Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Format på extern hårddisk.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag två stycken externa hårdiskar. En gammal som jag använt till min PC och en ny Lacie som jag använder till min Powerbook 12". Då jag inte tänkte köpa någon mer PC så skulle jag vilja formatera om den gammla hårdisken. Om jag kopplar in båda hårdiskarna till Powerbooken och flyttar filerna från gamla "pc-hårdisken" till den nya ändras då formatet automatiskt till fat eller fat32?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-30 11:31

Nej, det gör det inte. Du måste formatera om.

Den gamla hårddisken vet jag att jag måste formatera om. Men menar du att filerna som jag flyttar till den nya hårdisken fortfarande blir i NTFS format eller vad formatet nu heter?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-30 14:30

Filerna har ju sitt eget format, beroende på vilket program som skapat dem. FAT och FAT32 är formateringsformat på disken. Om du kan flytta filerna från PC-disken till din macformatede LaCie-disk så kan du använda filerna utan problem i macen. Filerna kommer att ligga lagrade på LaCie-disken med dess format, men detta påverkar inte själva filerna.

Jag kan ha fel, men det är väl ändå så att filsystemet på en hårddisk inte påverkar själva filerna nämnvärt, det är väl endast själva hanteringen (var filerna ligger, hur man kommer åt dem etc) som formateringsformatet bestämmer?

Allt är fixat nu. Filerna ligger på den nya LaCie disken och den "gamla" hårdisken är tom och omformaterad.
Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden