Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tickande ljudproblem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-30 10:43

Jag får ibland ett tickande ljud i mina externa högtalare (för min G5 1,6), som en skrapig skiva. Brukar komma efter ett tag när man spelar iTunes. Tänkte att det kan ha med inställningar för Ljudenheter. Där såg jag något som heter Klockkälla. Känns som det har en logisk koppling. Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Något med mhz eller så?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-21 22:20

på mina soundsticks fick jag så
försvann då jag kopplade usb kontakten till tangetntbordet istället för på datorn
verkar vara nån med matning ed

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2006-01-02 12:50
Ursprungligen av palb:

Jag får ibland ett tickande ljud i mina externa högtalare (för min G5 1,6), som en skrapig skiva. Brukar komma efter ett tag när man spelar iTunes. Tänkte att det kan ha med inställningar för Ljudenheter. Där såg jag något som heter Klockkälla. Känns som det har en logisk koppling. Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Något med mhz eller så?

Jag har samma problem. Är det någon som vet vad det är?

• Oregistrerad
  • 2006-01-03 01:41

Klockkälla är vilken samplingsfrekvens som digital/analog-omvandlarna ska arbeta på. Klickljuden kan uppstå om du har två apparater som arbetar på "nästan samma" frekvens - säg 44.100 samplingar per sekund och 44.102 samplingar per sekund, då missmatchar de lite grann och det blir allsköns tokigheter. Man väljer oftast en källa som klocka, typ datorns DA-chip. Har man ett extern ljudkort kan man synka mot det istället.

JanS problem kan bero på att tangentbordet går på lägre-än-vanlig-USB-hastighet (typ 768kbps) och därför inte klarar att skicka all information.

Vet inte varför palb får knäppar. Tokigt.

1
Bevaka tråden