Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begagnad Tiger olaglig?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-22 11:33

Jag är nybliven ägare av en begagnad PB. En bekant har erbjudit mig sina mac OSX-skivor (kommer från Mac Mini) för att jag ska kunna uppgradera mitt OS9.

Är det olagligt för mig att ta över och använda mig av dessa? Vill ju ha en dator med rent samvete...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 11:40
Ursprungligen av jorgan:

Jag är nybliven ägare av en begagnad PB. En bekant har erbjudit mig sina mac OSX-skivor (kommer från Mac Mini) för att jag ska kunna uppgradera mitt OS9.

Är det olagligt för mig att ta över och använda mig av dessa? Vill ju ha en dator med rent samvete...

enkelt, ja det är inte tillåtet, dessutom torde det vara problem att använda minins skivor, det brukar vara probelm att uppdatera med andra datorers skivor...

Köp kostar nada (795?)

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Köp kostar nada (795?)/Tangen

1195 på AppleStore

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-22 12:20

ok, tack. Snabbt och tydligt. Bra forum det här.

• Oregistrerad
  • 2005-11-22 11:45

Köp begagat Tiger som fungerar till alla system istället, kostar från 200:- om du lägger in en köpes-annons. Mini-skivorna fungerar endast till mini.

Ursprungligen av Macvarg:

..Mini-skivorna fungerar endast till mini.

Det tror jag inte, jag lyckades fa igang 10.1 pa en iMac med iBook skivor.. sa det gar...

Är det verkligen olagligt? det är väl bara olagligt om hans bekanta behåller OS:et i sin dator och då är det på hans ansvar.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-22 12:14
Ursprungligen av Laseranders:

Är det verkligen olagligt? det är väl bara olagligt om hans bekanta behåller OS:et i sin dator och då är det på hans ansvar.

Det är olagligt såtillvida att skivorna är gjorda till mac mini..

Köper du en HP dator med Windows XP oem licens så har du inte rätt att installera det på någon annan maskin än just den maskinen... Antar att samma sak gäller Apples datorer, OS X versionen som följer med är "låst" till maskinen den följde med till.

Ursprungligen av Laseranders:

Ja, om kompisen avinstallerar det från sin dator, så bör det vara lagligt att använda den.

Men som någon redan har påpekat, så går det nog inte att använda installationsskivorna från en Mini för att installera på en gammal PB - så det spelar nog ingen roll om det är lagligt eller olagligt, för det kommer inte att funka ändå.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-22 16:19

http://www.apple.com/legal/sla/macosx104.html

3. Transfer. You may not rent, lease, lend, redistribute or sublicense the Apple Software. You may, however, make a one-time permanent transfer of all of your license rights to the Apple Software (in its original form as provided by Apple) to another party, provided that: (a) the transfer must include all of the Apple Software, including all its component parts, original media, printed materials and this License; (b) you do not retain any copies of the Apple Software, full or partial, including copies stored on a computer or other storage device; and (c) the party receiving the Apple Software reads and agrees to accept the terms and conditions of this License. You may not rent, lease, lend, redistribute, sublicense or transfer any Apple Software that has been modified or replaced under Section 2B above. All components of the Apple Software are provided as part of a bundle and may not be separated from the bundle and distributed as standalone applications.

Ursprungligen av MikaelF:

All components of the Apple Software are provided as part of a bundle and may not be separated from the bundle and distributed as standalone applications.

Det där var ju glasklart i detta fallet så det går alltså inte lagligt, men jag tror nog ändå att det är teoretiskt möjligt att använda Mini-skivorna till en PB. Tror inte det ligger någon spärr på dem längre.

http://www.apple.com/legal/sla/macosx104.html

3. Transfer. You may not rent, lease, lend, redistribute or sublicense the Apple Software. You may, however, make a one-time permanent transfer of all of your license rights to the Apple Software (in its original form as provided by Apple) to another party, provided that: (a) the transfer must include all of the Apple Software, including all its component parts, original media, printed materials and this License; (b) you do not retain any copies of the Apple Software, full or partial, including copies stored on a computer or other storage device; and (c) the party receiving the Apple Software reads and agrees to accept the terms and conditions of this License. You may not rent, lease, lend, redistribute, sublicense or transfer any Apple Software that has been modified or replaced under Section 2B above. All components of the Apple Software are provided as part of a bundle and may not be separated from the bundle and distributed as standalone applications.

Det är inte alls säkert att amerikanska programvarulicensavtal gäller i Sverige. Äganderätten är mycket starkare här. Hur situationen är just nu kan jag inte svara på men det kanske finns någon advokat här?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-22 22:41

Samma/liknande licens text finns på svenska för den som orkar leta upp ett licens häfte det brukar följa med alla program från Apple...

http://www.apple.com/legal/sla/

Senast redigerat 2005-11-22 22:54
  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 22:58

Bara för att Apple översätter sina egna påhittade regler till svenska så är det inget som säger att det står över svensk lag!

Samma/liknande licens text finns på svenska för den som orkar leta upp ett licens häfte det brukar följa med alla program från Apple...

http://www.apple.com/legal/sla/

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-22 23:16

Om du orkar läsa deras text så får du:
Sälja din programvara OM du lämnar över ALLA kopior (CD/DVD och manualer med ev s/n) och INTE behåller någon kopia/backup.

Det är inte värre än så....

Vad jag vet så är INGA licenser man godkänner i datorn giltiga i Sverige, detta trots att de är prydligt och noggrant översatta till svenska. Så bara för att licensen som sitter på asken eller skivan eller var den sitter är på svenska betyder inte det att det är lag på att man ska lyda det. (jag vet dock inte hur det fungerar med det)
Finns den bara i datorn är det bara att strunta i den.

det är inte lag utan handlar om avtalsbrott på sin höjd. Som privatpersoner antagligen inte är bundna av.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-05 10:28

Är inte alla OSX-plattor identiska? Inte gör väl Apple olika OS-plattor för olika hårdvara? Isåfall är detta en sensationell nyhet och ett paradigmskifte i Apple's historia!

• Oregistrerad
  • 2005-12-05 11:45

Nej, de gör olika OS-skivor till olika hårdvara, vad är det för konstigt med det? På Tiger-DVD-skivorna till mini står det "mac mini" på t.ex. och de fungerar inte i någon annan mac, man kommer till installationsprogrammet och sedan står det att skivorna inte fungerar med denna modellen av mac.

Ursprungligen av mjg:

Är inte alla OSX-plattor identiska? Inte gör väl Apple olika OS-plattor för olika hårdvara? Isåfall är detta en sensationell nyhet och ett paradigmskifte i Apple's historia!

Om du köper en box med MacOSX så funkar den skivan naturligtvis till alla Macar. Men installations-skivorna som följer med Macen när du köper den, de är olika för olika modeller.

Jaha, men hur kommer det sig att jag kör X till iBook pa en iMac? Inga trix eller nagot använt, bara kört in och bootat med C tangesnten... det gick fint att instalera.

För att skivorna till vissa modeller kanske är samma....

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-05 15:47

Jag tror att det är nys...ett grafiskt tryck på bundlade plattor som inte egentligen har med innehållet att göra. Jag har installerat OSX på både iMac och PowerMac - med en platta som följde med min PowerBook! Nema problema

Ursprungligen av mjg:

Jag tror att det är nys...ett grafiskt tryck på bundlade plattor som inte egentligen har med innehållet att göra. Jag har installerat OSX på både iMac och PowerMac - med en platta som följde med min PowerBook! Nema problema

Men så är det tydligen inte för alla. Se t.ex Macvargs inlägg ovan. Och jag vet andra som har provat med installationsskivor från andra modeller, och som har fått samma meddelande som han beskriver.

Men vi är lite off-topic nu...

Vad jag har hört så ska det inte funka att köra med skivorna till en g5:a i en g4:a i alla fall...

1
Bevaka tråden