Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera samlingar i iTunes

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-26 23:53

Har lite problem här när jag håller på att ordna mina mp3:or/Mp4:or. Alla samlingsskivor sorteras ut i kataloger basserat på artist så att jag får massor av artist-kataloger med enstaka låtar i varje.

Jag prövade då att markera "part of compilation" vilket inte gjorde någon skillnad. Jag hade hoppats att iTunes då skulle flytta ihop låtarna i en katalog under "compilation" / "samling" men den gjorde ingenting. Antog då att man måste använda "consolidate library" "samla ihop bibliotek(?)" så att den organiaserade om filerna. Detta resulterade dock i att den skapade en kopia av HELA biblioteket?!?!?

Antog då att jag gjort fel på något sätt med namngivning av filerna...men för varje gång jag kör "consolidate library" får jag en ny kopia av varje låt.

Har nu ett par frågor:
------------------------
1) Vad gör jag för fel?
2) Finns något bra sätt att tala om att filer är "part of compilation" innan man lägger till dem till iTunes så att den lägger filerna rätt på en gång? Ska helst funka på båda Mac och PC.
3) Hur gör du när du lägger till en ny samlingsskiva?

Tack på förhand,
Gulis

Jag har inte udersökt reglerna till 100 procent men tror det är ungefär så här. Ni får rätta mig om jag har fel.

Om du markerar alla låtarna på ett album, tar info och väljer "part of compilation" så betyder det att artisterna på den skivan inte ska listas som unika artister i din artistlista. Om du redan har album med någon av artisterna så tas dock inte den artisten bort i listan. Metoden ger ett sätt att filtrera bort enstaka artister och hålla ner listans längd.

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 09:29

Itunes och "part of compilation"

Hej,

Det du säger stämmer men det finns en feature till: nämligen att musik som är part of compilation läggs i mappen "samlingar" eller "compilations". Detta så att man får all musik tillhörande en skiva i samma katalog istället för utspridda på 32 olika artister. Problemet är att jag varken på PC eller mac har hittat ett sätt att tala om att en bunt med MP3:or är "part of compilation" innan jag lägger till dem. Detta gör att de sprids ut på ett stort antal artister redan från början.

hjälp..?

funderar också på det faktum att senaste iTunes inte tar bort låtarna från disk när man tar bort dem från spellistan (som dubbletter exempelvis). I tidigare versioner kom en fråga upp om man även ville ta bort filerna på disk. Detta sker inte nu...allt blir kvar...

så frågan är:
2) Finns något bra sätt att tala om att filer är "part of compilation" innan man lägger till dem till iTunes så att den lägger filerna rätt på en gång? Ska helst funka på båda Mac och PC.
3) Hur gör du när du lägger till en ny samlingsskiva?
4) Hur ser jag till att jag kan ta bort filer direkt ur iTunes?
5) Finns det något smidigt sätt att kopiera ut MP3:orna ur Itunes på ett organiserat sätt?

/Gulis

2. För det första ska du göra inställningen enligt första bilden: Keep iTunes Music folder organized och Copy files to....
Enbart om du gjort det läggs samlingar i särskilt avsedd mapp. Men tänk då på att iTunes med den inställningen ändrar din mappstruktur om du har nån egen yxig sortering. Jag vill dock hävda att det bästa är att låta iTunes sortera. När du sen anger Part of compilation flyttas filerna till avsedd mapp. Du kan inte i förväg ange Part of compilation om du lägger till från en mapp utan för göra det i efterhand.

3. Lägger man till från cd kan man från börjar markera all spår och välja Part of compilation. Så gör jag. Har också inställningen enligt ovan.

4. På macen trycker man apple+alt+del. Då kommer en ruta upp. Se bild två.

5. Nej drar och släpper du filer från iTunes blir det en slät struktur. Men har du organiserat musikmappen kan du ju kopiera därifrån.

• Medlem
  • 2005-11-27 12:18

Flyttar från "Allt om mac" och förtydligar rubriken en smula (från "Hantera samlingar i iTunes").

Mod

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 12:35

Tackar för hjälpen...återkommer med resultat...

Hej,

Har inte hunnit testa det som beskrivet men det borde vara så det hanteras. Den enda fundering jag har är att man om man väljer "keep organized" ändå inte riktigt löser problemet. Imorterar jag MP3:or som ännu inte är Part av compilation kommer dessa att spridas ut på respektive artist.

Väljer jag sedan att de är part of compilation så ligger de dock kvar enligt sin gamla sortering...

Kan man kanske lura iTunes genom att ändra både "part of compilation" och peta om artistnamnet? Då kanske den tar hänsyn till att informationen har ändrats...Ska testa senare ikväll och återkommer med resultat...

...har någon några andra tips är även de välkomna.

/Gulis

Ursprungligen av gulis:

Har inte hunnit testa det som beskrivet men det borde vara så det hanteras. Den enda fundering jag har är att man om man väljer "keep organized" ändå inte riktigt löser problemet. Imorterar jag MP3:or som ännu inte är Part av compilation kommer dessa att spridas ut på respektive artist.

Väljer jag sedan att de är part of compilation så ligger de dock kvar enligt sin gamla sortering...

Du har ju som sagt inte ens testat. Väljer du att låta iTunes organisera musiken flyttas filerna automatiskt i takt med att du ändrar id3-taggarna. Har du lagt in musik från cd eller annat så är det bara att markera spåren och välja Part of compilation Yes. Då flyttas allt och läggs i Compilations-mappen.

Testade nyss själv och det funkade galant.

Nu förstår jag varför jag inte sett funktionen som det frågas om. Jag gillar inte alls att låta iTunes sorterar filerna på egen hand och har stängt av den funktionen för typ 5 år sen.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu förstår jag varför jag inte sett funktionen som det frågas om. Jag gillar inte alls att låta iTunes sorterar filerna på egen hand och har stängt av den funktionen för typ 5 år sen.

Jag har hört flera säga så men jag kan verkligen inte förstå problemet.

Vad är det som är så bra med ett själv sortera låtarna? Rätt taggade hamnar de ju i precis den ordning man vill om man låter iTunes sköta det: Artist/Album. Men varför över huvudtaget bry sig om filstrukturen? Jag grupperar, sorteras osv i iTunes. Har inte varit in i musik-mappen på säkert ett år. Behövs inte eftersom allt är smidigt sökbart i iTunes.

Det beror alldeles på hur man använder sitt musikbibliotek. Jag vill ha en egen mappstruktur som ser ut ungefär så här:

_

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 15:13

iTunes vill inte hantera compilations för mig...

Rickard A:

Det som beskrivs har jag testat...flera gånger...Men version 6.0.1.3 på PC verkar inte vilja sköta om det korrekt. Ändrar man "part of compilation" Flyttas inte filerna alls. I vart fall inte på min disk (Det jag skulle testa var hur min iBook hanterade det hela för att jämföra...) Prövar jag samma övning på iBooken nu så fungerar det att sortera om det lokala bibloteket...får dock det inte att fungera på PC:n som är kopplad till det stora musikbiblioteket...

Rutan Keep iTunes Music folder organized och Copy files to är ikryssade på både mac och pc. Kan det vara en bug med denna version för PC (för det har funkat i tidigare verioner) eller är det någon skojig inställning jag missat? Någon som har något tips mer än att ta bort iTunes och alla inställningar och börja om?

/Gulis

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 18:33

iTunes hanterar inte SMB-enheter

Suck,

Efter lite mer labbande och jämförande mellan Mac och PC har jag tillslut kostaterat vad orsaken till alla problem varit. iTunes för PC hanterar sångerna olika om de finns på en filserver eller om de ligger lokalt.

Ligger filerna på c:\ eller liknande så fungerar det att ordna upp sin samling mha "part of compilation" osv. Detta fungerar dock inte om filerna ligger på en extern enhet ansluten via samba (dvs jag monterar/ansluter filservern via samba till x: och talar sedan om att itunes ska ha sitt bibliotek där). I detta fallet så kan iTunes läsa och spla filerna men den sorterar av någon anledning inte filerna på samma sätt och den propagerar inte förändringar över huvud taget...undantaget att man kan lägga til filer.

Så rent praktiskt så får jag nog organisera filerna lokalt och sedan flytta upp dem till servern i Batchar så att endast den nyaste musiken finns lokalt. Allt lite äldre tankas istället upp till filservern och accessas via iTunes server...

...om ingen annan har något tips eller hävdar motsatsen...för det kan mycket väl vara så att det finns någon liten extra flagga man kan sätta på iTunes så attden även organiserar bibliotek som ligger på en sambaserver.

...annars vill jag bara tack för all den hjälp jag fått.

/Gulis

• Oregistrerad
  • 2005-11-27 19:19

mer iTunes

...men problemet visade sig mer specifikt än så. Lägger jag upp filerna under x:\ direkt fungerar det inte. Men gör jag en katalog x:\iTunes\ så fungerar allt fing. Problemt har därför lösts efter lite vändande och vridande. Nu är (en liten del av) musiken överförd och sorterad ordentligt.

Tack för all hjälp.

/Gulis

• Medlem
  • 2005-11-27 15:04

Det fungerar precis så som Rickard A beskriver det.

Vad gäller ny import av en CD så spelar det inte så stor roll om man valt "del av samling" innan eller efter man importerar (om spårnamnen finns i databasen har ju alla filer samma albumnamn och då kan man lätt markera dem allihop och ange att det är en samling. iTunes uppdaterar då direkt och man ser att de försvinner från artistlistan). Nämner detta då jag nyss lagt in alla skivor på en hårddisk och haft stor användning av att kunna ställa in iTunes så att den automatiskt börjar importera skivan och sedan matar ut den (se inställningar - avancerat). Skönt att slippa starta importen mm manuellt gång på gång.

Har märkt att en hel del skivor i Gracenote-databasen är listade som samlingsskivor också när det är en samlingsskiva från en och samma artist. För min del blir det fel när det är samma artist (börjar bli en ganska lång lista under samlingar som det är) men det är ju lätt att ändra om.

1
Bevaka tråden