Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini DOA "Dead on Arrival"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-23 22:54

Gissar att det inte är vanligt men förr eller senare ska väl sådant hända.

Köpte en Mac Mini idag för att utöka maskinparken och efter bara fem minuters
användande kraschade den. "Spoing" sa det och minin dog. Hade inte ens hunnit
koppla upp den mot internet. Minin gick inte att starta förrän efter en kvart. Vid
start nummer två doch den efter fem minuter och samma sak vid start nummer tre.

Jag ska kila till butiken imorgon och få den utbytt, men troligtvis har de inte fler
i lager, så jag får väl vänta. Nu mina frågor:

1. Brukar det vara problem att få saker utbytta av apple?
2. Är det fler som varit med om samma missöde, eller ska man
bara betrakta det som ett måndagsex?

/Len

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 23:49

1. Ja och nej. Beroende på vad som visar sig vara fel är det inte säkert att du får den utbytt, utan reparerad. Mitt förslag är att du lämnar in burken hos en återförsäljare som även är Apple-auktoriserade på reparationer, dvs om butiken du köpte datorn i inte är det samt vägrar byta ut den rakt av. Dels utförs servicen lokalt, dels får du förhoppningsvis ett ungefärligt besked om när din Mini förväntas vara reparerad.

2. Det var nog ett måndagsex.

Lycka till!

Enl Apple ska burken alltid repareras först.
Samma fel ska repareras tre gånger innan maskinen byts ut.

DOA utbyten sker bara om maskinen inte startar alls vid leverans samt att detta kofimeras av autoriserad service personal.

• Oregistrerad
  • 2005-11-24 09:07

Kul att reparera en ny dator... :rolleyes:

Gissa hur många gånger jag har pratat med Apple om detta....

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-24 09:29

Apple är inget undantag

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-24 11:41

Hade lite tur och det visade sig att de inte hade slut på lager och jag fick byta rakt av. Inga problem där inte vilket också ska vara självklart.

Om jag inte missminner mig gäller utbyte direkt om produkten är mindre än 10 dagar gammal, alltså enl. konsumentköplagen. Jag jobbar själv i butik och tillämpar det vartfall där, jag har inte mage att be kunden vänta på en reperation om prylen är inköpt samma dag. Dock så förutsätter ju det att prylen inte är slut på lager, annars kan det ju ta nån vecka.

1
Bevaka tråden