Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire till DVI

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon adapter för att t ex ansluta firewire på iMac G5 till en LCD-TV med DVI-ingång.
Det borde ju i allafall gå att få ut bild och ljud ur firewire-kontakten eftersom man ansluter DV-kamera till denna ingång.

Någon som sett till något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 17:57

Den stora frågan är varför du skulle vilja göra det. Du blir enormt begränsad av att köra ut material genom FireWire.

En lösningen vore:

1. Skaffa en AJA LD (okomprimerad video genom FireWire)
2. Skaffa en Component -> DVI konverter (vet inte om det funkar för standard-def material)
3. Hoppas på det bästa (och spela ut allt ditt material igenom Final Cut Pro)

Problemet i sammanhanget är väl att lösningen skulle kosta dig 20 000 kr i ringa svängar. Varför inte bara köra VGA direkt?

Köra video genom FireWire kommern antingen blir som ovan, dyrt, eller genom någon form av DV-box vilket är lite halvdant. DV är komprimerat 5:1 och har bara halva färgupplösningen i vissa kanaler…

Mitt tips: Kör med VGA

Tack för utförligt och snabbt svar!

Finns det någon begränsning i upplösning på VGA? (Har 1366x768 på TV:n)
Hur är bildkvalitet jämfört med DVI?
Har du något tips på VGA -> DVI adapter? ( Har ingen VGA ingång på TV:n)

Vga har vad jag vet ingen begränsning i upplösning. (Har kört 1600*1200, och det har funkat fint)

Bildkvaliteten ska jag inte uttala mig om, eftersom jag knappt prövat dvi. Mina kompisar säger dock att det är klart bättre.

Kan tv:n ta analog in? Annars så behöver du en (dyr) omvandlingsbox...

TV:n har DVI-i, så det ska väl funka med analog tror jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 22:43

DVI-I tror jag funkar med DVI->VGA adapter. Finns på, tror jag, alla databutiker och kanske rent av TV/Radiohandlare också.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-11-24 01:13

Har man en DVD-recorder med DV-in (alla har nog det nuförtiden) så kan man krana in FireWire-DV från t.ex. DV-kamera eller FireWire-porten i Macen. Så - då kan man ta ut bilden från DVD-recorderns videoutgång - t.ex. s-video eller component...en del har ju också digital utgång (heter något med H...) och kanske den signalen går att klämma in i teven's DVI-ingång?

Latency? Jepp! Men ide'n är kanske hyfsad...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 21:57

Haha, jadu, det var ju en annan lösning….Använda en DVD-recorder som en FireWire -> HDMI-konverter!

Du lider fortfarande av två stora probelm (tre tom):

1. Latency (minsta problemet)
2. Kvalitén (du kör DV vilket är komprimerat 5:1 och har reducerad färguppslöning)
3. Konverteringen (det är inte säkert DVD-recordern gör en bra konvertering till HDMI eller Component, vem vet hur den jobbar internt).

Vortfarande är VGA rakt av mycket bättre.

1
Bevaka tråden