Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskriftsformat i Acrobat - är jag blind?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det slår aldrig fel... När jag väljer 'skriv ut' i Acrobat så har jag jag en annan papperstorlek vald än jag tänkt mig. Då måste jag stänga skriv ut-dialogrutan igen för att kunna gå in i 'skrivarinställning' och ändra till A4 eller A3 och sen välja skriv ut igen. Omständligt och irriterande :/

Är det jag som är blind eller finns det helt enkelt inget sätt att komma åt pappersformatet från "vanliga" skriv ut-dialogen som i tex Indesign?

Tror inte det finns någon genväg i den dialogrutan. Du kanske ska testa att spara två st förinställningar så har du dom i menyn näst högst upp?

_

Jag har en gjort en del såna förinställningar för olika papper, duplex etc. Men ingenstans verkar jag kunna spara information om pappersstorleken. De som heter A3 och A4 i listan på den bifogade bilden är mina försök att spara en förinställning efter att ha valt storlek i Acrobats skrivarinställning. Men de funkar dessväre inte, utan fortsätter hämta pappersstorleken från det jag ställt in i skrivarinställningen.

Kan du få det att funka menar du? Det hänger kanske på om det finns inställning för pappersformat i själva drivrutinen, jag verkar sakna ett sådant val för vår Ricoh Aficio CL7000.

Nix. Funkar inte. Luktar bugg lång väg. Vad är det för vits att spara skrivarinställningar om inte den viktigaste informationen ingår (papperets storlek).

Vi får hoppas Adobe ser ljuset och bakar ihop skrivarinställning och utskriftsdialogen som de gjort i Indesign och Illustrator. I Photoshop via vanliga "skriv ut" är det lika illa som i Acrobat, men oftast kör man väl med "skriv ut med förhandsvisning" och då finns valet lyckligtvis tillgängligt via en knapp.

Hur som helst gör jag säkert 90% av utskrifterna från Indesign, och där funkar det ju som det ska.

Tack för ditt stöd, Anders

Jag använder alltid Skriv ut med förhandsvisning i Photoshop. Där hittar man knappen Utskriftsformat.

Vid en närmare undersökning så är den där förinställningen Mac OS X-specifik och inte Acrobat-specifik som jag trodde först. Jag gjorde samma test med Texthanteraren nu och den sparar inte heller info om pappersstorleken när man sparar förinställningar. Allt utom pappersstorlek gäller... helkass

Jo, men det finns fördelar att inte ha storleken insparad, du behöver bara ha en uppsättning förinställningar och sen definiera storleken i aktuellt programs dialogruta.
Problemet är ju att det är så knöligt just i Acrobat när man glömt ställa storlek innan man väljer 'skriv ut'.

Om storleken alltid sparades in behöver man multiplicera antalet förinställningar med antal papperstorlekar som skrivaren klarar. En liten kryssruta, kanske, bland förinställningarna med "kom ihåg papperstorlek" så skulle man ha alla möjligheter.

Men enklast och elegantast vore förstås om alla program hade en knapp för utskriftsformat tillgänglig i skriv ut-dialogen.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-22 18:38

Jag tycker också att det där är kass, det enda som funkar är om man valt en skrivare som "Förvald skrivare" i Utskriftskontroll - bästa fall.

1
Bevaka tråden