command-Q.

Nej, du behöver inte logga ut ...

Aktivera bara skärmsläckaren, tilldela en hotspot och ange att du måste ange ditt lösenord för att öppna datorn.

Nu är det bara att "slänga upp" pekaren till hotspoten så är datorn låst, och öppnas bara med lösenord.

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 15:05

Låter som en riktigt bra funktion faktiskt... att kunna låsa datorn när man inte sitter vid den, utan att behöva avsluta allt och logga ut. I och för sig finns ju i princip samma funktion i OS X. Välj helt enkelt så att skärmsläckaren går igång när du för muspekaren till något av skärmens hörn. Ställ sedan in ett lösenord för att "väcka" den från skärmsläckaren.

Finns ytterligare ett sätt att låsa datorn. Öppna "Nyckelhanteraren" gå till menyn "Innehåll" välj "visa status i menyraden". Nyckelhanterans ikon visar sig nu i menyraden och där finns alternativet "lås skärm"

  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 20:03

Tufft!

  • Medlem
  • 2003-01-26 20:57

eller så testar man DeskShade Plus

ser ut såhär när man låser: bild.

/majk

[ 26. Januari 2003, 20:59: Meddelandet ändrat av: majk ]

1
Bevaka tråden