Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdvaran/Mjukvaran; varför valde du Mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför valde du Mac egentligen, är det för att du tycker att Apple gör de snabbste datorerna och den
vassaste hårdvaran eller är det för att mjukvaran tilltalar dig, dvs operativsystem m.m.?

Själv så tycker jag t.ex. att MacOS slår WinXP med hästlängder och det är nog den största anledningen
till att jag kör med Mac, för ärligt talat....inte fan är det priset! hehe!

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-11-24 01:15

MacOS.

• Oregistrerad
  • 2005-11-24 01:23

Mjukvaran främst - OSX och allt därtill, men egentligen både och... eftersom alu-PB är så ruskigt snygga och design faktiskt spelar rätt stor roll.
Man är ju rätt utseendefixerad

Mjukvaran huvudsakligen, men helheten är nog det som tilltalar mig mest.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-24 01:45

Det går inte att välja eftersom båda är lika viktiga.

• Medlem
  • Essunga
  • 2005-11-24 08:13

Mac Os X är som Linux på steroider

Mac Office 2004 klart bättre än Win Office 2003 allt detta i en snygg och driftsäker hårdvaru förpackning...

/Leif

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 08:33

Svåra val -kanske ska vara ytterligare ett val som är kombinationen av hårdvara/mjukvara

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Svåra val -kanske ska vara ytterligare ett val som är kombinationen av hårdvara/mjukvara

/Tangen

Då hade det ju varit för lätt, hehe!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-24 08:46

MacOS - 7 på den tiden. Enkelheten och styrkan i att hantera så mycket olika filformat (bilder, texter, video). Och inga drivrutiner! Designen på burken samt gränssnittet var något som MS vid den tiden inte hade en sportmössa att matcha.

Summeringen av allt svammel i stycket ovan kan stavas KONCEPT. Och när OSX kom blev det sista spiken i kistan, om man säger...

Att jag valt att stanna för macarna beror enbart på dess lättandvändbarhet, sällsyntheten att diverse strul uppstår och givetvis deras försprång på designområdet. MEN om en PC skulle vara lika snygg, fungera utan minsta problem och ha macens lättandvändbarhet så skulle jag inte ha några problem med att köpa en sådan. Vad som möjligen talar emot detta är Microsofts burdusa framfart...

• Medlem
  • Öland
  • 2005-11-24 09:50

jag valde pga av MasOs men också för design, men säkert främst för slippa underhålla, driftsäkerheten... samt slippa alla dessa virus osv...

• Medlem
  • Tingsryd
  • 2005-11-24 09:59

Jag uppskattar driftssäkerheten och logiken. Men i ärlighetens namn är det designen som avgör. Visst ska man få njuta också under arbetspassen!

Jag knallade in på Estradmusik på folkungagatan en höstdag 95 (tror jag det var) för å köpa en portastudio. Efter att ha 'tagits hand om' av Micke en trappa ner på studio-avdelningen gick jag ut med 7200/75 med 8mb ram(:D det gick nästan att starta maskinen på 8) och digidesigns instegsprogram Session. Striden stod mellan Micke och Kai nere på studio-avdelningen, Micke verkade glad och snäll (no offence! Kai (om du nu läser det här )) så det blev en mac och den guidningen är jag än idag glad över.

1
Bevaka tråden