Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildredigeringsprogram?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-11-22 16:22

Hej!
För ca 8 år sedan provade jag photoshop. Fantastiskt kul! Nu funderar jag på att skaffa det igen, för att redigera bilder. Men finns det idag kanske andra program som någon här på forumet rekomenderar istället för photoshop? Kanske något program som är lättare att använda?
Åter till photoshop. Jag har en powerbook G4. Om jag nu ska ge mig på photoshop, vilken version av photoshop rekomenderar ni? Jag är verkligen bara amatör. Var får man tag på den?

mch
KOL

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-22 16:29

Lite enklare är ju Adobe Photoshop Elements.

/Fred

Oavsett vilket program så ska du förstås alltid ha senaste version. För en glad amatör/privatperson så räcker Photoshop Elements långt skulle jag tro och kostar väl ca en åttondel av stora Photoshop.

Om man köper på den amerikanska onlinebutiken (dvs. laddar ner programmet) är priset för Photoshop Elemtents $89.99 (dvs. ungefär 718 kronor) och $599.00 (ungefär 4 777 kronor) för Photoshop CS2.

Kan intyga att Photoshop Elements är kanon och innehåller väldigt mycket av "stora" photoshop för under 1000-lappen. Var det dock inte så att senaste Elements inte skulle komma till Mac???

Annars finns Gimp som kommer från Linux-världen men funkar riktigt bra på Mac. Tror att den Mac-anpassade versionen kallas Gimp.app
Det är uppbyggt på ungefär samma sätt som PS och är mycket kompetent för att vara gratis.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Var det dock inte så att senaste Elements inte skulle komma till Mac???

Ja jäklar, så var det visst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 17:14
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Var det dock inte så att senaste Elements inte skulle komma till Mac???

Nope, det ska komma. Kommer lite senare bara.

Ursprungligen av acke:

Nope, det ska komma. Kommer lite senare bara.

Du har så rätt:
http://www.macworld.com/news/2005/09/29/elements/index.php

men jag var inte ensam om att tro att det inte skulle bli någon Mac-version.

http://www.macfeber.se/2005/09/adobe_photoshop.html

...det var kanske där jag hade läst det, innan uppdateringen...

Skönt att Adobe hänger kvar vid Mac. Så då kanske du ska vänta till 4:an, KOL.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-22 17:21

Du kan säkerligen få tag på en begagnad PS CS till bra pris någonstans. Skillnaden mellan den och CS2 för en nybörjare är ovidkommande.

Kanske finns någon här på forumet som har en licens att sälja.

1
Bevaka tråden