Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VIRUS, hur ligger det till egentligen?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 15:29

Har hört så mycket om att det inte finns virus till mac och att det är "teoretiskt" omöjligt att skapa virus till OS X! Låter ju inte rimligt men vad vet jag...

Iallafall, vad kan i sånna fall sega ner en PB 1.3Ghz 1GB ram om inte virus och spyware?

Gör Norton virus program till mac bara för att tjäna pengar eller finns det nåt att frukta/akta när det gäller mac och internet????

/Karl

I nuläget så är OS X-användare väldigt säkra, det jag har funnit är enbart "proof of concept"-varianter på virus, dvs ofarliga demonstrationer på hur säkerheten kan kringås.

Att det teoretiskt sätt skulle vara omöjligt att skapa ett virus till OS X är helt fel, allting går att göra om man besitter kunskap och tålamod.

Däremot så kan Windows-virus smitta dokument som ligger på Macen, däremot så skadas inte datorn eftersom viruset enbart fungerar på Windows. Däremot så kan man själv skicka vidare de smittade dokumenten till en Windows-användare som riskerar smitta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-21 15:47

Sedan kan man ju hoppas att de här explosiva virusspridningarna är lite svårare att utföra på mac. Det är väl egentligen det största problemet med virus. Särskilt som det även indirekt drabbar de som skyddar sig, eftersom nätverk blir slöa och tjänster som man förväntar sig går ner.

Skadlig kod kommer nog alltid att gå att köra på OS som inte är extremt välskrivna och specade för att vara totalt skyddade.

Men hur ligger det egentligen till? Finns det några virus till Mac OS X? Jag vet inga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 16:53

Det finns massor av trådar om ämnet redan ...

Det finns inga kända virus till Mac OS X.
Går man in och tittar på Symantecs viruslista och söker på "Mac OS X" får man upp tre objekt:
Två är bara ofarliga konceptbevis och det tredje har knappt någon spridning och gör knappt någon skada. Jag har aldrig hört talas om någon som ens hört talas om detta virus tidigare - än mindre råkat ut för.

Mac OS X är virusfritt.

En av mina macvänner pratade en gång om att en av hans kompisar hade ett virus på sin ibook. Då var det iofs en rätt så datornördig kompis, men han satt och kollade hur han kunde "styra" viruset i sitt beteende.

Viruset gjorde snällt vad det blev "tillsagt"...

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-28 18:55
Ursprungligen av irrelogical:

En av mina macvänner pratade en gång om att en av hans kompisar hade ett virus på sin ibook. Då var det iofs en rätt så datornördig kompis, men han satt och kollade hur han kunde "styra" viruset i sitt beteende.

Viruset gjorde snällt vad det blev "tillsagt"...

Låter definitivt som en skröna...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-28 19:02
Ursprungligen av akesson:

Låter definitivt som en skröna...

Tänkte precis skriva det; som något ur War Games eller så.

• Medlem
  • Lidköping
  • 2005-11-28 17:32

Den stora anledningen till att det finns virusprogram till mac är att macen kan sprida windows virus utan att själv ta skada.
Oftast då så är det virus som kommer via epost

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-28 21:17
Ursprungligen av k.vaglund:

Har hört så mycket om att det inte finns virus till mac och att det är "teoretiskt" omöjligt att skapa virus till OS X! Låter ju inte rimligt men vad vet jag...

Iallafall, vad kan i sånna fall sega ner en PB 1.3Ghz 1GB ram om inte virus och spyware?

Gör Norton virus program till mac bara för att tjäna pengar eller finns det nåt att frukta/akta när det gäller mac och internet????

/Karl

Testade precis min dator med OS 10.2.8 och utan varken virusskydd eller brandvägg genom Testa datorn och fick följande meddelande:

Testet är avslutat

Din dator har nu blivit testad och inga svagheter kunde hittas i din datorsäkerhet. Testet kunde dock få fram information om din dator som kan vara viktig för dig att veta om.

När jag kollar den viktiga infon står det så här:

The remote host answers to an ICMP timestamp request. This allows an attacker
to know the date which is set on your machine.

This may help him to defeat all your time based authentication protocols.

Solution : filter out the ICMP timestamp requests (13), and the outgoing ICMP
timestamp replies (14).

Risk factor : Low
CVE : CAN-1999-0524

Jag vet inte om det är något att bry sig om men det känns tryggt med "inga svagheter kunde hittas i din datorsäkerhet" och "Risk factor : Low". Det var kanske inte svaret på din fråga men ändå ett gott tecken.:)

• Medlem
  • Värmdö
  • 2005-12-27 23:40

Om det nu inte finns några virus på Macen undrar jag i så fall om någon vet vad denna varning från Norton som jag får då och då betyder: swapfile2 is infected with Hacktool.Underhand. It could not be repaired. Har sökt efter "swapfile2" utan resultat.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-28 00:00
Ursprungligen av zimmy:

Om det nu inte finns några virus på Macen undrar jag i så fall om någon vet vad denna varning från Norton som jag får då och då betyder: swapfile2 is infected with Hacktool.Underhand. It could not be repaired. Har sökt efter "swapfile2" utan resultat.

Mac:ar kan inte bli infekterade med datorvirus (eftersom det inte finns några kända virus till Mac), däremot kan Mac:ar sprida virus till Windows.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-28 00:08
Ursprungligen av zimmy:

Du kan ha virus i filerna på din Mac, men de påverkar inte din dator. Däremot blir det jobbigare om nämnda filer på något sätt hamnar i en Windows-dator...

swapfile2 låter som en swap-fil och går att nå i filsystemet på sökvägen /private/var/vm/. Vill du ta bort filen kan du nog göra det i Terminal. Öppna mappen Verktygsprgram och programmet Terminal.

Skriv följande och tryck på Enter:

sudo rm /private/var/vm/swapfile2

Skriv därefter in ditt admin-lösenord och tryck Enter.

Men som sagt. Det är ett Windows-virus och kan inte påverka din Mac alls.

Säkerhetsföretaget F-Secure har en expert från vårt grannland i öster. Ladda hem den här filmen där han ger sitt företags årsanalys av säkerhetsläget 2005.

http://www.f-secure.com/2005/2/f-secure_2005_wrapup.zip

Jag kan ge kortversionen... först 8 min prat om alla problem på Windows sen ett kort konstaterande att den enda helt virusfria plattformen är Mac OS X...

F-Secure säger att de lagt in Hacktool.Underhand i sina virusdefinitioner men att de samtidigt anser det vara ett falsklarm från Norton Antivirus.

http://www.f-secure.com/v-descs/underhand.shtml

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 09:55

Är det inte lite vilseledande med denna tråden under "Aktuella rykten"?

Ursprungligen av Lm:

Är det inte lite vilseledande med denna tråden under "Aktuella rykten"?

Flyttar tråden till forumet "Allt om Mac".

• Medlem
  • Värmdö
  • 2006-01-11 22:57

Jag har varit bortrest, därav detta sena tack till alla som hade information om Hacktool Underhand. Det verkar som sagt vara ett falsklarm. Det gick heller inte att hitta filen via terminalen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-12 00:30

En grejj med OSX (och andra *nix OS) är att det inte finns det enorma hatet mot dom platformarna som det finns gentemot Microsoft.
Dessutom är både Linux och OSX relativt ovanligt fortfarande, även om Apple expanderar nått otroligt.
OSX är även relativt säkert tillskillnad ifrån Windows och är byggt på en väldigt stabil och säker grund vilket man defenetivt inte kan säga om WinXP (fattar faktiskt inte vrf Microsoft inte dumpar hela Windows och skriver om ALLT! Longhorn skulle ju bli relativt stort steg, men steget blir ju inte alls så stort som det va tänkt verkar det som).

Som tidigare nämnts kan man som macanvändare oavsiktligt sprida virus vidare. Skulle själv sätta samman en promo-cd bestående av lite bilder och några word-dokument. För att snabba på kopieringen tänkte jag använda en PC förutom den egna macen. När jag skulle kopiera över mitt material till PC´n slog dess antivirusprogram larm om att mina word-filer var smittade med V97M-virus och vägrade därefter ta emot dem. Jag är nu oerhört tacksam att jag fick idén att kopiera med PC´n för annars hade jag aldrig upptäckt detta virus, och hur glada hade mottagarna av skivan blivit, många av dem PC-användare?!

Just av denna anledning kan det vara vettigt att ha ett antivirusprogram.

//Roger

1
Bevaka tråden