Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Containerfynd ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På jobbet kastas ibland en del elektronik, typ tangentbord och monitorer som bedömts som helt slut. Idag så hittade jag två stycken externa SCSII "SyQuest EZ Flyer 230 MB" drivear samt nätdelarna med sitt kablage som jag misstänker är hela. Strömen går fram till diskarna. Som jag minns det så hade våra graifker sådana och hade ständiga problem med skivor som skadades.

Så till min "tes", dvs att skivorna skadades pg.a handhavandefel typ att man försökte trycka ut disken manuellt utan traditionell avmontering, dvs. marker skivan och Äpple +E, dvs precis som en vanlig extern hårdisk. Kan det vara så eller fick dessa drivear oförtjänt dåligt rykte ? Nu har jag iof inget scsii-kort eller diskar men diskar förmodar jag att dom har driver av som aldrig kommer att användas.

Så vilket råd ger ni mig, ska jag kasta dom i sopnedkastet direkt eller ? Vad kostar ett SCSII-kort till den senaste towermacen, något att tänka på eller kan man gå till vilken PC-handlare som hellst ?

Olle

[ 27. Januari 2003, 18:21: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Min erfarenhet är att det var främst nätdelarna som var kassa för SyQuestarna. I övrigt fungerade de ganska fint (men är numera ganska föråldrade).

Jag har haft både 135 och 230 MB SQ, och till båda har jag bytt nätdelen - till 230:an 3 (!) gånger.

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2003-01-27 20:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
På jobbet kastas ibland en del elektronik, typ tangentbord och monitorer som bedömts som helt slut. Idag så hittade jag två stycken externa SCSII "SyQuest EZ Flyer 230 MB" drivear samt nätdelarna med sitt kablage som jag misstänker är hela. Strömen går fram till diskarna. Som jag minns det så hade våra graifker sådana och hade ständiga problem med skivor som skadades.

Så till min "tes", dvs att skivorna skadades pg.a handhavandefel typ att man försökte trycka ut disken manuellt utan traditionell avmontering, dvs. marker skivan och Äpple +E, dvs precis som en vanlig extern hårdisk. Kan det vara så eller fick dessa drivear oförtjänt dåligt rykte ? Nu har jag iof inget scsii-kort eller diskar men diskar förmodar jag att dom har driver av som aldrig kommer att användas.

Så vilket råd ger ni mig, ska jag kasta dom i sopnedkastet direkt eller ? Vad kostar ett SCSII-kort till den senaste towermacen, något att tänka på eller kan man gå till vilken PC-handlare som hellst ?

Olle

Inte kasta i sopnedkasten rent bokstavligen, eftersom skivorna innehåller arsenik. Rättare sagt en arseniklegering. Sävenäs har återvinning för dessa.

Dessutom tycker jag att drivarna fick ett förtjänligt dåligt rykte. Den enda modellerna som klarade sig var 88MB och möjligtvis 270MB 3,5", men de senare var så ovanliga att man inte aldrig någon statistik på dem. Vid den tiden då SyQuest var poppis jobbade jag på ett prepressföretag med många småkunder. Aldrig har väl så mycket tid och arbete gått åt skogen som när SyQuest:ar lagrade jobben

En kund kom in med hela sitt arkiv på 44MB-skivor (ett hundratal skivor) där alla skivor hade slutat fungera. Det gick att rädda ett fåtal filer med Norton. Arbeten ända från 1991 som gick åt skogen....suck!

CD-R/CD-RW är billigare och säkrare !

• Oregistrerad
  • 2003-01-28 07:25

Instämmer med Schuckert!

har en 270 MB 3,5" SyQuest och den har funkat bra i jämförelse med många andra backup lösningar ifrån SyQuest. Dessvärre dog en skiva för mig, men den var gammal och hade varit med om mycket.

Ett bra Scsikort kan du får för runt 600:-

1
Bevaka tråden