- Gäst
- Oregistrerad ●
Jaha då vad det väl äntligen dags.
Kl 14.00 idag kommer min powerbook att göra entré och det är med stor spänning jag väntar på min allra första mac.
Det är dock ett par punkter som jag stött på i alla forum som gjort mig nerövs (kanske i onödan).
1. Mushastigheten, jag testade ett par Macar i butik och tyckte det var lite segt men att det säkert gick att rappa upp. Men när man läser i alla forum får man en gelebit i halsen.
Kommer jag inte att kunna styra min mus lika precist som på min Dell?
Då efterforskningarna ledde till att det fanns vissa programvaror som kunde åtgärna detta någorlunda kändes det genast lite skönare.
Men då minuspoäng på att man måste installera något för att få musen att röra sig som man vill. Musen är trots allt det näst viktigaste på en dator idag.
2. Segt med program. Jag vet inte vad jag ska tro, en del säger att det är segare än exempelvis en vanlig PC andra säger tvärt om att det är snabbare. Återstår ju att se men visst lite seghet klarar man ju av om du det går fortare i programmen.
3. Spel, går det inte att spela utan lagg? Den uppfattningen får man ju nästan när man läser runt.
Jag har dock svårt att se att den nya powerbooken kommer vara segare än min Dell med 64MB internt grafikkort.
4. 512MB ram, räcker inte det att köra OSet med ens? och om det inte räcker ska man ha 1GB eller 512MB sticka att utöka med?
Svaren på frågorna finns säkert redan men se det mer som ett "Ny switcher hej allihopa inlägg"
1. Mushastigheten, jag testade ett par Macar i butik och tyckte det var lite segt men att det säkert gick att rappa upp. Men när man läser i alla forum får man en gelebit i halsen.
Hur musen accelererar är en vanesak, är du van vid Windows så kommer det nog att kännas konstigt i början. (Är man van vid Mac känns Windows väldigt "sladdrig".) Precisionen är det inget fel på, det är accelerationen som är annorlunda.
2. Segt med program. Jag vet inte vad jag ska tro, en del säger att det är segare än exempelvis en vanlig PC andra säger tvärt om att det är snabbare. Återstår ju att se men visst lite seghet klarar man ju av om du det går fortare i programmen.
På det stora hela är den ingen större skillnad, även om vissa program kan vara segare eller mindre segare på Mac, beroende på hur väl de är gjorda.
3. Spel, går det inte att spela utan lagg? Den uppfattningen får man ju nästan när man läser runt. Jag har dock svårt att se att den nya powerbooken kommer vara segare än min Dell med 64MB internt grafikkort.
Just grafikkortet är inte den starka sidan på Mac, men jämfört med det du nämner ska det nog inte vara några problem. Främst är det 3d-spelen som fungerar lite knaggligt, andra spel brukar fungera helt ok.
4. 512MB ram, räcker inte det att köra OSet med ens? och om det inte räcker ska man ha 1GB eller 512MB sticka att utöka med?
Jodå, det räcker för OS och att maila/surfa/skriva i Word etc. Använder du lite tyngre program, eller har 118 program igång samtidigt (vilket inte är ovanligt på Mac, även program man inte använder för tillfället brukar man låta vara igång bara för att man kan) så kommer datorn börja swappa ut på hårddisken hela tiden vilket gör att systemet segar ner. Fungerar gör det, men långsammare blir det.
Hoppas du fått lite svar, du kommer säker bli nöjd!
Men om man kör inställningarna på minimum funkar väl även 3D spel eller?
Sedan var det ju frågan om det är bäst med ytterligare en 512MB stick då eller 1GB, sitter i photoshop b.la. och det är ju ganska segt på min nuvarande dator som har 512 hehe men själva OSX tar väl mer från grunden?
Vad är det för Powerbook du kommer att få?
Jag sitter med en PB 12" senaste modellen och har uppgraderat till 1,25 GB internminne. Hade 512 från början och det funkade väldigt bra tyckte jag, men allteftersom jag började köra mer program samtidigt (det är som sagt väldigt inbjudande iom OSX) så tyckte jag det var dags att uppgradera.
Jag tycker ju att ska man uppgradera så ska man uppgradera så mycket man kan, annars blir ju kostnaden dubbel nästa gång man vill uppgradera. En 1 GB sticka får du för ca 1300 och det är det definitvt värt.
Angående 3d-spel så hänger det ju också på vilken modell du köpt. Jag har 64 mb nVidia i min och med det kan jag spela rätt mågna 3d-spel, men var som sagt beredd på att vrida ner effekterna lite.
Inget som jag testat hittills skulle jag vilja kalla ospelbart... men den gränsen är ju personlig...
Det beror naturligtvis på vilket spel och hur mycket det kräver, men du ska nog få det att fungera även om du kanske måste dra ner på kvalitén.
Sedan var det ju frågan om det är bäst med ytterligare en 512MB stick då eller 1GB, sitter i photoshop b.la. och det är ju ganska segt på min nuvarande dator som har 512 hehe men själva OSX tar väl mer från grunden?
Naturligtvis är 1,5GB bättre än 1GB. Sedan är det upp till dig om mervärdet är värt kostnaden. Bildredigering för webb/semesterbilder etc fungerar bra på 1GB, talar vi högupplösta bilder för tryck vill du nog ha mer. Rent generellt bruka mer minne vara melodin för att snabba upp en Mac.
Det beror naturligtvis på vilket spel och hur mycket det kräver, men du ska nog få det att fungera även om du kanske måste dra ner på kvalitén.
Naturligtvis är 1,5GB bättre än 1GB. Sedan är det upp till dig om mervärdet är värt kostnaden. Bildredigering för webb/semesterbilder etc fungerar bra på 1GB, talar vi högupplösta bilder för tryck vill du nog ha mer. Rent generellt bruka mer minne vara melodin för att snabba upp en Mac.
Man får tacka för alla era svar, nice forum alltså.
Jo det spel jag tänker spela först och främst är Soldier of Fortune 2, varit beroende sedan det släpptes typ. Har endast haft laptop med intern grafik så jag hoppas hoppas att det blir bättre än nuvarande, har alltså kört 800x600 i lägsta på allt hittils.
Givetvis vore det trevligt om man kunde köra CoD på typ medium men visst det är inget krav direkt.
Modellen jag ska ha är 15,4" powerbook
Ok då får det bli 1GB extra som ram minne, filerna börjar bli större och större ju bättre man blir på att designa brukar det ju vara
Givetvis vore det trevligt om man kunde köra CoD på typ medium men visst det är inget krav direkt.
Det kommer du kunna köra på max! Det gör jag på min och jag har ju klenare grafik än du, så oroa dig inte
Det beror mest på vilket spel man tänkt spela. Doom 3 lär bli segt även på minimum inställning andra spel som tex Call of Duty kommer flyta på bra.
Jag spelade igenom Postal 2 förra veckan på min Mac mini (som har betydligt sämre gfx-kort än din powerbook) och det funkade ok med något nedjusterade video inställningar. Jag ingen gamer direkt som klagar på fps under 40
Vad gäller spel på mac är det inte alltid hårdvaran som är problemet i sig utan att speltillverkarna inte optimerat sin produkt till mac...
Då efterforskningarna ledde till att det fanns vissa programvaror som kunde åtgärna detta någorlunda kändes det genast lite skönare.
Men då minuspoäng på att man måste installera något för att få musen att röra sig som man vill. Musen är trots allt det näst viktigaste på en dator idag.
Med USB Overdrive kan du göra en hel del ändringar för mushastighet,
acceleration osv. Ett måste. Lägger sig i Systeminställningar efter installation.
Med USB Overdrive kan du göra en hel del ändringar för mushastighet,
acceleration osv. Ett måste. Lägger sig i Systeminställningar efter installation.
Det där med systeminställningar är rena grekiskan för mig nu, har aldrig suttit med mac hehe
Men tipset uppskattas likaså länken.
Jag har precis hämtat ut PB'en och jag ser fram emot att öppna kartongen. Sitter på jubbet nu så det får bli lite senare :eek:
SHIT, man är lätt nöjd med Macen, ska bara lära mig allting nu men musen känns skitbra
Gjorde du någon förändring på musinställningarna eller installerade du ex. USB Overdrive för att bli nöjd med musen?
Drog på reglagen bara, tycker inte accellerator var så illa trots allt, men visst när man använder extern mus känns det lit eskillnad men jag tror man snabbt vänjer sig, får se om det blir aktuellt med Overdrive senare idag.
Längtar hem redan
Förresten när jag skulle till sängs igår slutade min Wlan att fungera. Ha läst på lite nu på forumet att man ska behöva trycka in sladden som sitter bakom batteriet, vilken budget känsla :/
En kompis som också köpt nya Powerbooken har samma problem, skumt.
En anna grej jag undrar över är om cd läsaren ska brumma till när man startar datorn?
Det låter inte som PC brum hehe utan det rasslar till ganska högt mekaniskt, är den defekt kanske?
Har testat med en dvd skiva och den fungerade men det smäller rätt högt.
UPPDATERAT
Jag testade usb overdrive, för min logitech mus kändes lite svajig, men usb overdrive gör ju ingen direkt skillnad, max dpi gör att den hackar och den är ju ändå inte snabb musen? vafan är det frågan om egentligen...
Drog på reglagen bara, tycker inte accellerator var så illa trots allt, men visst när man använder extern mus känns det lit eskillnad men jag tror man snabbt vänjer sig, får se om det blir aktuellt med Overdrive senare idag.
När jag provat Win så har jag alltid haft problem med precisionen, väldigt ryckig. Macen känns mer säker och precis. Men det är säkert en vanesak. I ditt fall det omvända.
Dom flesta saker fungerar rakt av i Mac OS utan extra drivis. Men det kan löna sig att leta på Logitech. Kanske dom har en separat för Mac OS. Har själv en Wacom som även fungerar utan drivrutin, men den är mkt bättre med Wacoms egen.
Förresten när jag skulle till sängs igår slutade min Wlan att fungera. Ha läst på lite nu på forumet att man ska behöva trycka in sladden som sitter bakom batteriet, vilken budget känsla :/
Låter märkligt. Vad menas med "sladden bakom batteriet"? Har själv en gammal PowerBook 400.
En anna grej jag undrar över är om cd läsaren ska brumma till när man startar datorn?
Det låter inte som PC brum hehe utan det rasslar till ganska högt mekaniskt, är den defekt kanske?
Har testat med en dvd skiva och den fungerade men det smäller rätt högt.
Kanske det ska vara så. Vet inte. Men inte direkt mekaniskt. Kolla med Apple support vad dom säger om start och cd-läsaren. Du borde kunna få ett rättvisande svar på om det verkligen ska vara så.
UPPDATERAT
Jag testade usb overdrive, för min logitech mus kändes lite svajig, men usb overdrive gör ju ingen direkt skillnad, max dpi gör att den hackar och den är ju ändå inte snabb musen? vafan är det frågan om egentligen...
kolla här:
http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/finder/SE/SV,crid=270,categoryid=126
när du har ställt in musknappar och scroll med den nya panelen som hamnar i systeminställningar kan du ju ställa in hastighet i den vanliga inställningen för mus, min kan jag inte ha på det högsta...
Panelen tror jag är samma för de flesta mössen och anpassar inställningsmöjligheterna till den aktuella musen som är ansluten, så funkar det hos mig iallafall, jag har använt 2 varianter av trådlösa Logitech möss på samma panel.
Ang det här med minne.
Jag sitter på en powermac g4 med 400mhz och över 800mb ram. Jag brukar använda DreamWeaver och Photoshop Elements 2 samtidigt och det brukar flyta på bra. Det är ju inte världens snabbaste men det fungerar absolut bra måste jag säga
Den största skillnaden man märker med minnet är när man går från 256 till 512 , iaf som jag uppfattat det. Men självklart är det ju desto mer ram desto bättre som gäller