Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork - installationsproblem på iBook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-20 19:17

Försöker installera Keynote 2 (iWork) på en splitter ny iBook 1.33/512 - och får det obegripliga meddelandet "Du kan inte fortsätta. Det finns inget att installera."

Detta dyker upp när man valt målskiva för installationen (startdisken i detta fall) och klickar "Fortsätt".
Har aldrig varit med om något liknande... Vad kan det vara?

Har lite smått panik, tänkte använda just denna burk för en viktig presentation i veckan

iBooken kör 10.4.3, skivan är lagligen inhandlad osv. Vore otroligt tacksam för snabbt svar!

/Niklas Z

Jag skulle tippa det har att göra med att du redan har iWork på disken. Det följer nämligen med en trial version med iBooken.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301608

Ursprungligen av Apple:

Retail purchases of Mac OS X 10.4 and new computers that come with Mac OS X 10.4 both include a trial version of iWork. Because of this, installing a full retail copy of iWork is easier than you think.

After purchasing iWork, rather than install the software from the iWork disc, simply open the trial version on your computer. When prompted to buy or try, click the Buy button and enter the serial number that came with your retail copy of iWork. This will unlock the full version—you will no longer be prompted to purchase the software.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 08:22

Jo, jag misstänkte att det skulle röra sig om något sånt. Men de enda spåren jag kunde hitta på iBooken var en .plist-fil för Keynote, min kollega hade nämligen langat iWork-programmen när han såg att det var just en trial...

Och trots att jag raderat den filen och inte hittat någon annan som verkar ha med iWork att göra, så får jag fortfarande samma felmeddelande. Finns det något sätt att lösa detta utan att behöva t ex installera om från återställningsskiva och SEN knappa in serienummer från vår köpta iWork?

Ursprungligen av Zache:

Jo, jag misstänkte att det skulle röra sig om något sånt. Men de enda spåren jag kunde hitta på iBooken var en .plist-fil för Keynote, min kollega hade nämligen langat iWork-programmen när han såg att det var just en trial...

Och trots att jag raderat den filen och inte hittat någon annan som verkar ha med iWork att göra, så får jag fortfarande samma felmeddelande. Finns det något sätt att lösa detta utan att behöva t ex installera om från återställningsskiva och SEN knappa in serienummer från vår köpta iWork?

Har du sökt och raderat alla filer som har med iWork, Keynote och Pages att göra?

Det finns ett par filer i Library/Receipts som kan ställa till det också. Radera alla filer där som innehåller iWork, Keynote och Pages.

Prova det och återkom. Nån omstallation ska du verkligen inte behöva göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 16:48

Har sökt som en iller men kan inte minnas att jag hittade någon just där! Tack för tipset, ska kolla upp det ikväll. Är det osynliga filer, tror du?

/Niklas

Ursprungligen av Zache:

Har sökt som en iller men kan inte minnas att jag hittade någon just där! Tack för tipset, ska kolla upp det ikväll. Är det osynliga filer, tror du?

/Niklas

Nej det är verkligen inga osynliga filer. De heter t ex:
Keynote 2.pkg
Pages.pkg
iWork Fonts.pkg
iWork Extras.pkg

Jag vet sen tidigare att om såna filer ligger kvar kan installationsprogrammet anse att installation redan är gjord och då vägra fortsätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 17:13

Om detta funkar - you've saved my day!

Återkommer i morgon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 13:03

Tack Rickard, det fungerade precis som det skulle!

Nu kan jag åka till Thailand i morgon med gott samvete utan att behöva låna ut min PB 17" till kollegan

Hilsen
Niklas Z F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 13:08

Har man en trialversion installerad ska det nog bara vara att skriva in serienummret man har på den köpta boxen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 13:15

Yes, det stämmer. Min kollega hade dock raderat trialversionen, men trots det verkar installeraren tro att programmet fortfarande finns kvar.

Mycket konstigt... Om jag inte får nån fart på detta får det bli en nyinstallation av OS X och sen låsa upp trial-versionen. Men det känns ju minst sagt surt att behöva göra på det sättet.

1
Bevaka tråden