Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac > PC - nätverkskort > nätverksort

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 17:07

Har ett extra nätverkskort i macen och skulle vilja dela filer och göra det möjligt för PC'n att surfa via macen istället. Någon som vet hur jag gör?
Just nu är PC'n inploppad i mitt andra nätverkskort och fildelning är påslaget på macen...men sedan?
Hur gör jag med IP'n tx.e?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-11-20 17:09

Slå på "Internet-delning", då blir din Mac en NAT-router och PC:n kan få sitt IP-nummer dynamiskt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 17:13

internet sharing e påslaget...men funkar inte...

To computer using: PCI Ethernet Slot 2

Sharing you connection from: Built-in Ethernet

(datorn är ansluten till PCI Ethernet Slot 2...den som ska ut på internet via Macen altså)

Viktigast är igenkligen att kunna dela filer...eller snarare att jag ska kunna komma åt pc'ns filer.

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-11-20 17:28

Använder du DHCP på PC-burken?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 17:34

Japp!

Systeminställningar -> Fildelning -> Tjänster, slå på det du vill ha. Personlig webdelning för internet tex.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 17:57

irriterande nog känner det inte för att fungera. =(
Inget man ska ändra i PC'n?

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-11-20 18:12

Vilket IP-nummer får PC:n sig tilldelat?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-20 18:21

Har du switch/hub emellan eller bara rak kabel? Om så är fallet så har troligen inte extra-kortet i maccen eller kortet i PC:n Auto-MDI-X. Koppla pc:n till det interna kortet på maccen istället så funkar det.

Ursprungligen av bollman:

Har du switch/hub emellan eller bara rak kabel? Om så är fallet så har troligen inte extra-kortet i maccen eller kortet i PC:n Auto-MDI-X. Koppla pc:n till det interna kortet på maccen istället så funkar det.

Eller korsad kabel

1
Bevaka tråden