Närå, inget kreativt eller nåt, utan ganska trivialt egentligen. Men som jag gått och klämt på flera år utan att komma till skott: Jag köpte en luftfuktare. Inte en modern variant med en kristall som "slår sönder" vattnet, utan en som kokar vattnet för att det inte ska bli en massa bakterier och andra otrevliga sidoeffekter.
Nu har den stått och gått i närmare tre dygn. Lägenheten är på 115m2 och luftfuktigheten har sakta stigit från 28% till 45 och den ska få puttra tills jag kommit upp till 50%. Där ska jag försöka hålla den. Ska även köpa ett gäng såna där enkla behållare man hänger på värmeelementen som extrahjälp.
Otroligt vilken skillnad det blivit redan. Hustrun som alltid haft problem med täppt näsa har blivit avsevärt bättre och gladare. Lilltjejen som har en lätt form av eksem, kliar sig mycket och måste smörjas in med cortisonsalva och fuktighetskrämer med jämna mellanrum har nästan inte behövt klia sig alls. Jag själv upplever är mycket mer behaglig miljö på alla sätt: ingen statisk elekricitet, inget mer damm på de platser som brukar få en tunn hinna bara på nån dag.
Sällan har jag gjort en bättre investering och kände att jag måste rekommendera det här till er alla.
Danne
EDit: Jag köpte den här: http://www.bionaire.com/europe/humidifiers/bwm8305.html
Kostade 1.400 nånting (minns ej riktiga priset eftersom jag fick en rejäl rabatt av kompisen som jobbar i butiken)