Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacMini som FTP, Webb och proxy server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena...

Jag tänkte sätta min MacMini till nytta och köra ftp, webb och proxy server på den... frågan är ju bara hur

Jag har aktiverat FTP och Webb-delning i "Fildelning", jag har routat om port 80 och 20,21 till datorns IP (i routern) men det vill inte fungera utifrån mitt nätverk inne i nätverket fungerar det ganska bra, kommer åt filer, hemsidor mm utan problem. Vad kan vara fel ?

Hur sätter jag upp en proxy server i Mac OSX ?? så att alla internet trafik går igenom macminin så border ju nätverket bli säkert som ett kassaskåp

Någon som kan hjälpa mig med detta kanske?

//underbird

Antagligen är det så att du kommer åt din mini med hjälp av datorns IP-adress i ditt egna interna nätverk, men din router har en annan IP-adress (den adressen som syns mot internet). Testa att ansluta dit.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Antagligen är det så att du kommer åt din mini med hjälp av datorns IP-adress i ditt egna interna nätverk, men din router har en annan IP-adress (den adressen som syns mot internet). Testa att ansluta dit.

Jo det är min externa ip adress (till modemet) som jag ansluter till, men den avvisar försöket hela tiden, det går inte att komm åt mitt interna nätverk utifrån (?)
jag vet att routern har en inbyggd brandvägg och NAT men det går inte att stänga av, men eftersom jag har riktat om portarna för webb och ftp så border det inte spela någon roll... helskumt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-28 12:33
Ursprungligen av underbird:

Jo det är min externa ip adress (till modemet) som jag ansluter till, men den avvisar försöket hela tiden, det går inte att komm åt mitt interna nätverk utifrån (?)
jag vet att routern har en inbyggd brandvägg och NAT men det går inte att stänga av, men eftersom jag har riktat om portarna för webb och ftp så border det inte spela någon roll... helskumt

Inte många routrar som klarar av förfrågningar Från det interna nätet, till det externa interfacet som sen är forwardat in..

Har du testat med en dator som Inte är ansluten till ditt lokala nät?

Alltså

Att från ditt interna nät gå på http://216.22.22.22 eller så (där 216.22.22.22 såklart är din externa ip), som i sin tur forwardas till ditt interna nät fungerar inte på så många routrar..

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 12:49
Ursprungligen av underbird:

Jo det är min externa ip adress (till modemet) som jag ansluter till, men den avvisar försöket hela tiden, det går inte att komm åt mitt interna nätverk utifrån (?)
jag vet att routern har en inbyggd brandvägg och NAT men det går inte att stänga av, men eftersom jag har riktat om portarna för webb och ftp så border det inte spela någon roll... helskumt

Borde inte vara något konstigt. Låter som router-problem. Har du gjort en korrekt port-hänvisning?

Ursprungligen av palb:

Borde inte vara något konstigt. Låter som router-problem. Har du gjort en korrekt port-hänvisning?

Jo allting stämmer i routern men den vill inte släppa igenom någon trafik utifrån som vill åt min mac...
Och ja, jag har testat med en dator som inte finns i mitt nätverk.

Men är det ingen som vet hur man kör Proxy server på OS X ?? det borde ju bli ett väldigt säkert nätverk eftersom OSX är så säkert i sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-28 17:15

Du kan ladda ned squid via darwin ports eller fink. Fråga mig bara inte hur du konfigurerar det vet jag inte mycket om. Kolla in www.squid-cache.org och se om det är något för dig.

1
Bevaka tråden