Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-VR och iMovie/iDvd?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-28 21:22

Hej!

Jag har precis fått pappas gamla SUPER-8 film digitaliserade. Samtliga rullar finns nu digitalt på en DVD-VR skiva. (eh)

Jag hade tänkt editera och fixa ihop en liten film innehållandes musik och text. (julklapp till päronen)
Problemet är nu att jag inte kan "öppna" det oediterade materialet från skivan och klippa och klistra.
Jag tillhör inte kategorin som kan en massa om codec, quicktime, format etc. Så jag behöver er hjälp.
Hur kan jag göra skivan editerbar? iMovie och iDvd stöder inte formatet säger de...

Vad göra?

/Tezuka

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-11-28 21:35
Ursprungligen av Tezuka:

Hej!

Jag har precis fått pappas gamla SUPER-8 film digitaliserade. Samtliga rullar finns nu digitalt på en DVD-VR skiva. (eh)

Jag hade tänkt editera och fixa ihop en liten film innehållandes musik och text. (julklapp till päronen)
Problemet är nu att jag inte kan "öppna" det oediterade materialet från skivan och klippa och klistra.
Jag tillhör inte kategorin som kan en massa om codec, quicktime, format etc. Så jag behöver er hjälp.
Hur kan jag göra skivan editerbar? iMovie och iDvd stöder inte formatet säger de...

Vad göra?

/Tezuka

Rent generellt så brukar man även få sitt digitaliserade material på band också, fråga/klaga?
Det finns inget helt gratis alternativ, det billigaste och bästa som jag rekommenderar är att ladda hem freeware programmet MPEG Streamclip Dock behöver QuickTime en codec för att man skall kunna använda det programmet och den vill Apple ha 185:- för.

1
Bevaka tråden