Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför drar flashbanners så mycket processerorkraft?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag har en websida uppe med flashbanners börjar processorn arbete på 60-70 % av sin kapacitet. Fläktarna sätter igång och det blir ett jävla liv.

Har förstått att det kan bero på dåliga flash plugin. Förstår dock inte vad detta betyder. Dåliga plugins på sidan eller i min dator.

Finns det någon lösning på problemet?

Har en några månader gammal iMac med Tiger och 1 gb ram.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-26 12:58

På din dator.
Plugins (insticksprogram) är små program som körs av webläsaren för att kunna spela upp animationer och annat som webläsaren inte har direktstöd för.

Det finns nog ingen lösning. Flashpluggen är skriven av Macromedia - som äger Flash - och de tycker uppenbarligen att Mac-sidan inte är värt besväret.

På aftonbladet.se används strax över 90% cpu på min powerbook 1,67Ghz p g a flash-banners. Rätt bissart egentligen.

• Oregistrerad
  • 2005-11-26 13:32

Finns ett lätt sätt, använd Firefox och AdBlock, så slipper man alla irriterande och processorkraftsugande Flash-banners.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-26 13:37
Ursprungligen av Macvarg:

Finns ett lätt sätt, använd Firefox och AdBlock, så slipper man alla irriterande och processorkraftsugande Flash-banners.

Menar du att man måste använda båda samtidigt Firefox och AdBlock ?

Ursprungligen av Macvarg:

Sen jag installerade den senaste flashversionen (som för övrigt skulle vara bättre optimerad) har AdBlock slutat fungera. Den tar bort all flash om den är igång. Finns det någon lösning?

• Oregistrerad
  • 2005-11-26 13:40

Ja, eftersom AdBlock är en plug-in till Firefox.

Man kan säkert även prova PithHelmet till Safari, men jag tycker det är lite krångligare och sen har finns en väldigt smidig lista att importera till AdBlock och på så sätt blockera 99% av all reklam.

Vad har ni för version av Flash?

http://www.macromedia.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash&promoid=BIOW

Ladda ner denna om ni har en äldre version än 8:an

Jag tycker mig själv kunna se en oerhörd skillnad mellan den senaste och den förra...

Ligger på mellan 15 och 30%

Jag skulle vilja ha en webläsare med en funktion där man kunde klicka (äppelklicka, whatever) på en flashbanner för att få den att stanna. Ok att man får i sig lite reklam, men de rörliga kan vara jäkligt irriterande efter ett tag, speciellt då de drar så jädra mkt cpu.

Skulle det gå att få in den funktionen på en webläsare?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-26 14:14

Det vore smart att reklam var stilla, det spar kraft

• Oregistrerad
  • 2005-11-26 14:14

Skulle jämt köra med adblock på om det inte vore för att den blockar (nästan) all flash inkl flash man vill se - snygga portfoliosidor osv, och jag ids inte sätta mig in riktigt i hur det funkar. Antar att man kan lägga in undantag osv.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 15:47
Ursprungligen av svampmoln:

Skulle jämt köra med adblock på om det inte vore för att den blockar (nästan) all flash inkl flash man vill se - snygga portfoliosidor osv, och jag ids inte sätta mig in riktigt i hur det funkar. Antar att man kan lägga in undantag osv.

Kan i så fall rekommendera FlashBlock (fireFox plug-in).
http://flashblock.mozdev.org/
Den visar en stillbild av flash-filen (med någon slags flash-ikon) där flash-filen annars upptar skärmen. Sedan klickar man på ytan för att starta Flash-filen.

(Tror - osäkert dock - att man kan ställa in om flash-filen skall ta en runda innan den 'pausas', eller om den endast skall 'ta *en* runda' när den väl kör, osv.)

Om annonsörerna ändå lyssnade på detta: http://www.poynterextra.org/eyetrack2004/main.htm

Citat:

Text ads were viewed most intently, of all the types we tested. On our test pages, text ads got an average eye duration time of nearly 7 seconds; the best display-type ad got only 1.6 seconds, on average.

• Oregistrerad
  • 2005-11-26 17:28

Ni som har problem med att adblock blockar all flash i firefox testa avmarkera Obj-tabs genom att gå in på tools/adblock/preferences och klicka sedan på 'adblock options' och bocka av 'Obj-tabs' om den är ibockad.
Till safari finns annars safariblock.

1
Bevaka tråden