Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Översvämmas av skräpmail!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan igår kväll översvämmas jag av skräpmail med bilagor (troligen något virus) på min mac.com adress.
På knappt ett dygn har jag fått drygt 200 mail med rubriker som "Paris_Hilton_&_Nicole_Richie", "smtp mail failed", "Your Password" och "Registration Confirmation".
Undrar bara om det är fler (@mac.com användare eller andra) som upplever något liknande just nu...

Exakt samma sak har hänt min @mac.com-adress. Började i går kväll och har fortsatt i dag. Har dock bara än så länge fått fyra st, men detta är första gången någonsin jag fått denna typ av brev till den adressen.

Bl a påstår "CIA" att jag har besökt 30 illegala webbplatser, och vill att jag ska öppna deras medskickade windowsvirus för att svara på frågor de har...

Vi verkar inte vara ensamma... Finns flertalet trådar på Apple .mac-forum om folk som tidigare haft noll spam nu de senaste dagarna fått en stadig ström av skräpbrev. Verkar .mac som är extra drabbat av detta. Återstår att se vad Apple tar till för åtgärder.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-22 18:43
Ursprungligen av Christofer:

Bl a påstår "CIA" att jag har besökt 30 illegala webbplatser, och vill att jag ska öppna deras medskickade windowsvirus för att svara på frågor de har...

Det låter som nya varianten av Sober som det kom ut varningar om igår. (dvs ännu ett nytt windowsvirus)

Lyfter den här gamla tråden igen för att höra hur ni andra .mac-ägare har det med skräpmail nuförtiden?

Jag har haft .mac i många år och aldrig haft problem, skräpmailen har i princip varit obefintliga, fram tills nyligen.

Till sist: Ursäkta min okunnighet men är det inte så att man bör låta bli att öppna misstänkt skräppost? Går det över huvud taget i Apple Mail (att kasta utan att markera och därmed öppna)?

Senast redigerat 2006-03-10 10:25
Ursprungligen av Johan Andersson:

Till sist: Ursäkta min okunnighet men är det inte så att man bör låta bli att öppna misstänkt skräppost?

Om skräpposten är ett html-brev som länkar till inbäddade bilder på någon server kan spammaren verifiera att din adress är äkta genom att bildlänken (som är specifik för just ditt brev) anropas när brevet öppnas. De brev som flaggats som skräppost får automatiskt bildvisningen avslagen.

Själv har jag stängt av bildvisning för alla inkommande brev (öppna inställningarna och klicka på "Läsa"-fliken, se till att "Visa bilder från server i HTML-brev" inte är ikryssat) för att vara på den säkra sidan. Dyker det upp ett brev med html som jag litar på så visas bilderna enkelt med ett klick på "Ladda bilder"-knappen som automatiskt dyker upp i brevet.

Apple har skrivit en technote om spam och Mail som är värd att ta en titt på. Du hittar den här -> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107401

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-10 12:23

Om du högerklickar direkt på det olästa brevet öppnas det inte.

1
Bevaka tråden