- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
- 2005-11-30 09:01
Visst, jag kanske är mer vaken i trafiken än de flesta eftersom jag dels var yrkeschaufför flera år (lastbil, långtradare, taxi, limousine) och dels körde tävling på mc (roadracing, 250cc 1975-83). Men trots att jag försöker ha överseende med att folk i allmänhet kanske är lite tröttare än jag själv, så blir jag vansinnig av:
1. Trötte Ture. Han som inte orkar eller bryr sig att peta på en liten spak.
Jag fattar inte att det kan vara så besvärligt att putta till blinkersspaken i god tid innan man ska svänga så att folk vet vart man ämnar ta vägen. Är dom dumma i huvudet, arroganta eller bara glömska? Hur ofta har man inte stått på en sidogata och väntat i evighet på att komma ut på en större gata/väg och skulle ha lyckats om det inte hade varit för att en enda biljävel kommer från vänster och som man måste låta passera. Och så svänger han/hon IN på samma gata där jag står och väntar.
2. Sege Sixten. Han som "inte har så bråttom"
Oftast karlar över 50 "som minsann har lika stor rätt som alla andra att köra som dom vill" och lägger sig mitt i vägen/gatan för att puttra fram i halva tillåtna maxfarten. Förstå mig rätt: Dom har givetvis all rätt i världen att köra långsamt. Men dom ska förbanne mig inte tvinga in alla andra i samma "fart" lika lite som jag ska kunna tvinga dom att hålla min. Varför håller dom inte åt sidan? Varför stannar dom inte till ibland och släpper förbi kön bakom? Njuter dom av att stressa upp folk?
3. Livrädda Lotta. Hon som tror hon ska krocka i varje korsning.
Oftast kvinnligta förare. Står i en obevakad korsning och väntar på att korsa eller köra ut på den korsande gatan/vägen. Törs inte om det inte blir en lucka på minst 500 meter åt varje håll i den korsande trafiken. Hamnar man bakom en sån under rusningstid kan man lika gärna stänga av motorn och plocka fram tidningen.
4. Reaktionslöse Rune. Behöver en halv minut för att lägga in en växel.
Kö vid rödljus. Så blir det röd-gult. Alla i kön sitter redan och slirar på lamellerna med ettan ilagd - utom förste gubben som först nu börjar rota med växelspaken efter rätt läge, vilket tar tid. Sen ska kopplingen släppas upp saaaktaaaa, och sen accelererar han mycket försiktigt från stillastående till 10 km/tim. Så istället för att alla bilar i kön hinner passera trafikljuset, så blir över hälften kvar.
5. Mulle Motorvägskloss. Tror att det är max 50 på påfartssträckan.
Motorvägspåfarterna är till för att accelerera till en hastighet som är lagom. Men det har Mulle inte fattat. Han puttrar lyckligt fram i 45 km/tim och gör ingen ansats att öka farten förrän han slutligen viker in på själva motorvägen. Eftersom han aldrig tittar i backspegeln, så är han totalt ovetande om att han just fått 12 bilar att tvärnita eller gira undan och att han varit en hårsmån från att orsaka en masskollision á la Autobahn. Om någon ger honom fingret eller singalerar, så svär han naturligtvis över alla dessa fartdårar som riskerar folks liv och lem.
Jag har säkert glömt några, så det är bara att fylla på....
Danne