vad som extremt oroar mig är kommentaren om att EDL strular! Det får ju bara inte hända!
Håller med dig om detta fullt ut. Saker SKA funka och man vill känna att man litar på sina verktyg.
Men jag har haft precis lika mycket/lite problem med Final Cut som med AVID. De problem jag haft med AVID har varit riktigt brutala (omöjligt att exportera media till OMF ex). Sådana fel i AVID är riktigt jävulusiska då du har nåll koll på ditt media utanför AVID:en. I Final Cut hade jag där i vart fall haft valet att gå in i mina råfiler "bakvägen".
Vad gäller EDL:er har jag personligen aldrig haft problem här. Dock tror jag mycket handlar om att kunna sina saker till viss del….EDL är en gammal trött standard som lever kvar, men är gammal och bör behandlas så. Jag kör alltid ett spår video utan effekter, skriver klippnamn utan konstiga tecken osv. Har funkat so far från FCP 4.x/5.x till både filmframkallning (Filmteknik här i stan) samt online/kompositing (Pang, Chimneypot bl.a. där de kör AVID, Flame, Inferno m.m.). Ett tips är att alltid skicka med en QuickTime som referens, ev. med TC i bild. Det är ganska lätt fixat i FCP.