Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD: Får dålig kvalite, hjälp!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har skapat en film i iMovie och efter att allt är klart så ser det riktigt bra ut, men efter iDVD så händer
något, det blir betydligt sämre kvalite. Jag har valt högsta kvalite i inställningarna och jag har testat
att göra en image och bränna där ifrån istället, men det blir inget bra det heller.

Ett tag trodde jag det var mina verbatin skivor som spelade mig ett spratt, men efter att ha kollat
på imagen då den visade sig vara kass också, så var det ju inte det.

Något händer i iDVD, någon som vet vad det kan vara? Snälla hjälp!

• Oregistrerad
  • 2005-11-20 01:33

Sämre blir det. Har du jämfört med någon annan kackig dvd? Typ lågbudget-film?

"sämre blir det" Nu hänger jag nog inte riktigt med, vad menar du? Jag filmar med en NVGS 400 och
resultatet blir riktigt bra, men efter iDVD så får jag en blurrig bild och hittar ingen rimlig orsak till detta. Något händer under komprimeringen!

Kom igen nu någon.....HJÄÄÄLLP!

Sämre, hur då? Jag såg att ett av mina projekt blev dåliga på en Xbox, men det berodde på att han hade deinterlace avstängt på boxen så det blev taggiga kanter.

Men annars har jag då inte sett att hembrända DVD blivit dåliga. Jag har förvisso utgått från DV filmad med en konsumentkamera med en CCD, men någon försämring har jag inte märkt. Jag har alltid haft inställningen "hösta prestanda".

Man ser tydligt runt t.ex. text att det är försämrad kvalite. Känns lite som om man tar en QT film
på datorn med lite sämre kvalite och drar upp fönstret till en större storlek, man får sämre kvalite.

Kör också allt på högsta prestanda och det märkligaste av allt är att jag har gjort film med samma
kamera och det har blivit hur bra som helst.

Är det bara text som blir dålig?
iMovie i sig har ju en riktigt dålig texthantering vilket syns lite olika mycket beroende på vilket typsnitt man väljer. Men det är alltså inte det du menar, eller?

Om jag inte missminner mig så ska det finnas en inställning för högre kvalité i iDVD som man kan kryssa i. Om du inte redan gjort det så prova och se om det blir bättre.

Nej Svante det är inte bara runt text utan hela bilden som blir sämre kvalite. Christofer; under
"Inställningar"/"Allmänt" så finns en del som heter "Kodarinställningar" där man kan välja
"Högsta Kvalite" eller "Bästa Prestanda", jag kör alltid på "Högsta Kvalite", funkat innan, men den
här gången tycks det inte göra det av någon märklig anledning.

1
Bevaka tråden