Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har det kommit ett virus för mac?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-27 13:16

Nu har jag 2 datorer, en kub OS9 och en lamp-iMac med OSX som beter sig underligt.
Rätt som det är får de för sig att fortsätta skriva en bokstav i all oändlighet. Omstart stoppar det, ibland tvångsavsluta ett program.
Eftersom det dök upp på 2 så skilda (även geografiskt) datorer just i denna helg får det mig att undra.

Någon som vet/hört något?

Kör en viruskoll så får du svar - om det inte gav dig ett svar så ta och zappa PRAM, kanske något inkompatibelt fel

• Oregistrerad
  • 2003-01-27 14:41

Har råkat ut för detta 2 gånger, kan vara en bugg... eller kanske en feature.
/csj

Jag har varit med om samma sak.
Det har hänt ett par gånger, men jag har inte undersökt det närmare.

Jag har också varit med om det, det höll på ett par dagar, då och då.
Det var en PB med X.
Sen slutade det, utan att jag gjort något åt det.

Det är sånt som livar upp vardagen

Jag har aldrig sett detta på någon OS X maskin, men jag tänkte på en sak efter att ha läst tråden. Om ni skulle göra det första OS X viruset skulle ni då göra ett virus som skrev samma bokstav i all oändlighet?

Snubben skulle ju bli utskrattad på nästa viruskonferens!

Förmodigen någon kompabilitetspryl eller prefs-bekymmer är min gissning.

• Oregistrerad
  • 2005-04-08 12:51

Fysik

Ursprungligen av bollman:

Rätt som det är får de för sig att fortsätta skriva en bokstav i all oändlighet. Omstart stoppar det, ibland tvångsavsluta ett program.

Jag hade det problemet på min PC för en sväng sen. Då var problemet att mitt tangentbord behövde rengöras för att fysiska knappen hängde upp sig..........

Så fort nåt händer med datorn så behöver det inte vara ett virus. Särskilt inte på OS X, eftersom det hittills inte finns några virus för OS X. Fatta. Inga virus.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Så fort nåt händer med datorn så behöver det inte vara ett virus. Särskilt inte på OS X, eftersom det hittills inte finns några virus för OS X. Fatta. Inga virus.

Jasså, jag vet att det finns minst 4 allvarliga virus till mac Os X och ett antal mindre farliga!
tror ni inte mig, kolla då Nortons databas eller någon av de senare Macworld Nr där man talar om virus till Mac os X och man listar även några!

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-08 13:44
Ursprungligen av Hunter78:

Jasså, jag vet att det finns minst 4 allvarliga virus till mac Os X och ett antal mindre farliga!
tror ni inte mig, kolla då Nortons databas eller någon av de senare Macworld Nr där man talar om virus till Mac os X och man listar även några!

Har man listat dem som virus, då är det tyrkfel! Men visst det finns grejer ute som kan skada en, men inte kan man påstå att de är virus enligt definition.

Ursprungligen av juanito:

Har man listat dem som virus, då är det tyrkfel! Men visst det finns grejer ute som kan skada en, men inte kan man påstå att de är virus enligt definition.

Jag tror aldrig att jag sett Hunter78 nämna namn eller källa för något av de virusen. Någonsin. Vore intressant om han kunde göra det den här gången, så mycket information han sitter inne med.

Mig veterligen finns det bara ett löjligt proof of concept...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 14:40

Jag skulle vilja se en trovärdig källa på att det finns virus till OS X, jag har inte läst senaste numren av MW men om det nu finns virus till X så borde det finnas nyheter om det på varenda Macsida och jag har inte sett några såna nyheter.

Skicka en länk, och var i senaste MW?? Den svenska då eller?? Jag har den och hittar inte ett skit

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-08 12:56

Jag hade det problemet på en PC-maskin med Linux en gång... kondensatorerna poppade på moderkortet... så då var det ett hårdvaruproblem minst sagt

Händer mig ibland, men omstart av Apple Wireless Keyboard löser det alltid. Har aldrig fått det med vanliga, svarta Pro-tgb dock...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-08 13:18

Jo, jag skulle nog också undersöka tangentbordet i första hand...
Kolla att det inte finns en katt som sover på den eller en bok som ligger an.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-08 13:33

Det är som redan paapekats knappast ett virus, OMM det ändaa vore virus hade det varit tvaa olika. Om inte annat skiljer OS9 och OS X sig rejält aat. De är ungefär lika lika som Win9x och WinXP, eller för den delen Linux och Mac OS X! Speciellt under ytan kryllar det av skillnader, och det är nästan alltid det som är intressant för virusskrivarna....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 14:44

Har också varit med om det några gånger. Troligen är det tangentbordet som tjallar. Inte ett virus.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-08 15:32

Två år gammal diskussion... Älskar sånt här

rätt imponerande ändå. vem grävde fram denna?

I MacWorld Feb 05 finns en intervju med Joakim von Braun, säkerhetsrådgivare på Symantec där han pratar om OS X mot Windows just i virushänseende opch vad gäller säkerhet. I gurnd och botten säger han Att OS X är avsevärt mycket säkrare då det bygger på FreeBSD, som enligt honom är det säkraste och bästa på marknaden.

I en notis i samband med artikeln nämns att den första (och enda hittills) trojanen till OS X kom 2004. Vad som är virus är ju också en definitonsfråga, exempelvis är det ju främst maskar och spyware som plågar PC-världen idag.

Men den slutsats som i vart fall jag drar av artikeln är att det idag inte finns några virus till OS X. Däremot finns skäl att tänka på säkerheten på internet även med OS X. Bra lösenord, kryptering (vid behov), brandväggar och sunt förnuft är viktigt oavsett OS.

1
Bevaka tråden