- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2005-11-25 10:31
Nu ska jag berätta en historia för er som är helt sann, varför jag vet att den är sann är för att jag upplever denna för närvarande.
16 Augusti
Inhandlas en Powerbook G4 15" med 1024 RAM och 100 GB HD av min arbetsplats (en gymnasieskola i Sverige).
20 Augusti
Ges denna dator till mig och jag påbörjar min anställning som lärare.
23 September
När jag startar upp min dator denna dag så blinkar det en mapp med ett frågetecken i. Efter olika sätt att försöka starta upp den så kan jag konstatera att hårddisken har "försvunnit" och den hittar inte systemet. Försöker att installera om systemet men det går inte eftersom den hittar ingen hårddisk.
Samma dag kontaktas LAN-Master i Stockholm och dom bestämmer sig för att plocka in den för att titta på den. Dagen efter budas den dit.
Följande 2 veckor
Under dessa 2 veckor så får jag ingen prognos om tid, eller åtgärd utan de säger bara "att den är inte klar ännu". De lämnar en vag anledning med att "hårddiskarna är slut hos dom, och även lagret i Holland saknar dom och dom har ingen aning om när dom levereras"
Bra där.
3e veckan
Ringer LAN-Master o säger att den är klar. Jag åker dit och hämtar den för bud kostar 800 kr per tur. Hämtar ut den och är glad över att jag äntligen fått tillbaka den med tanke på att jag behöver den i mitt jobbutövande. På servicerapporten så står det att dom har "bytt ut hårddisken". Alltså så förlorade jag allt jag hade på den för hårddisken la av utan att jag han göra någon backup (vem räknar med att en 1 månad gammal dator lägger av).
20 min senare
Startar upp den på bussen från LAN-Master. Den hittar inte hårddisken. Jag åker tillbaka och dom tror att jag har gjort nå galet när jag startade upp den. Dom installerar om operativsystemet (tar ca 40 min) och jag får den igen oc åker därifrån.
40 min senare
Den hittar inte hårddisken igen. Väner mig till LAN-Master dagen efter och dom bestämmer sig för att ta in den igen. Jag åker dit med den igen.
1 vecka efter inlämnandet
Jag åker dit igen och hämtar den, på servicerapporten står det "bytt hårddisk" igen och dom säger att det var hårddiskens fel igen.
3 timmar senare
Den hittar inte hårddisken igen samma procedur som ovan, jag åker dit dagen efter och lämnar in den igen.
1 vecka senare
Åker och hämtar ut den på servicerapporten står det "byte av logikkort"
1 dygn senare
Den hittar inte hårddisken igen (Testar dom inte datorerna ordentligt innan dom lämnar ut dom!?!? eller iaf en dator som varit inne 2 ggr tidigare!?!?). Jag får nog och bestämmer mig för att jag tänker reklamera datorn. LAN-Master säger att jag inte kan vända mig till dom då utan att jag måste vända mig till Apple. Jag ringer upp Apple samma dag.
Värt nu att nämna är att LAN-Master har då haft min dator i över 5 veckor, den har varit icke fungerande i totalt 6 veckor, jag själv har haft den i min ägo i 4.
Dagen efter (Tisdag)
Apple kommer överäns med mig om att jag ska åka till LAN-Master och lämna in den så skall den skickas tillbaka till Apple. Jag ska få en helt ny. Kundtjänsten ska skicka ut en reklamationsblankett till mig som jag ska fylla i och faxa tillbaka. När blanketen är inkommen så beställer dom en ny.
Jag åker till LAN-Master och lämnar in datorn samma dag (min 6e tur till LAN-Master f.ö)
Onsdag (samma vecka)
Jag har inte fått blanketten skickad, jag ringer till Apple och ber dom skicka ut den igen
Fredag (samma vecka)
Har fortfarande inte fått blankett, jag ringer och ber dom skicka ut den, får tala med en annan kille som garanterar att den ska skickas.
kl 17 får jag blanketten (tog dom bara 3 dar att skicka ett enkelt mail!?), kundtjänst stängde kl 17, alltså så är det för sent att faxa tillbaka den. Blanketten stämmer inte, står endast "Ersättning av Powerbook G4 15", inget om att ersätta 512 extra RAM eller större HD. Jag mailar och frågar om detta.
Måndag veckan därpå
Har fortfarande inte fått svar på mitt mail om förfrågan, vill inte skriva på blanketten förräns jag är säker på att dom beställer en dator med större HD och mer minne (som företaget har betalt för).
Tisdag
Ringer igen och frågar varför jag inte fått svar, bortförklaringar från Apples sida. Får reda på att de har beställt datorn men med felaktig utrustning i (alltså mindre hårddisk) utan att jag har fyllt i blanketten.
Dom erbjuder mig en Powerbook G4 17" som kompensation med 120 GB HD och de 1024 i RAM som jag har rätt till. och säger att dom ska beställa datorn samma dag (alltså Tisdag)
En vecka Senare (Tisdag igen)
Jag ringer och undrar vart den är, och talar med en på kundtjänst som säger att den är beställd och beställdes då dagen efter mitt tidigare samtal, men den skeppades inte (från Shanghai, och håll i er nu...) 24 timmar efter som den ska i normala fall utan. Den SKULLE SKEPPAS. Prognosen var dagen efter det samtal jag just nu satt i. Så det tog dom 7 dagar att enbart lyfta datorn från sin plats på lagret, till att pakas ner i ett paket och lastas in i en lastbil, men den hade inte lämnat lagret ännu. Det skulle den göra onsdag (alltså dan efter det befintliga samtalet).
Jag får nog och ber att få prata med en "Supervisor" alltså kundtjänstchefen.
Skäller ut honom, och drar upp hela historien och det märks att han skäms, gång på gång säger han "så får inte hända" och "det där får inte ske".
Han kommer överäns med mig om att han ska "personligen" titta in i ärendet och höra av sig till mig på telefon dagen efter det samtalet. Han ber även om ursäkt på Apples vägnar och i min mening.... bla bla bla....
Fredag.
Han har inte hört av sig, jag vet inte vart min dator är, och jag har ingen möjlighet att kolla upp vart den är för att kundtjänsten är dom som har beställt den o de kan inte ge ut nått TNT nummer så jag kan spåra försändelsen.
Alltså kortfattat.
16 Aug - Dator köptes
20 Aug - Jag får datorn i handen
23 sept - in på lagning
25 Nov - dagens datum och jag har fortfarande inte fått en fungerande dator.
Bra service för en produkt som kostar ca 20 000 kr. Ingen hjälp, ingen ersättningsdator och jag kan inte sköta mitt jobb. Jag har fått nog.
Jag tycker det är skamligt! SKÄRPNING ÄPPLE!!