Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väcka datorn med SSH

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-24 00:13

Kan jag få min iMac G5 att vakna ur sitt sleep-mode från en annan dator genom att använda tex. SSH? Ibland när jag är hemifrån administrerar jag min dator över SSH (Enkla saker som starta/döda program och kopiera filer osvosv..). Kan jag konfigurera den så att den vaknar ur sleep när tex. port 22 på den ip-adressen anropas? Eller finns det något annat sätt att gå till väga?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-24 13:16

Det du kanske tänker på är det som kallas för Magic Packet. Det är ett speciellt utformat packet som nätverkskontrollern tar emot och sedan genererar ett interrupt till datorn. Det har ingen koppling mot något speciellt protokoll. Just nu blev jag också osäker på om det kan routas på Internet, eller som det bara adresseras mot en specifik MAC-adress och därmed bara kan existera inom samma nätverkssegment. Du bör kolla upp det också.

• Oregistrerad
  • 2005-11-24 13:41

Är det inte det man anger i Strömspar>Alternativ "Vakna för åtkomst av Nätverksadministratör"? Eller är det något annat?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-24 13:54
Ursprungligen av palb:

Är det inte det man anger i Strömspar>Alternativ "Vakna för åtkomst av Nätverksadministratör"? Eller är det något annat?

Ja, jag har undrat hur den funktionen används.. Någon som vet?

http://www.tc.umn.edu/~olve0003/wake550.html

verkar vara det ni letar efter

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-24 15:52

Det fungerar fram till närmaste router, dvs inte på Internet, enklast är väl att stänga av strömspararfunktioner helt.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-11-24 17:02

Kört wakeonlan scriptet hemma. Klockrent.

Ursprungligen av DepeO:

Det fungerar fram till närmaste router, dvs inte på Internet, enklast är väl att stänga av strömspararfunktioner helt.

Nja, borde väl funka via en vpn-tunnel? Ingen aning, börjar bli lite väl krångligt...

Annars så finns ju alltid fulhacket med en gammal mobiltelefon och ett relä, goggla lite så hittar du det nog!

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-24 17:53
Ursprungligen av irrelogical:

Annars så finns ju alltid fulhacket med en gammal mobiltelefon och ett relä, goggla lite så hittar du det nog!

Såg detta idag.

http://www.macfeber.se/2005/11/sv_din_mac_med_.html

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-25 22:24

Eller så kör man med WakeOnLan ...

Jo, men funkar det över nätet? Vanlig wol har vi ju haft uppe innan i tråden.

Tack för programtipset dock!

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-26 16:57

Nej. det fungerar ej, då macadresser aldrig lämnar sitt egna nät.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-26 17:32
1
Bevaka tråden