Suck,
Efter lite mer labbande och jämförande mellan Mac och PC har jag tillslut kostaterat vad orsaken till alla problem varit. iTunes för PC hanterar sångerna olika om de finns på en filserver eller om de ligger lokalt.
Ligger filerna på c:\ eller liknande så fungerar det att ordna upp sin samling mha "part of compilation" osv. Detta fungerar dock inte om filerna ligger på en extern enhet ansluten via samba (dvs jag monterar/ansluter filservern via samba till x: och talar sedan om att itunes ska ha sitt bibliotek där). I detta fallet så kan iTunes läsa och spla filerna men den sorterar av någon anledning inte filerna på samma sätt och den propagerar inte förändringar över huvud taget...undantaget att man kan lägga til filer.
Så rent praktiskt så får jag nog organisera filerna lokalt och sedan flytta upp dem till servern i Batchar så att endast den nyaste musiken finns lokalt. Allt lite äldre tankas istället upp till filservern och accessas via iTunes server...
...om ingen annan har något tips eller hävdar motsatsen...för det kan mycket väl vara så att det finns någon liten extra flagga man kan sätta på iTunes så attden även organiserar bibliotek som ligger på en sambaserver.
...annars vill jag bara tack för all den hjälp jag fått.
/Gulis