Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärpning Apple!

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 10:31

Nu ska jag berätta en historia för er som är helt sann, varför jag vet att den är sann är för att jag upplever denna för närvarande.

16 Augusti
Inhandlas en Powerbook G4 15" med 1024 RAM och 100 GB HD av min arbetsplats (en gymnasieskola i Sverige).

20 Augusti
Ges denna dator till mig och jag påbörjar min anställning som lärare.

23 September
När jag startar upp min dator denna dag så blinkar det en mapp med ett frågetecken i. Efter olika sätt att försöka starta upp den så kan jag konstatera att hårddisken har "försvunnit" och den hittar inte systemet. Försöker att installera om systemet men det går inte eftersom den hittar ingen hårddisk.

Samma dag kontaktas LAN-Master i Stockholm och dom bestämmer sig för att plocka in den för att titta på den. Dagen efter budas den dit.

Följande 2 veckor
Under dessa 2 veckor så får jag ingen prognos om tid, eller åtgärd utan de säger bara "att den är inte klar ännu". De lämnar en vag anledning med att "hårddiskarna är slut hos dom, och även lagret i Holland saknar dom och dom har ingen aning om när dom levereras"

Bra där.

3e veckan
Ringer LAN-Master o säger att den är klar. Jag åker dit och hämtar den för bud kostar 800 kr per tur. Hämtar ut den och är glad över att jag äntligen fått tillbaka den med tanke på att jag behöver den i mitt jobbutövande. På servicerapporten så står det att dom har "bytt ut hårddisken". Alltså så förlorade jag allt jag hade på den för hårddisken la av utan att jag han göra någon backup (vem räknar med att en 1 månad gammal dator lägger av).

20 min senare
Startar upp den på bussen från LAN-Master. Den hittar inte hårddisken. Jag åker tillbaka och dom tror att jag har gjort nå galet när jag startade upp den. Dom installerar om operativsystemet (tar ca 40 min) och jag får den igen oc åker därifrån.

40 min senare
Den hittar inte hårddisken igen. Väner mig till LAN-Master dagen efter och dom bestämmer sig för att ta in den igen. Jag åker dit med den igen.

1 vecka efter inlämnandet
Jag åker dit igen och hämtar den, på servicerapporten står det "bytt hårddisk" igen och dom säger att det var hårddiskens fel igen.

3 timmar senare
Den hittar inte hårddisken igen samma procedur som ovan, jag åker dit dagen efter och lämnar in den igen.

1 vecka senare
Åker och hämtar ut den på servicerapporten står det "byte av logikkort"

1 dygn senare
Den hittar inte hårddisken igen (Testar dom inte datorerna ordentligt innan dom lämnar ut dom!?!? eller iaf en dator som varit inne 2 ggr tidigare!?!?). Jag får nog och bestämmer mig för att jag tänker reklamera datorn. LAN-Master säger att jag inte kan vända mig till dom då utan att jag måste vända mig till Apple. Jag ringer upp Apple samma dag.

Värt nu att nämna är att LAN-Master har då haft min dator i över 5 veckor, den har varit icke fungerande i totalt 6 veckor, jag själv har haft den i min ägo i 4.

Dagen efter (Tisdag)
Apple kommer överäns med mig om att jag ska åka till LAN-Master och lämna in den så skall den skickas tillbaka till Apple. Jag ska få en helt ny. Kundtjänsten ska skicka ut en reklamationsblankett till mig som jag ska fylla i och faxa tillbaka. När blanketen är inkommen så beställer dom en ny.

Jag åker till LAN-Master och lämnar in datorn samma dag (min 6e tur till LAN-Master f.ö)

Onsdag (samma vecka)
Jag har inte fått blanketten skickad, jag ringer till Apple och ber dom skicka ut den igen

Fredag (samma vecka)
Har fortfarande inte fått blankett, jag ringer och ber dom skicka ut den, får tala med en annan kille som garanterar att den ska skickas.

kl 17 får jag blanketten (tog dom bara 3 dar att skicka ett enkelt mail!?), kundtjänst stängde kl 17, alltså så är det för sent att faxa tillbaka den. Blanketten stämmer inte, står endast "Ersättning av Powerbook G4 15", inget om att ersätta 512 extra RAM eller större HD. Jag mailar och frågar om detta.

Måndag veckan därpå
Har fortfarande inte fått svar på mitt mail om förfrågan, vill inte skriva på blanketten förräns jag är säker på att dom beställer en dator med större HD och mer minne (som företaget har betalt för).

Tisdag
Ringer igen och frågar varför jag inte fått svar, bortförklaringar från Apples sida. Får reda på att de har beställt datorn men med felaktig utrustning i (alltså mindre hårddisk) utan att jag har fyllt i blanketten.

Dom erbjuder mig en Powerbook G4 17" som kompensation med 120 GB HD och de 1024 i RAM som jag har rätt till. och säger att dom ska beställa datorn samma dag (alltså Tisdag)

En vecka Senare (Tisdag igen)
Jag ringer och undrar vart den är, och talar med en på kundtjänst som säger att den är beställd och beställdes då dagen efter mitt tidigare samtal, men den skeppades inte (från Shanghai, och håll i er nu...) 24 timmar efter som den ska i normala fall utan. Den SKULLE SKEPPAS. Prognosen var dagen efter det samtal jag just nu satt i. Så det tog dom 7 dagar att enbart lyfta datorn från sin plats på lagret, till att pakas ner i ett paket och lastas in i en lastbil, men den hade inte lämnat lagret ännu. Det skulle den göra onsdag (alltså dan efter det befintliga samtalet).

Jag får nog och ber att få prata med en "Supervisor" alltså kundtjänstchefen.

Skäller ut honom, och drar upp hela historien och det märks att han skäms, gång på gång säger han "så får inte hända" och "det där får inte ske".

Han kommer överäns med mig om att han ska "personligen" titta in i ärendet och höra av sig till mig på telefon dagen efter det samtalet. Han ber även om ursäkt på Apples vägnar och i min mening.... bla bla bla....

Fredag.
Han har inte hört av sig, jag vet inte vart min dator är, och jag har ingen möjlighet att kolla upp vart den är för att kundtjänsten är dom som har beställt den o de kan inte ge ut nått TNT nummer så jag kan spåra försändelsen.

Alltså kortfattat.

16 Aug - Dator köptes

20 Aug - Jag får datorn i handen

23 sept - in på lagning

25 Nov - dagens datum och jag har fortfarande inte fått en fungerande dator.

Bra service för en produkt som kostar ca 20 000 kr. Ingen hjälp, ingen ersättningsdator och jag kan inte sköta mitt jobb. Jag har fått nog.

Jag tycker det är skamligt! SKÄRPNING ÄPPLE!!

• Oregistrerad
  • 2005-11-25 10:36

välkommen till apples "service" :D...

• Oregistrerad
  • 2005-11-25 10:37

Låter som ett ganska normalt serviceärende hos Apple... Om man vill ha god service är kanske inte Apple det bästa märket att köpa, det gäller att ha tur. Fick själv harva igenom tre iBook med olika fel innan jag fick en som fungerade efter två månader!

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-25 10:48
Ursprungligen av Macvarg:

Låter som ett ganska normalt serviceärende hos Apple... Om man vill ha god service är kanske inte Apple det bästa märket att köpa, det gäller att ha tur. Fick själv harva igenom tre iBook med olika fel innan jag fick en som fungerade efter två månader!

Aha! Nu börjar jag förstå var ditt Apple-förakt föddes

Det verkar hur som helst vara mycket varierande hur ens supportärenden sköts. Själv har jag aldrig haft några problem utan reparationer har gått snabbt och smidigt. Har dock aldrig anlitat Lan-master utan endast MacSupport Västerås. Kanske är det så att det är Lan-master som inte riktigt sköter sig?

• Medlem
  • 2005-11-25 10:41

Trist. Liknande historier blir vanligare och vanligare, oavsett vilket företag det handlar om. Jag försvarar inte Apple men ganska mycket av det som händer är tyvärr utanför deras kontroll. En av globaliseringens förlorare är kvalitet.

Lan-Master verkar ju rejält kassa.

• Oregistrerad
  • 2005-11-25 11:31

Tjaba!!!

Beklagar att du haft så mycket besvär med din dator. Jag har däremot haft riktigt bra erfarenheter av Apples kundtjänst och Lan Master.

Det hela började med att locket på min Powerbook 12" inte vill stänga sig riktigt eller öppnade det sig av sig själv efter några sekunder. Lämnade in datorn till min lokala Apple handlare så att dom skulle fixa problemet. Fick tillbaks den väldigt snabbt eftersom de hade kollat på datorn tidigare och då konstaterat att de behövde beställa ett nytt TOPCASE. Det roliga är att topcasen har inget med låset att gör utan låsmekanismen sitter i bottomcase. De värsta av allt var när jag fick tillbaks datorn var att dom hade gjort märken i bottomcaset på datorn, när jag påtalade detta så fick jag svaret att de märkena hade varit där tidigare. Fick inte ens prata med serviceteknikern då denne skulle vara döv. Har hört mig för angående om detta företaget har en döv servicetekniker och det har ingen kunnat bekräfta, så förmodligen var det en lögn. Tillråga på allt så fungerade låsmekanismen endast ett fåtal gånger, sedan var det samma visa igen.

I min desperation så ringde jag och pratade med Lan Master och de tipsade mig om att ringa till Apple Kundtjänst. Gjorde det direkt efteråt och berättade vad som hade hänt mig, de utfärdade direkt en CS-kod på ett nytt bottomcase så att Lan-Master kunde fixa till det som den andra firman hade förstör... Fick var utan datorn i en vecka, men det var det värt. Nu är den helt återställd.

/Joakim

Min första tanke blir bra; "SUCK!" jobbigt med sånt här, men räknar med att det kommer
en uppföljning på det här för detta vill man inte missa!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-25 12:40

fy. man hoppas ju att detta är ett skräckexempel och inte hur det ser ut för de flesta människor när de kommer i kontakt med antingen apple eller lan-master.

man kanske borde se det som om man har haft tur med sin ibook? lite skavanker får man ju räkna med, men detta är ju skrattretande låg service.

• Medlem
  • 2005-11-25 13:16

Bedrövligt.

I synnerhet när människor lovar att ringa tillbaka men inte gör det. Direkt förolämpande.

Hoppas det löser sig inom kort.

• Oregistrerad
  • 2005-11-25 16:26

Uppföljning!

Har precis suttit på telefon med Apple. Telefonsamtalen tog ca 1 timme nu totalt.

Jag ringer upp till Apple för att än en gång försöka ta reda på vart min dator är någonstans för tillfället. Får prata med en rätt trevlig kille som ber om olika nummer för att han ska hitta mig i sina databaser, men under hela denna färd har jag inte fått något nummer.

Han söker på mitt namn och får upp mitt ärende. Efter en kort koll på 2 minuter så lyckas han lokalisera att datorn ska finnas hos TNT eftersom dom har försökt leverera den hem till mig.

Uppenbarligen så har Apple 2 adresser på mig i sitt system. Dom har min HEM adress och min JOBB adress, och nu skulle datorn levereras till min hem-adress som (eftersom jag är en arbetare) aldrig är på.

Men jag tackar för hjälpen hos apple och ringer upp TNT för att se om dom kan leverera den till mitt jobb.

På TNT så är dom trevliga och jälpsamma och kan på ca 30 sek säga till mig att datorn är levererad. Finns i Upplands Väsby på lager. Den har försökt levererats till mitt hem igår och jag kan om jag vill åka och hämta den personligen idag (fredag) eller i början på nästa vecka.

Jag frågar om jag kan ändra leveransadressen så att den skickas till mitt jobb och hon svarar att det bara är apple som kan det.

Jag som varken har tid eller ork efter alla turer vill ha den skickad så jag ringer till Apple för att be dom ändra från den ena adressen till den andra. En enkel uppgift kan man tänkas...

Det börjar med att killen som svarar är relativt otrevlig från start, men jag börjar alla mina telefonsamtal med att vara trevliga för är dom trevliga tillbaka så kommer allt att gå bra.

Han ber om mitt namn och han lokaliserar mitt ärende. Efter det så hör man hur han börjar klicka vidare (för Apple för någon slags dagbok som jag undrar om den ens är laglig!?) över folk och deras ärenden. Han ber mig vänta och säger att han håller på att läsa på om ärendet (förmodligen hela historien ovan)

Det tar honom ett bra tag, och när han e klar så säger han praktiskt taget direkt att han måste koppla mig vidare till kundtjänst, bang bom så är han borta innan jag hinner ens säga något.

Då börjar jag bli irriterad.

Efter (hör och häpna!?) 15-20 minuter! så poppar han tillbaka o säger "ursäkta dröjesmålet du måste bara vänta lite till" Jag börjar då bli arg och börjar fråga vad han gör, han svarar att han håller på att informera kundtjänst om ärendet, jag börjar prata igen och han kopplar bort mig MITT I MIN MENING!

Då kokar jag inombords.

5-10 min i kö igen sen kommer kundtjänst upp. Jag är direkt och rakt på sak och förklarar mitt ärende så direkt och kortfattat jag kan.

Hon berättar för mig att det tar 4-5 arbetsdagar att ändra adressen, vilket innebär att min dator som befinner sig strax norr om sthlm inte skulle levereras förräns i slutet på nästa vecka. Med hänvisning till att adressbytet måste gå igenom ett visst antal "kanaler" som hon inte får diskutera med mig!

Bor vi på stenåldern!, jag gör klart för henne att det är fortfarande jag som kommer att stå och ta emot den och det är jag som kommer legitimera mig när jag tar emot den men icke! 4-5 arbetsdagar för att få Apple att klicka i en ruta till en annan ruta, så att dom postar den till en adress som till och med redan finns i deras system!

Det är helt sjukt... det är som att apple fortfarande rör sig med häst o vagn.

Jag skäller ut dom ordentligt än en gång och snart går jag lös med en hagelbössa där!

Jag tackar Apple för mig på telefonen, jag kallar dom inkompetenta, och sedan gör ytterst klart för dom att jag aldrig mer någonsin vill ha någon form av kontakt med dom för att det är det sämsta jag någonsin har stött på.

Sen hälsar jag dom att nu ringer jag TNT för dom vet iaf hur man gör.

Ringer upp TNT och säger att jag vill hämta den personligen. Än en gång på 30-60 sek så säger hon pang, bom, det är bara att hämta den på den här adressen, "jag har skrivit till dom på lagret så dom ser till att ha den nära till hands" osv. osv.

Världen är ta mig faen bra sjuk, eller rättelse, Apple e ta mig faen sjukt!

• Medlem
  • 2005-11-25 16:44

Konstigt... jag omdirigerade ett paket från Applestore till mitt kontor. Jag tror att jag bara pratade med TNT, eller vilka det nu var. Inga som helst problem den gången.

Herregud. Min dator är på väg till huvudstaden nu på lagning. Just för den inte hittar min hårdisk, efter jag fått smart error, och IO error.

Jag har haft kontakt med Apple support några gånger och även fått nån maskin lagad. Inga problem här dock. Uppenbarligen gäller inte det alla, allra minst Mindjive. Det är inte acceptabelt att ett företag som Apple behandlar kunder så. Skriv ner storyn när allt är klart och skicka ett brev eller mejl till nån servicechef på Apples HK. Gärna en kopia till Steve Jobs också. Man vert aldrig vad som händer. De kanske kompenserar dig med en sprillans iMac eller nåt.

Jag känner igen det du beskriver mindjive - samma sak har hänt mig ett par gånger som serviceansvarig hos en ÅF.
Några tips: Skrik aldrig. Använd omvänd psykologi när du argumenterar med dem. Ta namn på alla du pratar med. Be om att få prata med chefen om de är omöjliga. Tänk på att det är ett amerikanskt företag de jobbar för och de har de reglerna, alltså är chefen den som avgör om den du pratar med får ha jobbet kvar.
Är den chefen dum be att få pratar med dennes chef.
Var beredd på att få argumentera ihjäl dig, acceptera aldrig något du inte tänkt dig.

Mitt bästa resultat är att efter 3 timmar argumentation och kopplandes mellan olika chefer lyckats fått en ersättnignsburk expressbudad till mig (kom dagen efter) samt fått en till ersättningsmaskin skeppad till mig på vanliga tiden. Gissa om jag var sugen på att behålla den andra maskinen...

Det var efter denna gång Apples kundtjänst suckade när jag presenterade mig, antar att jag fanns i deras loggar som "Pain in the ass!".

Välbekant... frågan är: är Apples service lika dålig i USA?

Jag längtar tills någon med onda avsikter och dold kamera tar anställning på Apples callcenter på Irland.

Jag hade för övrigt en liknande dust kring en skärm för några år sen. Fick till slut en ny, bättre modell efter att ha skickat ett personligt brev till Ole Andersen (VD Norden på den tiden.)

Senast redigerat 2005-11-25 18:24
Ursprungligen av TZW:

Välbekant... frågan är: är Apples service lika dålig i USA?

Inte om man får tro ACSI i alla fall:
http://www.theacsi.org/second_quarter.htm

Jag har bara bra erfarenheter av Apples service.
I bland så blir det bara helt fel, men jag tror det är något som gäller alla tillverkare.
Apple har ju ett bra rykte om sig när det gäller support.

Jag skulle aldrig mer köpa apple i ditt läge!

• Oregistrerad
  • 2005-11-25 19:39

Mindjive, jag lider med dig. Känner igen det också fast hos andra tillverkare.
Ska ner på måndag och hämta min nya PB förhoppningsvis, servicecenter ligger 60 meter från jobbet så det blir direktkontakt för min del vilket borde vara enklare vid felhantering.
Sitta i telefon med kundtjänst vid problem är oftast riktigt otacksamt både för kunden och dom man pratar med.
Men som sagt tjat och åter tjat, man hinner då bygga upp ett arkiv som när det blir större verkar ha effekt på vissa chefer. Men ibland får man kalla handen och det är snuskigt av företagen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-25 20:02

Jag bara ryser. Inte nog med att dom (Apple och LAN) skött hela saken så enbarmligt dåligt att det är snudd på kriminellt. Jag blir vansinnig när jag läser att dom kopplar bort dig mitt i en mening, ett satans otyg som jag ofta stöter på och som gör mig beredd att åka iväg till vederbörande och vrida om näsan på honom/henne.

Hade detta hänt mig så hade jag sannolikt stämt både LAN och Apple eftersom både muntliga löften och skriftliga åtaganden tydligen brutits på löpande band, med andra ord rena kontraktsbrott. Att LAN dessutom inte ens orkade kolla disken efter nyinstallationerna (om dom över huvud taget satte i nya diskar?) är extremt klantigt, och som du skulle ha använt datorn i jobbet så skulle du troligen ha goda möjligheter till skadestånd (ekonomiskt och ideellt) för bl.a. den tid du ägnat ärendet och det merjobb avsaknaden av datorn orsakat.

Jag anser nämligen att man ska nypa till skitleverantörer där det gör som mest ont när man blivit så totalt överkörd som du har: det ska kosta dom pengar, så mycket som möjligt. Dels i form av ersättning till den som dom har behandlat illa, dels i form av juridisk hjälp och dels i form av att dom måste lägga andra arbetsuppgifter år sidan för att hantera ärendet. Maila Sverker eller nån annan också (nån IT-blaska, Aftonbladet, konsumentverket, osv). Har du tur, så blir fallet publicerat och dom förlorar ännu mer.

Danne "Perry Mason" Vendel

• Oregistrerad
  • 2005-11-25 20:04

jo men frågan är vart jag ska vända mig med hela min historia?

Något förslag? gärna en mailadress, eller slowmail?

Ursprungligen av Mindjive:

jo men frågan är vart jag ska vända mig med hela min historia?

Något förslag? gärna en mailadress, eller slowmail?

Mailadressen till Plus är:
plus[at]svt.se

Sedan kan du ju även maila Oscar Bjers och klaga (vet inte om man ska kalla det för att klaga i det här fallet men jag hittar ingen bättre ord) Det hjälper kanske inte så mycket, men han får då åtminstonde ännu en bekräftelse på att något måste göras åt supporten (han har ju tidigare sagt att han skulle se över den)

Eftersom jag jobbar på samma ställe som Mindjive, så har jag upplevt hans helvete på nära håll.
Vad han inte berättar, eller åtminstone bara antyder, är hur oerhört mycket tid han varit tvungen att lägga ned på det här ärendet, och hur korrekt han själv uppträtt.
Men ändå bara mötts av seghet och nonchalans.

En sådan här skandalös historia väcker en hel del funderingar.
Det är ju välkänt att Apples marknadsföring är, för att vara vänlig, "något passiv". Det är rätt sällan man ser någon publik kampanj för att öka marknadsdel eller bygga goodwill, och det har påståtts att Apple i viss mån struntat i det privata segmentet, och i stället fokuserat på vissa branscher, företag, skolor, institutioner.

Mindjive företräder en institution. En stor kund. Med många människor inblandade. Sedan början av 1990-talet har vi handlat många hundra macar.
OBS!!! Missförstå mig inte, jag anser självfallet INTE att man ska behandla privata köpare sämre än företag och institutioner, men man borde betänka på Apple att det innebär en fruktansvärt stor badwill, när 130 elever (framtida mac-användare?) och 10 kollegor på detta sätt förstärks i sin uppfattning om att Apple har urusel service.

Under många år har det visat sig att den ärendegång som Apple har är minst sagt tidsödande och ineffektiv, och att logistiken skulle kunna fungera som avskräckande exempel.

Och... Vad tänker Apple göra åt detta??? Den nuvarande hanteringen är löjeväckande.

Skicka in det på nåt berömt Macforum, typ en nyhetsreporter på Slashdot

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-25 20:38

Vilken urbota dum hantering av ärendet måste jag säga.

Hehe, apropå det att ändra adress så måste jag bara dela med mig av det som hände när jag skulle ändra lev. adress på min ibook:

Samtal1 (TNT): Det kan bara apple göra
Samtal2 (Apple): TNT har paketet, deras problem
Samtal3 (TNT): Nej Apple
Samtal4 (Apple): TNT!
Samtal5 (TNT): Lokala poståkeriet!
Samtal6 (Lokala poståkeriet): Ok, kommer under dagen.

Några dagar senare stod det att paketet var påväg tillbaka eller nått på TNTs sida..lite lustigt sådär..

Snällt...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-25 22:36

Förutom mitt fantastiska utseende, intelligens, humor och kreativitet, så ärvde jag också en enorm portion stönighet av min hädangågne fader. När företag eller organisationer kör över mig eller inte håller vad dom lovar, så reagerar jag direkt. Ibland med "hårda" metoder, ibland med diplomatiska. Förra veckan var jag i tingsrätten och gick en omgång med EuroPark. Så sent som igår fick jag Glocalnet att bjuda på fyra månaders abonnemang genom att vara lite diplomat - men lika stönig.

Mitt råd till folk i allmänhet:

När saker och ting börjar kännas fel, så börja anteckna vad som händer och INTE händer, precis som en logg. När ni snackar med folk i telefon, ta deras namn och anställningsnummer. Skriv upp NÄR samtalet ägde rum och VAD som sades och utlovades, men var lika noga med att notera vad ni själv säger och akta er för att "glömma" att ni kanske sagt korkade grejer och/eller felaktigheter. Går det långt, så kan era egna dumheter nämligen komma tillbaka och bita er i rumpan. Därför bör man vara förberedd på dom.

Spara mail och annan korrespondens. Spara kvitton på utlägg. Dom behöver inte ha direkt med "fallet" att göra, men indirekt - och det är bättre att ha några kvitton för många än för få. Om ni anlitat nån bekant för att klara av något som ni skulla klarat själv om problemet inte funnits, notera ersättning till polaren.

Notera hur länge ni är upptagen med "fallet". Hur länge ni sitter i telefon, hur lång tid mailen tagit att skriva.

Skriv gärna en "emotionell" logg också: Hur har eventuellt merjobb (orsakat av problemet) påverkat ditt humör, din familj och dina jobbrelationer? Har du blivit extra stressad? Mått sämre av stressen? Osv...

I de flesta fall kan man slänga hela "loggen" utan att det blir allvar och stämningar och sånt. Och ibland kan just loggen förhindra att motparten vill ha en rättegång (jag fick rätt mot ett försäkringsbolag en gång. När jag berättade om mina telefonsamtal med deras personal trodde dom att jag ljög. Men jag hade en liten notering vid ett av samtalen att folk i bakgrunden hade sjungit "Ja, må hon leva" och det visade sig att just denna lilla händelse övertygade bolaget om att jag faktiskt snackat med en speciell dam just den dagen - och då fick jag som jag ville).

Och OM det blir rättegång och annat obehag, så är loggen rena dynamiten.

Stå på er. Annars gör nån annan det.

• Oregistrerad
  • 2005-11-29 19:59

Uppdatering ännu en gång:

Jag har ÄNTLIGEN fått min dator. Eftersom Apple inte kunde ändra leveransadress på ett smidigt sätt, så åkte jag personligen till TNTs lager ute i Upplands väsby. Bara resan dit och tillbaka med bil tog väl mig ungefär 1 timme och jag med mitt pressade tidsschema tackar Apple så mycket för det.

Bensinkostnad var jaga för övrigt tvungen att stå för själv.

Väl därute så var det lite ironiskt. TNT-killen tog mitt kollinummer och kollade upp det i datorn o sa "jodå, det finns här..." En djup suck av lättnad är väl allt jag kan säga att jag kände.

Sen säger killen "Men, vi måste ut på lagret o leta upp den... så går det bra att vänta lite?" då smålog jag mest och berättade kortfattat hisorien om att jag har redan väntat ett bra tag så 10 min till för att få min dator är en droppe i havet.

Efter 10 min kom han och himlen öppnade sig, jag tror jag hörde fågelkvitter och allt ljus bara sken på mig. För där stod en TNT-kille med ett paket som innehöll min dator!

woooohooooo!

När jag kom hem o slog igång den funkade allt perfekt. Jag bestämde mig för att sätta i RAM-minnet som jag hade fått ca 1 vecka innan från Apple (för jag ska ha 1024 i den, det är det jobbet har betalt för) men till mitt förtret så PASSADE INTE MINNET!

Då visar det sig att dom har skickat ut ramminne till en 15" Powerbook istället för en 17".

Så ÄN EN GÅNG var jag tvungen att ringa o prata med kundtjänst och be dom rätta till sitt egna misstag. Efter telefonkö igen, samtalet tog väl totalt 20 min så ska dom nu posta ut nytt ramminne till mig och jag ska lägga det andra ramminnet i samma låda och posta tillbaka.

Dom sa att portot skulle vara betalt o klart, men om dom glömmer frankeringen då behåller jag ramminnet i ren protest tills dom ringer mig istället

Kundtjänst tjejen sa en lite rolig grej till mig på telefon när jag frågade hur lång tid det skulle ta att få RAMminnet. hon svarade "Ja, vi postar RAM-minnet idag eller imorrn, o sen tar det väl ungefär 1,2 3 dar ungefär, max en vecka"

Snacka om vilken koll.... dom har ingen tidskoll alls "posta idag ELLER imorrn" och det är rätt stor skillnad på 1-2-3 dar max en vecka (som är f.ö 7 dar eller 5 dar i företagens värld) så allt jag har att säga är väl:

noll koll cocosboll

och än så länge är detta inte avklarat... ca 95 dagar har passerat sedan första kontakten.

Jag tycker verkligen synd om dig...SKRIV EN BOK OM DET!

• Oregistrerad
  • 2005-11-29 21:38

apple4ever

moget inlägg.....

nån moderator som kan slänga honom?

Bevaka tråden