Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piratskyddet höll inte - OS X för Intel redan knäckt

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-23 15:18

Tror inte Apple behöver bekymmra sig över knäckta OS X som ligger på ett fåtal PeeCee burkar - att ett fåtal klåfingriga småhackers kör det spelar ingen roll. Att köra hackade OS är inget kul, det brukar alltid rendera i massor av konstiga fel som ingen insatt klarar av att hantera - blir ingen spridning på sådant.

Det viktiga är igentligen att Jobs sagt att OS X inte skall rulla på PC-burkar, och därför kommer det ju aldrig komma en publik version. Vilket räcker för mitt Apple-hjärta att fortsätta slå.

Det enda detta bekymmer leder till, alltså att man kan köra OSX* på PC burkar är att vissa återigen får vatten på sin kvarn gällande att Apple ska lägga ner datortillverkningen för de har ingen suck konkuransmässigt pga prestanda och prislapp.

* knäckt version eller vad man nu kan kalla det, hårdvaruskyddslås - ja ni fattar poängen.

Finns inga rationella orsaker till att Apple ska fortsätta tillverka datorer så borde de kanske lägga ner just den biten. Kan man få samma pålitlighet och användarvännlighet med en noname-mac eller en Dell-mac som med en Apple-x86-mac så... varför inte?
Det finns dessutom relativt många både macanvändare och windowsanvändare som efterfrågar Macens estetik och då kommer nån ta över. Det finns inget magiskt med Apple. De råkar bara vara strået vassare än den marknadsledande tillverkaren av operativsystem, vilket inte säger så värst mycket.

Ursprungligen av Laseranders:

Finns inga rationella orsaker till att Apple ska fortsätta tillverka datorer så borde de kanske lägga ner just den biten. Kan man få samma pålitlighet och användarvännlighet med en noname-mac eller en Dell-mac som med en Apple-x86-mac så... varför inte?
Det finns dessutom relativt många både macanvändare och windowsanvändare som efterfrågar Macens estetik och då kommer nån ta över. Det finns inget magiskt med Apple. De råkar bara vara strået vassare än den marknadsledande tillverkaren av operativsystem, vilket inte säger så värst mycket.

Tror du på det här själv?

Det är många som kikar på Apples estetik och försöker att kopiera - hur många har lyckats.

Självklart är det inget magiskt med Apple. Säg något företag som är magiskt.

Ursprungligen av Laseranders:

Finns inga rationella orsaker till att Apple ska fortsätta tillverka datorer så borde de kanske lägga ner just den biten. Kan man få samma pålitlighet och användarvännlighet med en noname-mac eller en Dell-mac som med en Apple-x86-mac så... varför inte?

Att Apple tjänar pengar på hårdvaran torde väl vara ett synnerligen rationellt skäl till att fortsätta. Jag är i alla fall övertygad om att Apple resonerar så.

Ursprungligen av ohennig:

Att Apple tjänar pengar på hårdvaran torde väl vara ett synnerligen rationellt skäl till att fortsätta. Jag är i alla fall övertygad om att Apple resonerar så.

Jag har inte sagt att de ska sluta nu, men om deras datorer blir överflödiga så kan de gott lägga ner just den biten. De ska inte klänga sig kvar genom att hindra folk från att använda andra tillverkares maskiner med världens sämsta upp-(eller kanske ner)finning.

Ursprungligen av Laseranders:

De ska inte klänga sig kvar genom att hindra folk från att använda andra tillverkares maskiner med världens sämsta upp-(eller kanske ner)finning.

Ja hade inte piratkopieringen som du propagerar så mycket för varit så utbredd, så hade den uppfinningen inte behövts.

Apples OS X skydd kommer inte bli lika lätt att knäcka när den skarpa versionen kommer.

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja hade inte piratkopieringen som du propagerar så mycket för varit så utbredd, så hade den uppfinningen inte behövts.

Apples OS X skydd kommer inte bli lika lätt att knäcka när den skarpa versionen kommer.

Det är nog mycket vi inte haft om inte piratkopieringen varit så utbredd.

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja hade inte piratkopieringen som du propagerar så mycket för varit så utbredd, så hade den uppfinningen inte behövts.

Apples OS X skydd kommer inte bli lika lätt att knäcka när den skarpa versionen kommer.

Sedan så tror jag inte fullt på det, allt går att hacka. Windows körs hackat både privat och hos stora företag ( enligt antipirat byrån ). Så både hackat operativ system kan vara lika säkert som ett operativ system utan hack. Det beror på hur hacket ser ut och hur bra det är gjort av hackarna. Hackarna är ofta väldigt duktiga programmerare tänk på det.

Ursprungligen av Hunter78:

Sedan så tror jag inte fullt på det, allt går att hacka. Windows körs hackat både privat och hos stora företag ( enligt antipirat byrån ). Så både hackat operativ system kan vara lika säkert som ett operativ system utan hack. Det beror på hur hacket ser ut och hur bra det är gjort av hackarna. Hackarna är ofta väldigt duktiga programmerare tänk på det.

Hunter det är lite(eg. mycket) svårare att hacka ett OS som är låst till hårdvara vilket skarpa OS X för Intel lär vara.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-25 13:21
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan så tror jag inte fullt på det, allt går att hacka. Windows körs hackat både privat och hos stora företag ( enligt antipirat byrån ). Så både hackat operativ system kan vara lika säkert som ett operativ system utan hack. Det beror på hur hacket ser ut och hur bra det är gjort av hackarna. Hackarna är ofta väldigt duktiga programmerare tänk på det.

Det är en jäkla skillnad på att använda ett stulet/genererat serienummer till Windows och att köra Mac på en annan hårdvaruplattform. Att gruppera dessa helt olika ting i begreppet "hackat" och på så vis föranleda att det är ungefär samma sak antyder att du inte riktigt vet vad du pratar om.

Ursprungligen av tjogin:

Det är en jäkla skillnad på att använda ett stulet/genererat serienummer till Windows och att köra Mac på en annan hårdvaruplattform. Att gruppera dessa helt olika ting i begreppet "hackat" och på så vis föranleda att det är ungefär samma sak antyder att du inte riktigt vet vad du pratar om.

Jasså! Jag vet inte om du har greppat att man kan bygga samma dator av lösa datordelar ( självbyggen ) som Apple använder i sina mac när man har gått över till Intel. Cpun, minnen, hårddisk, grafikkort kommer du att kunna köpa rakt av i en vanlig dator affär. De datordelarna kommer inte att skilja sig speciellt från de delar Apple kommer att använda i sina macar. Det enda som kan vara problem är moderkortet som Intel kan modifiera på ett sådant viss att det inte kommer att vara lätt att köpa ett snarlikt moderkort från andra märken, alternativt så kan Intel kanske skapa ett special moderkort som bara görs till Apple vilket inte kommer att finnas till försäljning för vanliga data butiker.

Men även det kan man gå förbi, se redan nu funkar OS X på Intel maskiner som Dell, Fujitsu Siemens och Hp. När Os X blir hackar så kommer man till att göra så att det kommer fungera på nästan all hårdvara som stöder Intel Cpuer men det kommer ta tid. Det värsta som kan hända är att vissa funktioner inte kommer att fungera som finns på moderkortet men var är det när en Dell dator kostar 4000 Kr så kan man leva utan vissa funktioner.

Sedan kommer all mjukvara och drivrutiner att kompileras om till Intel Cpuer och all hårdvara som Apple kommer använda. Har man drivrutiner så kan man se vad som gör att bara viss hårdvara stöds av Os X och då kan man gå runt det med att lura Os X med hjälp av just editera drivrutiner så att de kommer att anpassa Os X.
Se Linux hur det fungerar inga drivrutiner i början men med tiden så kommer nya drivrutiner.
Om Os X blir populärt så lär det finnas hackare och programmerare som kommer att skapa drivrutiner till Os X, det kan du ge F*N på, se Linux idag och Os X idag funkar redan.

Apple kommer inte att stoppa Windows från att köra på Macar så lär det garanterat finnas drivrutiner som gör att Windows kommer att fungera felfritt för att kunna locka över användare att köra Os X, men när programmet inte finns till Os X då kan man kör Windows
( DualBoot Alt köra Window program i Os X native ) när man nu behöver det, annars kör man Os X. Apple kommer att locka över Windows användare till mac plattformen med att säga att Windows funkar lika bra på Dell som på Apple, typ VPC men istället kommer Windows att fungera native på Mac och man behöver inte simulera Windows.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-26 23:54
Ursprungligen av Hunter78:

Jasså! Jag vet inte om du har greppat att man kan bygga samma dator av lösa datordelar ( självbyggen ) som Apple använder i sina mac när man har gått över till Intel. Cpun, minnen, hårddisk, grafikkort kommer du att kunna köpa rakt av i en vanlig dator affär. De datordelarna kommer inte att skilja sig speciellt från de delar Apple kommer att använda i sina macar. Det enda som kan vara problem är moderkortet som Intel kan modifiera på ett sådant viss att det inte kommer att vara lätt att köpa ett snarlikt moderkort från andra märken, alternativt så kan Intel kanske skapa ett special moderkort som bara görs till Apple vilket inte kommer att finnas till försäljning för vanliga data butiker.

Hahah, ja "bara" moderkortet. Det är ju ingenting! Bara den viktigaste komponenten i hela systemet! "Snarlikt" moderkort från andra märken? Hahaha, det var ett skämt, eller hur? :rolleyes:

Ursprungligen av Hunter78:

Men även det kan man gå förbi, se redan nu funkar OS X på Intel maskiner som Dell, Fujitsu Siemens och Hp.

Ja, men det OS X som fungerar på Intel är ju ett sådant som är gjort för att fungera på vanligt Intel-moderkort som finns på utvecklingsburkarna! Det "riktiga" OS X för Intel som kommer att sitta i Macintel:arna kommer naturligtvis inte vara utvecklade för vanliga Intel-moderkort, utan Apples eget som på många viktiga punkter kommer att vara helt annorlunda konventionella PC-moderkort. Att emulera dess funktionalitet med den "hackade" versionen av OS X på vanligt PC-moderkort kommer att vara en större utmaning än att knäcka DRM-skydden, tror jag.

Ursprungligen av Hunter78:

När Os X blir hackar så kommer man till att göra så att det kommer fungera på nästan all hårdvara som stöder Intel Cpuer men det kommer ta tid. Det värsta som kan hända är att vissa funktioner inte kommer att fungera som finns på moderkortet men var är det när en Dell dator kostar 4000 Kr så kan man leva utan vissa funktioner.

Öh, "vissa funktioner"? Vilka "funktioner" kommer man att tappa då?

Ursprungligen av Hunter78:

Sedan kommer all mjukvara och drivrutiner att kompileras om till Intel Cpuer och all hårdvara som Apple kommer använda. Har man drivrutiner så kan man se vad som gör att bara viss hårdvara stöds av Os X och då kan man gå runt det med att lura Os X med hjälp av just editera drivrutiner så att de kommer att anpassa Os X.
Se Linux hur det fungerar inga drivrutiner i början men med tiden så kommer nya drivrutiner.
Om Os X blir populärt så lär det finnas hackare och programmerare som kommer att skapa drivrutiner till Os X, det kan du ge F*N på, se Linux idag och Os X idag funkar redan.

Apple kommer inte att stoppa Windows från att köra på Macar så lär det garanterat finnas drivrutiner som gör att Windows kommer att fungera felfritt för att kunna locka över användare att köra Os X, men när programmet inte finns till Os X då kan man kör Windows
( DualBoot Alt köra Window program i Os X native ) när man nu behöver det, annars kör man Os X. Apple kommer att locka över Windows användare till mac plattformen med att säga att Windows funkar lika bra på Dell som på Apple, typ VPC men istället kommer Windows att fungera native på Mac och man behöver inte simulera Windows.

Hahaha, ja du, min kristallkula är lite grumligare än din så jag vet inte säkert (eller du kanske använder Tarot-kort, eller spår du i kaffesump?). Vi får väl se hur det går.

En sak som kan sägas säkert är att knäcka OS X på Intel med "fel" moderkort är en helt annan sorts utmaning än att utveckla drivrutiner till Linux, eller att köra Windows med stulet serienummer, eller något liknande. Dina jämförelser med sådana jämförelsevis simpla hack säger en hel del om din begränsade förståelse för vad för slags uppgift hackersarna har framför sig.

Ursprungligen av tjogin:

En sak som kan sägas säkert är att knäcka OS X på Intel med "fel" moderkort är en helt annan sorts utmaning än att utveckla drivrutiner till Linux, eller att köra Windows med stulet serienummer, eller något liknande. Dina jämförelser med sådana jämförelsevis simpla hack säger en hel del om din begränsade förståelse för vad för slags uppgift hackersarna har framför sig.

För det första så har jag inte sakt att det kommer att vara lätt för hackers att få Os X att funka på hårdvara som inte är så kallat ( Apple hårdvara ).

Jag vet inte hur din kompetens ser ut inom datorvärlden hårdvara, men den kan inte vara mycket i kunskapsväg du har.
Moderkortet är primär delen inom datorer som får alla andra komponenter att kunna kommunicera för att få en fungerande dator. Där finns vissa grund komponenter som är samma oberoende vem som producerar dator. Vissa delar i en dator är samma komponenter som är så kallar ”huvud komponenter” för att få datorn till att fungera t.ex.( Styrchipet ) på moderkortet vilket till 99% kommer vara ett intel controlchip pg av att det finns inte många alternativ som är bra plus att Apple har fördjupat sitt samarbete med intel om att intel ska leverera full lösning till Apple, vilket innebär att de kommer att leverera även moderkorten till Apples framtida macar.
Varför det jo för att kunna kontrollera intel cpun, minnet, grafick, HD, som styrs av ( Styrchipet ). Styrchipet kan var ett chip men kan även vara fler chip beroende vad för extra funktioner moderkortet ska innehålla. Detta är komponenter som Apple och intel inte kan ändar eller göra något speciellt åt. Däremot kan Intel tillsammans med Apple utveckla ett någon form av kontroll chip, men allt sådan går att manipulera och få det att fungera.

Se redan det senaste kontroller systemet som Apple skröt och sa att det skulle vara omöjligt att forcera, knäcktes bara på några dagar av en enda hacker,( 2 gånger på rad ) visar bara att det kommer var betydligt svårare att hindra Os X för att funka på annan hårdvara än apples egen, av den enkla anledningen att man kommer använda standar komponenter så långt det bara är möjligt vid produktion av macarna.

Vad jag vet så utvecklas Os X för Intel Cpu och för att använda vissa delar av så kallat standard delar som finns i vanliga datorbutiker. Givetvis kommer så mycket som möjligt att vara intel producerat för att få större kontroll möjligeter. Jag tror inte intel kommer att göra massa special produktioner till Apple av den enkla anledningen för att man vill kunna få Windows att fungera felfritt och smärtfritt på en mac, enligt Apple själva :
” Vi ska inte förhindra möjligheten att kunna köra windows på vara datorer” däremot ” kommer Os X inte att fungera på vanlig Pc ” vilket får mig till att låta att begränsningarna kommer framförallt finnas i mjukvaran vilket kommer att vara enklare att knäcka än om det var hårdvaror baserade men det betyder inte att det kommer att bli lätt.
Den andra anledningen är att Apple vill hålla nere kostnader för få ner priset ( Där av använder man standar komponenter i macarna ) på macarna om de ska kunna konkurrera med Pc. Med andra att Priset får inte variera för mycket i förhållande mellan Pc och mac när det gäller Pris / Prestanda. Mac kommer att vara dyrare pg av Design och medföljande mjukvara, men priset får inte vara allt för stort.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-27 12:10
Ursprungligen av Hunter78:

För det första så har jag inte sakt att det kommer att vara lätt för hackers att få Os X att funka på hårdvara som inte är så kallat ( Apple hårdvara ).

Du har gjort jämförelser med andra helt ovidkommande ting vilket antyder att du inte förstår skillnaden.

Ursprungligen av Hunter78:

Vad jag vet så utvecklas Os X för Intel Cpu och för att använda vissa delar av så kallat standard delar som finns i vanliga datorbutiker.

Utom just moderkortet... Hur Apples moderkort kommer att se ut har vi ingen aning om. Du antyder att de kommer att använda ett ganska typiskt Intel-moderkort, vilket naturligtvis ju isf vore enklare att hacka/emulera än om deras moderkort var uppbyggt annorlunda (t.ex. med ytterligare Apple-specifika styrchip som inte överhuvudtaget existerar på standardmoderkort och som Apple patenterar för att undvika kloner).

Åter igen så undrar jag vilka "funktioner man kommer att tappa" om man kör Mac OS X hackat på en vanlig PC. Detta låter fullständigt galet, vore bra om du kunde förtydliga detta.

Ursprungligen av tjogin:

Du har gjort jämförelser med andra helt ovidkommande ting vilket antyder att du inte förstår skillnaden.

Utom just moderkortet... Hur Apples moderkort kommer att se ut har vi ingen aning om. Du antyder att de kommer att använda ett ganska typiskt Intel-moderkort, vilket naturligtvis ju isf vore enklare att hacka/emulera än om deras moderkort var uppbyggt annorlunda (t.ex. med ytterligare Apple-specifika styrchip som inte överhuvudtaget existerar på standardmoderkort och som Apple patenterar för att undvika kloner).

Åter igen så undrar jag vilka "funktioner man kommer att tappa" om man kör Mac OS X hackat på en vanlig PC. Detta låter fullständigt galet, vore bra om du kunde förtydliga detta.

För det förta så verka du absolut inte förstå vad jag säger alt att du inte läser mina inlägg, för hade du gjort det hade du inte repeterat det jag har sakt tidigare i texten nedan.

QUOTE=tjogin]Du har gjort jämförelser med andra helt ovidkommande ting vilket antyder att du inte förstår skillnaden..[/QUOTE]

Som vad skulle vara ovidkommande specificera gärna!

Ursprungligen av tjogin:

Utom just moderkortet... Hur Apples moderkort kommer att se ut har vi ingen aning om. Du antyder att de kommer att använda ett ganska typiskt Intel-moderkort, vilket naturligtvis ju isf vore enklare att hacka/emulera än om deras moderkort var uppbyggt annorlunda (t.ex. med ytterligare Apple-specifika styrchip som inte överhuvudtaget existerar på standardmoderkort och som Apple patenterar för att undvika kloner).

Åter igen så undrar jag vilka "funktioner man kommer att tappa" om man kör Mac OS X hackat på en vanlig PC. Detta låter fullständigt galet, vore bra om du kunde förtydliga detta.

Det här har jag redan nämnt Se tidigare inlägg.

Inlägg 1
(Styrchipet kan var ett chip men kan även vara fler chip beroende vad för extra funktioner moderkortet ska innehålla. Detta är komponenter som Apple och intel inte kan ändar eller göra något speciellt åt. Däremot kan Intel tillsammans med Apple utveckla ett någon form av kontroll chip, men allt sådan går att manipulera och få det att fungera. )

Inlägg 2
Det enda som kan vara problem är moderkortet som Intel kan modifiera på ett sådant viss att det inte kommer att vara lätt att köpa ett snarlikt moderkort från andra märken, alternativt så kan Intel kanske skapa ett special moderkort som bara görs till Apple vilket inte kommer att finnas till försäljning för vanliga data butiker.

Inlägg 3
Det enda som kan vara problem är moderkortet som Intel kan modifiera på ett sådant viss att det inte kommer att vara lätt att köpa ett snarlikt moderkort från andra märken, alternativt så kan Intel kanske skapa ett special moderkort som bara görs till Apple vilket inte kommer att finnas till försäljning för vanliga data butiker.

Ursprungligen av tjogin:

Utom just moderkortet... Hur Apples moderkort kommer att se ut har vi ingen aning om. Du antyder att de kommer att använda ett ganska typiskt Intel-moderkort, vilket naturligtvis ju isf vore enklare att hacka/emulera än om deras moderkort var uppbyggt annorlunda (t.ex. med ytterligare Apple-specifika styrchip som inte överhuvudtaget existerar på standardmoderkort och som Apple patenterar för att undvika kloner).

Du repeterar det jag har sagt!

Sedan missar du att en viktig sak som är följande!

( Jag tror inte intel kommer att göra massa special produktioner till Apple av den enkla anledningen för att man vill kunna få Windows att fungera felfritt och smärtfritt på en mac,

Enligt Apple själva :

” Vi ska inte förhindra möjligheten att kunna köra windows på vara datorer” däremot ” kommer Os X inte att fungera på vanlig Pc ” ) vilket får mig till att låta att begränsningarna kommer framförallt finnas i mjukvaran ( Ser man till hittills använda begränsningar ( som Apple har använt ) så har det varit mjukvaror baserade ) vilket kommer att vara enklare att knäcka än om det var hårdvaror baserade men det betyder inte att det kommer att bli lätt.
Där av min mistankar till att Apple kommer använda standard komponenter men möjligen lägger till ett extra chip för Os X. Det här kontroll Chipet kommer vara Apple specifikt som givetvis inte kommer finnas på marknaden.

Ursprungligen av tjogin:

Åter igen så undrar jag vilka "funktioner man kommer att tappa" om man kör Mac OS X hackat på en vanlig PC. Detta låter fullständigt galet, vore bra om du kunde förtydliga detta.

Det kan vara T.ex. Ljudkort, Firewire m.m. som ofta finns inbyggt på moderkort, men att beroende på vilka drivrutiner som följer med Os X för att stödja standard hårdvara.
Varför det ju för att det finns olika kontroller chip hos olika moderkort tillverkare vilket gör att alla inte kommer att fungera native med Os X om inte Os X har drivrutiner till det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-27 13:09
Ursprungligen av Hunter78:

” Vi ska inte förhindra möjligheten att kunna köra windows på vara datorer” däremot ” kommer Os X inte att fungera på vanlig Pc ” ) vilket får mig till att låta att begränsningarna kommer framförallt finnas i mjukvaran

Det antagandet gör inte jag. Begränsningar i mjukvara är notoriskt enkla att hacka. Jag tror Apple känner till det.

Därtill misstänker jag att Apple inte kommer att använda ett Intel-moderkort överhuvudtaget, utan snarare utveckla ett eget (som tidigare) möjligen i samarbete med Intel. Gör de det kommer inte "snarlika" att finnas att köpa från andra märken.

Ursprungligen av tjogin:

Det antagandet gör inte jag. Begränsningar i mjukvara är notoriskt enkla att hacka. Jag tror Apple känner till det.

Jasså varför gör Apple 2 Fel på raken med att gå ut och säga att deras skydd inte går att kracka?
När det gick på minder en ett par dagar!

Det första Uttalandet från Apple !

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200509/13/20050913103415_MW/20050913103415_MW.dbp.asp

Och

http://twinmac.com/modules.php?name=News&file=article&sid=34

Det andra Uttalandet från Apple !

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200511/22/20051122112547_MW/20051122112547_MW.dbp.asp

Och

http://www.hackinthebox.org/modules.php?op=modload&\1name=News&\1file=article&\1sid=18537

Ursprungligen av pesc:

Kan du berätta lite om hur man manipulerar TPM (som finns inbyggt i de intel-processorer Apple avser att använda)?

"Citerar "

"De Intelmac-prototyper som Apple försett utvecklare med innehåller en liten extrakrets, kallad TPM, som kommunicerar med OS X och intygar att det är en äkta Mac och inte vilken pc som helst. De instruktioner TPM-kretsen innehåller sägs vara praktiskt taget omöjliga att knäcka.

Men en hacker har redan lyckats forcera skyddet. I stället för att knäcka TPM-instruktionerna har han gått bakvägen och "övertygat" OS X om att det inte alls behöver prata med TPM-kretsen."

Så allt går och då kommer Os X att fungera utan problem på en vanlig Pc förutsättning att det kommer att finnas drivrutiner. Vilket kommer att finnas pg av att man vill kunna köra Windows utan problem på macen ( Enligt Apple ) måste det finnas vissa drivrutiner!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-27 13:33
Ursprungligen av Hunter78:

Jasså varför gör Apple 2 Fel på raken med att gå ut och säga att deras skydd inte går att kracka?
När det gick på minder en ett par dagar!

Det första Uttalandet från Apple !

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200509/13/20050913103415_MW/20050913103415_MW.dbp.asp

Och

http://twinmac.com/modules.php?name=News&file=article&sid=34

Det andra Uttalandet från Apple !

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200511/22/20051122112547_MW/20051122112547_MW.dbp.asp

Och

http://www.hackinthebox.org/modules.php?op=modload&\1name=News&\1file=article&\1sid=18537

När Apple hävdade att deras skydd inte gick att hacka, syftade då på "skyddet i utvecklingsburkarna", eller syftade de på "skyddet i den kommande Macintel:en som ingen har sett ännu"? Bara för att utvecklingsburkarna går att hacka så innebär ju inte det att de slutgiltiga Macintel:arna kommer att kunna göra det (eller att de överhuvudtaget använder samma typ av skydd). Utvecklingsburkarna behöver inte vara någon slags indikation på hur de slutgiltiga Macintel:arna kommer att se ut.

Ursprungligen av Hunter78:

Så allt går och då kommer Os X att fungera utan problem på en vanlig Pc förutsättning att det kommer att finnas drivrutiner.

Du resonerar ungefär som så att "om en sak går att hacka då kan allting hackas och det kommer inte bli några problem utan hur lätt som helst". Din slutsats är inte särskilt logiskt. Dina påståenden om vad som fungerar och inte på en vanlig PC gäller bara utvecklingsburkarna, men det är väl ändå den slutgiltiga Macintel:en (som ingen har sett ännu) som är relevant i sammanhanget?

Ursprungligen av tjogin:

När Apple hävdade att deras skydd inte gick att hacka, syftade då på "skyddet i utvecklingsburkarna", eller syftade de på "skyddet i den kommande Macintel:en som ingen har sett ännu"? Bara för att utvecklingsburkarna går att hacka så innebär ju inte det att de slutgiltiga Macintel:arna kommer att kunna göra det (eller att de överhuvudtaget använder samma typ av skydd). Utvecklingsburkarna behöver inte vara någon slags indikation på hur de slutgiltiga Macintel:arna kommer att se ut..

Jag börjar undra om du verkligen spelar dum eller verkligen är det ! Du läser ju inte vad det står, alternativ vill du inte förstå det.

Vad jag visar här är att Apple påstod sig använda ett av det tyngsta skydd som finns för att inte kunna kracka Os X. Detta skröt Apple två gånger om men lik förbannat löste hackarna det så att det fungera på näst in till smärtfritt på vilken intel maskin som helst. Se tidigare inlägg länkar.
Detta visar att problemet med att inte få OS X att fungera på så kallar självbyggen Pc inte var så lätt. Apple trodde att det skulle vara svår forcerat men det kan vi ju se i efterhand att det inte var speciellt svårt. Se tidigare inlägg länkar.

När det gäller ditt påstående: "Utvecklingsburkarna behöver inte vara någon slags indikation på hur de slutgiltiga Macintel:arna kommer att se ut"

Så tror jag att Apple har trott på allt för mycket att TMP skyddet skulle vara svårforcerat men insåg att man kan angripa ett mål på olika sätt med att helt undvika TMP kommunikation.
Sedan tror jag att tiden har runnit ut för Apple för att hitta ett bättre alternativ som kommer att vara totalomöjligt att forcera när första intel macarna kommer efter nyår.
Detta visar att problematiken inte är lätt men inte omöjlig för hackarna att lösa!

Ursprungligen av tjogin:

Du resonerar ungefär som så att "om en sak går att hacka då kan allting hackas och det kommer inte bli några problem utan hur lätt som helst". Din slutsats är inte särskilt logiskt.

För det första har jag inte sagt att det är lätt, däremot har jag visat dig att det går att kracka allt bara tiden avgör hur lång tid det tar.

Men om du börjar med att läsa vad jag skriver istället för att påstå saker ut tomma intet och läser länkarna som jag angav så kanske du lägger av att visa din inkompetens och brist på läskunnighet och förståelse för vad inte bara jag säger utan av andra också säger T.ex. Hackarna säger och lyckats med som Apple påstod sig näst intill omöjligt att knäcka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-27 14:14
Ursprungligen av Hunter78:

När det gäller ditt påstående: "Utvecklingsburkarna behöver inte vara någon slags indikation på hur de slutgiltiga Macintel:arna kommer att se ut"

Så tror jag att Apple har trott på allt för mycket att TMP skyddet skulle vara svårforcerat

Vi får väl se när Macintel:arna kommer. Har de bara TPM-skydd så har du rätt, har de inte det (eller något annat därtill) så har du fel.

Ursprungligen av Hunter78:

Men om du börjar med att läsa vad jag skriver istället för att påstå saker ut tomma intet och läser länkarna som jag angav så kanske du lägger av att visa din inkompetens och brist på läskunnighet och förståelse för vad inte bara jag säger utan av andra också säger T.ex. Hackarna säger och lyckats med som Apple påstod sig näst intill omöjligt att knäcka.

Tänk om du lade ned lika mycket energi på att komma med logiska argument som du gör för att komma med spydigheter.

Jag citerar från den andra artikeln du länkade till: "Därför ska det inte gå att installera och köra OS X på vilken pc som helst, även om hårdvaran i princip är identisk med de Macar som kommer att släppas. Detta är i alla fall Apples åsikt – men nätets alla hackare har förstås en annan uppfattning. Att köra OS X på sin pc är hett, och eftersom hårdvarukraven uppfylls är ett piratskydd det enda egentliga hindret."

Artikelförfattaren hänvisar till ett påstående som Apple har gjort om de kommande Macintel:arna, men har av någon anledning fått för sig att det är utvecklingsmaskinerna de syftar på. Men så är ju inte fallet! Artikelförfattaren (och du) har rört ihop begreppen. Vart och när har Apple hävdat att 1) utvecklingsburkarna kommer att vara omöjliga att hacka eller att 2) utvecklingsmaskinerna använder samma skydd som de kommande Macintel:arna?

Försök att komma med logiska argument istället för spydigheter (även om det är svårt).

Edit: För att göra detta så enkelt att begripa som möjligt så bryter jag ned det:

1. Apple har hävdat att de kommande Macintel:arna kommer inte att kunna hackas (eller snarare att vanliga PC inte kommer att kunna köra Mac OS X p.g.a. säkerhetsåtgärder i de kommande Macintel:arna) (de har inte hävdat samma sak om utvecklingsmaskinerna).
2. Hackers har hackat utvecklingsmaskinerna (eller snarare kringgått säkerhetsåtgärder i dem).

Det som står i artikeln du länkar till (och baserar ditt argument på) är helt enkelt inte sant; Apple har inte hävdat att utvecklingsmaskinerna inte går att hacka.

Fattar du nu?

Senast redigerat 2005-11-27 14:33
Ursprungligen av tjogin:

Jag citerar från den andra artikeln du länkade till: "Därför ska det inte gå att installera och köra OS X på vilken pc som helst, även om hårdvaran i princip är identisk med de Macar som kommer att släppas. Detta är i alla fall Apples åsikt – men nätets alla hackare har förstås en annan uppfattning. Att köra OS X på sin pc är hett, och eftersom hårdvarukraven uppfylls är ett piratskydd det enda egentliga hindret."

Artikelförfattaren hänvisar till ett påstående som Apple har gjort om de kommande Macintel:arna, men har av någon anledning fått för sig att det är utvecklingsmaskinerna de syftar på. Men så är ju inte fallet! Artikelförfattaren (och du) har rört ihop begreppen. Vart och när har Apple hävdat att 1) utvecklingsburkarna kommer att vara omöjliga att hacka eller att 2) utvecklingsmaskinerna använder samma skydd som de kommande Macintel:arna?

Försök att komma med logiska argument istället för spydigheter (även om det är svårt).

Här ser vi åter igen att du inte förstår vad jag försöker säga!

Jag syftar till att Apple hävdade att Os X inte gick att forcera ( se artiklarna nedan ) visade sig att det gick att knäcka Os X trotts Apples utalande att det inte skulle gå. ( Se keynote och artiklarna )
Nu menar jag att om man kan forcera Os Xoch få fungera på olika Pc datorer redan nu vad säger att de färdiga IntelMacarna Os X inte kommer gå samma ödet tillmötes om dagens utvecklingsburkarna Os X idag.
Jag menar att Apple har sagt att man inte kommer stoppa användarna från att kunna köra Windows på intelMacarna ( se Keynote ) så måste Apple använda komponeter som Windows kommer kunna känna igen annar är det ingen mening med att säga att
" Apple inte kommer stoppa användaran att köra Windows på IntelMacarna "

Vilket eliminerar en stor del av problemet med att bara säga att färdiga intelmacarna inte kommer vara samma som dagens utvecklingsburkarna. Varför skulle man ändra på det nu så nära in på lanceringen av första intelMacarna?

Allt pekar på att Apple inte kommer ändra hårdvaran ( till den grad ) så att Windows inte kommer att fungera på IntelMacarna vilket bäddar gott för hackarna. Kan man focera dagens Os X så kan man force morgondagens Os X. Men lätt blir det inte.

Apple skärper piratskyddet i OS X för Intel

(2005-09-13 10:36) En hackad version av OS X för Intel cirkulerar sedan ett tag på nätet. Nu har Apple släppt ett nytt bygge, och den här gången uppges det vara betydligt svårare att få det att fungera på icke-Macar.

samband med att Apple offentliggjorde övergången till processorer från Intel släpptes även en version av OS X till utvecklare som kunde köras på de ombyggda Intel-Macar som Apple tagit fram. Tanken var att utvecklarna skulle kunna modifiera och testa sina program innan de första Macarna med Intel inuti börjar säljas till allmänheten. Det tog dock inte lång tid innan Intel-versionen av OS X började cirkulera vilt på olika ställen på nätet, och inom kort började rapporter strömma in om att det faktiskt gick att köra OS X på vanliga pc-datorer.

Detta var version 10.4.1. Nu har Apple gjort 10.4.2 tillgänglig för utvecklare, den version som fått byggnumret 8B1027. Och det märks att Apple inte gillar att OS X hackas – den nya versionen uppges vara betydligt svårare att installera på en vanlig pc. Dessutom har Apple gjort så att program gjorda för 10.4.2 inte fungerar med 10.4.1. Detta är en taktik som Apple väntas använda sig av ända tills den färdiga versionen av OS X för Intel lanseras. Tanken är att det ska bli meningslöst att installera den hackade versionen av OS X, eftersom inga nya program ändå fungerar

OS X för Intel i princip redo för lansering

(2005-11-04 10:13) Arbetet på Intelversionen av Macens operativsystem fortsätter. Nu meddelar insatta källor att de båda versionerna är i princip identiska, och att “OSx86” inte saknar några viktiga funktioner.

Av Simon Grabiec

När Apple offentliggjorde bytet till Intelprocessorer meddelade företaget i samma andetag att operativsystemet inte skulle ställa till med problem, eftersom man i hemlighet utvecklar x86-versioner av OS X parallellt med PowerPC-versionerna.

Detta var en sanning med lite modifikation, det må ha funnits fungerande x86-versioner, men helt identiska med det OS X vi känner till har de inte varit. Bland annat har vissa funktioner inte fungerat som det är tänkt, andra har saknats och så vidare.

Nu meddelar dock webbplatsen OSx86 Project, att det senaste x86-bygget läckt ut på programspridningsnätverken. Och att den senaste versionen enligt uppgift är lika kompetent som den PowerPC-kusin vi idag kör på våra Macar. Däremot uppges det elektroniska skyddet som hindrar “OSx86” från att köras på vanliga pc-burkar ha uppgraderats rejält, så att den som vill installera OS X på sin pc lär få betydligt mer jobb

Piratskyddet höll inte - OS X för Intel redan knäckt

(2005-11-22 11:39) Att köra OS X på vanliga pc-datorer är hett, och Apple gör allt de kan för att förhindra det. Trots ett kraftigt uppdaterat piratskydd har den senaste versionen av OS X för Intel redan börjat spridas i en hackad version.

Av Simon Grabiec

Trots att Apple går över till processorer från Intel vill man behålla kontrollen över OS X och Macarna. Därför ska det inte gå att installera och köra OS X på vilken pc som helst, även om hårdvaran i princip är identisk med de Macar som kommer att släppas. Detta är i alla fall Apples åsikt – men nätets alla hackare har förstås en annan uppfattning. Att köra OS X på sin pc är hett, och eftersom hårdvarukraven uppfylls är ett piratskydd det enda egentliga hindret.

Tidigare versioner av OS X för Intel, eller OSx86 som det populärt har kommit att kallas, har på olika sätt modifierats för att fungera med vanliga pc-datorer. Apple har därför meddelat att man hela tiden håller på att förstärka piratskyddet, och i senaste versionen, 10.4.3, ska det vara mycket svårforcerat. De Intelmac-prototyper som Apple försett utvecklare med innehåller en liten extrakrets, kallad TPM, som kommunicerar med OS X och intygar att det är en äkta Mac och inte vilken pc som helst. De instruktioner TPM-kretsen innehåller sägs vara praktiskt taget omöjliga att knäcka.

Men en hacker har redan lyckats forcera skyddet. I stället för att knäcka TPM-instruktionerna har han gått bakvägen och "övertygat" OS X om att det inte alls behöver prata med TPM-kretsen.

Detta ställer till med problem för Apple, som nu får anledning att se över piratskyddet rejält. I början på nästa år väntas de första Macarna med Intelprocessor börja säljas, då med den officiella versionen av OS X för Intel. Återstår att se om piratskyddet i den färdiga versionen blir mer effektivt.

Citat

" There are many interesting facets to this news. First, it appears that Apple’s security enhancements between releases simply weren't effective. Also, not only has the hacker named Maxxuss been able to hack the kernel to run on non-Apple hardware, he’s also been able to make the OS available to those who don’t have the most cutting edge hardware available.

While Apple has promised to lock their operating system to their hardware once its released, one must wonder what method they will use and if it will be stronger than the current TPM restrictions. While the TPM technology is itself virtually uncrackable, hackers have been able to fool the OS into thinking it doesn’t need the TPM authentication. "

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-27 15:02
Ursprungligen av Hunter78:

Jag syftar till att Apple hävdade att Os X inte gick att forcera ( se artiklarna nedan ) visade sig att det gick att knäcka Os X trotts Apples utalande att det inte skulle gå. ( Se keynote och artiklarna )

Se mitt föregående inlägg. Apple hävdade att det kommande OS X på Macintel:arna inte skulle gå att forcera, de syftade INTE på det OS X på utvecklingsmaskinerna som faktiskt har blivit forcerat. Apple har, åter igen, INTE hävdat att utvecklingsmaskinerna inte skulle kunna forceras -- artikelförfattarna som hävdar det har rört ihop begreppen (eller så fattar de det men vill skriva en saftig artikel ändå och låtsas därför som att de inte begriper det).

Ursprungligen av Hunter78:

Nu menar jag att om man kan forcera Os Xoch få fungera på olika Pc datorer redan nu vad säger att de färdiga IntelMacarna Os X inte kommer gå samma ödet tillmötes om dagens utvecklingsburkarna Os X idag.

Vi vet inte hur mycket energi som Apple har lagt ned för att förhindra att utvecklingsmaskinerna forceras, så de faktum att de faktiskt har blivit forcerade väger inte särskilt tungt. Om Apple inte har brytt sig om de blivit forcerade eller ej så är ju det inte särskilt anmärkningsvärt (att de slängde in TPM i dem skulle ju kunna vara ett test för att se hur hacker-communityn står sig).

Jag tror att om TPM är det enda skydd de kommer att använda så kommer hackers absolut att kunna kringgå det (men vid varje uppdatering av Mac OS X så kommer det förmodligen krävas nya hack). Jag tror dock INTE att TPM är det enda skydd som Apple kommer att använda och INTE heller att utvecklingsmaskinerna är någon slags indikation på vad för slags skydd som Apple kommer att använda.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag menar att Apple har sagt att man inte kommer stoppa användarna från att kunna köra Windows på intelMacarna ( se Keynote ) så måste Apple använda komponeter som Windows kommer kunna känna igen annar är det ingen mening med att säga att
" Apple inte kommer stoppa användaran att köra Windows på IntelMacarna "

Vilket eliminerar en stor del av problemet med att bara säga att färdiga intelmacarna inte kommer vara samma som dagens utvecklingsburkarna. Varför skulle man ändra på det nu så nära in på lanceringen av första intelMacarna?

Jag håller inte med om att det eliminerar något speciellt. Mac OS X för Intel (det kommande, inte utvecklingsversionen som finns ute nu) skulle kunna byggas så det kräver någon slags funktion i det kommande moderkortet som inte vanliga moderkort har (medans Windows inte kräver denna funktion och därför fungerar som vanligt). Om den funktionen bara är en "säkerhetskoll" så går den ju att kringgå, men om det är någon slags funktionalitet som faktiskt används på en fundamental nivå så blir det ruskigt mycket klurigare, då skulle den istället behöva emuleras eller liknande, inte bara kringgås.

Trevligt att du citerar artiklarna, men fortfarande så har ju artikelförfattaren (särskilt i den sista Macworld-artikeln) fått en del om bakfoten (se mitt förra inlägg).

Senast redigerat 2005-11-27 15:20
Ursprungligen av tjogin:

Se mitt föregående inlägg. Apple hävdade att det kommande OS X på Macintel:arna inte skulle gå att forcera, de syftade INTE på det OS X på utvecklingsmaskinerna som faktiskt har blivit forcerat. Apple har, åter igen, INTE hävdat att utvecklingsmaskinerna inte skulle kunna forceras -- artikelförfattarna som hävdar det har rört ihop begreppen (eller så fattar de det men vill skriva en saftig artikel ändå och låtsas därför som att de inte begriper det).

Nä det vet jag, men de sa att det Os X som nu finns för x86 plattformen inte skulle gå att forcera men det gick trots all den skydd som Apple ha lagt in i Os X för att inte fungera.
Jag menar att det betyder att även Os X för färdiga IntelMacarna kan forceras! Vad säger att det inte skulle gå!

Ursprungligen av tjogin:

Vi vet inte hur mycket energi som Apple har lagt ned för att förhindra att utvecklingsmaskinerna forceras, så de faktum att de faktiskt har blivit forcerade väger inte särskilt tungt. Om Apple inte har brytt sig om de blivit forcerade eller ej så är ju det inte särskilt anmärkningsvärt (att de slängde in TPM i dem skulle ju kunna vara ett test för att se hur hacker-communityn står sig).

Jag tror Apple trodde att TMP skulle vara tillräckligt som skydd ( vilket TMP är för det har inte knäckt än ) utan man har gått runt om TMP vilket visar på att framtida skydd kan kringgås, inte nödvändigtviss knäckas beroende vilken väg som är lättare att gå.

Ursprungligen av tjogin:

[B]Jag tror att om TPM är det enda skydd de kommer att använda så kommer hackers absolut att kunna kringgå det (men vid varje uppdatering av Mac OS X så kommer det förmodligen krävas nya hack). Jag tror dock INTE att TPM är det enda skydd som Apple kommer att använda och INTE heller att utvecklingsmaskinerna är någon slags indikation på vad för slags skydd som Apple kommer att använda.

[/B]

Det kan man alltid hoppas på men hotet finns kvar även om Apple lägger in fler skydd i Os X! Man kan tydligen gå runt olika skydda mekanismer.

Ursprungligen av tjogin:

Jag håller inte med om att det eliminerar något speciellt. Mac OS X för Intel (det kommande, inte utvecklingsversionen som finns ute nu) skulle kunna byggas så det kräver någon slags funktion i det kommande moderkortet som inte vanliga moderkort har (medans Windows inte kräver denna funktion och därför fungerar som vanligt). Om den funktionen bara är en "säkerhetskoll" så går den ju att kringgå, men om det är någon slags funktionalitet som faktiskt används på en fundamental nivå så blir det ruskigt mycket klurigare, då skulle den istället behöva emuleras eller liknande, inte bara kringgås.

Trevligt att du citerar artiklarna, men fortfarande så har ju artikelförfattaren (särskilt i den andra Macworld-artikeln) fått en del om bakfoten (se mitt förra inlägg).

Det är mycket möjligt att en sådan funktion byggs in, men inget tyder på det!
Det är klart man vet ju aldrig vad Apple håller på med inom stängda dörrar.

Jag menar på allt går bara man har tid och lust frågan blir om det är värt det!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-27 15:35
Ursprungligen av Hunter78:

Nä det vet jag, men de sa att det Os X som nu finns för x86 plattformen inte skulle gå att forcera men det gick trots all den skydd som Apple ha lagt in i Os X för att inte fungera.

Vart/när har de hävdat det??? Inte i någon av artiklarna du länkar till görs ett sådant påstående. Bara i den sista artikeln görs ett liknande påstående, och de syftar på Phil Schillers nu gamla påstående vid avslöjandet om att Mac kommer att använda Intelprocessorer (alltså, ÅTER IGEN, ett missförstånd från artikelförfattarens sida). Om du kan hitta något slags officiellt uttalande från Apple att "utvecklingsmaskinerna inte kommer att kunna hackas" så omvärderar jag min position. (Och med "officiellt uttalande" menar jag inte "vimsig tolkning av skribent i Macworld".)

Jag kommer inte på något bättre exempel just nu, men låt oss, hypotetiskt, säga att Apple kommer att lägga till ett chip på sitt moderkort som sköter t.ex. CoreImage API:et -- alltså att låta det chippet helt sköta det, istället för mjukvara. Om de gör det, och patenterar chipet, så kan inte ett vanligt PC-moderkort köra Mac OS X (för de saknar helt CoreImage-chippet som ju används typ överallt och hela tiden). Däremot kommer Macintel:arna att kunna köra Windows, eftersom Windows inte kräver CoreImage-chippet. Detta är ett rätt dåligt exempel, eftersom det vore dumt att lägga detta på ett hårdvaruchip (det gör det ju så mycket svårare att uppdatera sedan ). Men låt oss säga att Apple gör något liknande -- alltså lägger till ett chip på sitt moderkort som är absolut nödvändigt för att Mac OS X ska kunna användas och som inte bara kan "kringgås"! Istället blir ju hackers:arna då tvungna att emulera hårdvaran i mjukvara (vilket ju självklart blir mycket segare och därför kanske praktiskt taget obrukbart). Åter igen, försök bortse från mitt rätt dåliga exempel, det är konceptet med chip som inte bara kan "kringgås" (som är nödvändiga för Mac OS X men inte för Windows) jag är ute efter.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-27 13:14
Ursprungligen av tjogin:

Utom just moderkortet... Hur Apples moderkort kommer att se ut har vi ingen aning om. Du antyder att de kommer att använda ett ganska typiskt Intel-moderkort, vilket naturligtvis ju isf vore enklare att hacka/emulera än om deras moderkort var uppbyggt annorlunda (t.ex. med ytterligare Apple-specifika styrchip som inte överhuvudtaget existerar på standardmoderkort och som Apple patenterar för att undvika kloner).

Ok, nu är jag nog inte lika kunnig i området som ni (tjogin) eller Hunter78, men, jag kan förställa mig att det vore något problematiskt för en betydlig del mjukvaru- och hårdvaruutvecklare, om inte de inte har möjligheten att uteckla på en plattform så någelunda motsvarar den tingen slutligen kommer köra på.

Därav misstänker jag att Apple inte kan göra allt för stora förändringar, jämtmot utvecklings-maskinerna, utan att irritera en hel massa utvecklare.

(Sen, å andra sidan, kan Apple ha givit hårdvaruutvecklare 'hemlig'/obskur information om den slutliga hårdvaran, så de har en störra chans att få det att fungera. Om inte detta är fallet, skulle det ta ca. en generation maskiner innan man fick 'totalt' kompatibel hårdvara, då hårdvarumakare inte kan testa sina produkter med den maskinen de skall sitta i, innan hårdvaran slutligen släpps).

(Ja, sedan kan det ju också visa sig att Apple försöker uteckla hårdvara som standard-PC-hårdvara fungerar med....).

....vi får väl se snart...

/m

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-27 13:17
Ursprungligen av miska:

Ok, nu är jag nog inte lika kunnig i området som ni (tjogin) eller Hunter78, men, jag kan förställa mig att det vore något problematiskt för en betydlig del mjukvaru- och hårdvaruutvecklare, om inte de inte har möjligheten att uteckla på en plattform så någelunda motsvarar den tingen slutligen kommer köra på.

Därav misstänker jag att Apple inte kan göra allt för stora förändringar, jämtmot utvecklings-maskinerna, utan att irritera en hel massa utvecklare.

Njae, det behöver inte vara några problem eftersom mjukvaran inte utvecklas direkt mot hårdvaran. Mjukvaran utvecklas mot API:er i Mac OS X. Vilken hårdvara som Mac OS X i sin tur körs på behöver inte nödvändigtvis påverka mjukvaran.

Detta är förövrigt den vanligaste missuppfattningen som icke-programmerare har om datorer och hur mjukvara fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 12:36
Ursprungligen av Hunter78:

...Däremot kan Intel tillsammans med Apple utveckla ett någon form av kontroll chip, men allt sådan går att manipulera och få det att fungera...

Kan du berätta lite om hur man manipulerar TPM (som finns inbyggt i de intel-processorer Apple avser att använda)?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 17:14
Ursprungligen av pesc:

Kan du berätta lite om hur man manipulerar TPM (som finns inbyggt i de intel-processorer Apple avser att använda)?

köp en riktig mac istället.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 16:54

Apple har ett bra skydd mot kopiering och det använder Logic Pro. Det finns mig veterligen inte i någon knäckt version. Ifall de inte har någon annan superlösning vilket jag misstänker att de har, så går det ju att bygga en intern usbport i intelmacen, sätta dit en nycket motsvarande den till Logic och göra så att osX inte startar utan den. Enkelt och effektivt

Bevaka tråden