Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföringshastighet via FTP orimligt långsam

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 16:03

Hej!

När jag ska ladda upp filer via ftp går det orimligt långsamt (< 1 kb/s). Det kvittar vilket ftp-program jag använder, och om jag kör i Passive mode eller inte.

Jag har fått bekräftat att felet ligger i min dator (Mac os x 10.4.3) då jag bett webbhotellet testa överföringshastigheten mot mitt konto. Deras medelhastighet blev 65 kb/s.

Annan typ av uppladdning går problemfritt, mejla filer, fildelning etc.

Ingenstans på nätet har jag hittat en lösning, ni är mitt enda hopp! Tack för visat intresse och tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Fredrik

PS. I ftp-programmet Transmit står det "Stalled" vid överföring, vilket kanske är en ledtråd.

• Medlem
  • 2005-12-01 17:45

Jag har varit med om det där också, och jag tror inte att det beror på OS X, utan snarare något som är felkonfigurerat i ftp-servern eller något knas på vägen mellan de två punkterna. Mina problem löstes utan att jag gjorde något, och problemen fanns bara med Chello mot en specifik server.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 20:52

Fastnade för det du sa om att du haft liknande problem men bara med ett specifikt program och en specifik server.

Nu har jag testat att ladda upp till en annan ftp-server med två olika ftp-program, men med samma resultat som innan.

Hoppas på fler förslag!

Alla ftp portar öppnade? i både ftpprogrammet , osx firewallen och i routern ..

En grundregel som folk brukar glömma ibland

Stalled betyder bara att överföringen står stilla.

Har du någon brandvägg/router? Kan du testa utan? Testa med annan? Testa på annan internetanslutning?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 22:57
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Stalled betyder bara att överföringen står stilla.

Har du någon brandvägg/router? Kan du testa utan? Testa med annan? Testa på annan internetanslutning?

Har gjort tre nya tester:

- Stängde av brandväggen i OS X - ingen skillnad.
- Flyttade bredbandskabeln från Airport Express-enheten till datorn - ingen skillnad.
- Har testat annan internetanslutning vid tidigare tillfälle - ingen skillnad.

Fler förslag, pliiis

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-02 11:15

Går det lika långsamt och problematiskt att båda ladda upp och ladda ner från FTP-servern?
De andra FTP-servrarna du testat, är de hos samma leverantör eller helt andra?
Vilken FTP-klient kör du?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-02 16:56
Ursprungligen av klas:

Går det lika långsamt och problematiskt att båda ladda upp och ladda ner från FTP-servern?
De andra FTP-servrarna du testat, är de hos samma leverantör eller helt andra?
Vilken FTP-klient kör du?

- Nej, att ladda ner är inga problem.
- Ftp-servrarna är hos olika webbhotell; det ena har jag betalt för, det andra var ett gratisalternativ.
- Jag har provat med Transmit 3.0.2 och ett par andra ftp-program.

Ursprungligen av duenorth:

Jag har samma problem som NetHead. började efter att jag hade uppdaterat till 10.4.3
har inte hittat någon lösning på problemet ännu (kollat på apples supportsida, macosxhints osv)

Jag provade att köra en backup med 10.4.2 och får samma nedslående resultat.

Jag har samma problem som NetHead. började efter att jag hade uppdaterat till 10.4.3
har inte hittat någon lösning på problemet ännu (kollat på apples supportsida, macosxhints osv)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 07:16
Ursprungligen av duenorth:

Då kan ni kanske hitta felet tillsammans. Vad har ni för ISP? Är det samma? Är det samma webbhotell?

Jag har själv inga problem med FTP och 10.4.3. Ni har inga andra program igång som kan ställa till det?

nope, har provat allt (inte allt men nästan). mitt hotell är med dreamhost, men jag har även provat på andra servrar. man får lov att köra en fresh install snart. borde funka

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 19:48

Har ni testat Broadband Tuner? Kanske kan ställa om någon bra parameter?

http://www.apple.com/support/downloads/broadbandtuner10.html

vissa isp'er cappar hastighet på endel portar,

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-17 01:18
Ursprungligen av klas:

Har ni testat Broadband Tuner? Kanske kan ställa om någon bra parameter?

http://www.apple.com/support/downloads/broadbandtuner10.html

Installerade Broadband tuner som tweakade bredbandet och gick sen upp i rök. Det går inte att komma åt några inställningar. Blev tyvärr ingen bättring av ftphastigheten.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-22 07:41

Problemet är tyvärr inte avhjälpt. Jag försöker skaka liv i tråden och hoppas innerligt på din hjälp.

Min datorkonfiguration:
+ Powerbook 17"
+ Mac OS X 10.4.6

Här har jag listat de felsökningar jag gjort som inte avhjälpt problemet

Allmänt
- Annan typ av uppladdning går problemfritt, mejla filer, fildelning, .mac etc. Nedladdning går också bra även via ftp.
- Felet uppstod (upptäcktes?) första gången under Mac OS X 10.4.2 Har gjort en ominstallation av Mac OS X efter det (ominstallation av Mac OS X från dvd'n, program och dokument flyttade jag tillbaka från extern backup).

Felet ligger hos mig
- Webbhotellet har testat överföringshastigheten mot mitt konto, deras medelhastighet blev 65 kb/s.

Programvaran
- Har provat flera olika ftp-program och ftp-servrar (olika webbhotell) med samma resultat.
- Ingen skillnad mellan "active" eller "passive" mode.

Internetanslutningen
- Har testat annan internetanslutning.

OS X-brandväggen och routern
- Stängde av brandväggen i OS X.
- Flyttade bredbandskabeln från Airport Express-enheten till datorn.

Övrigt
- Installerade Apples "Broadband tuner" som tweakade(?) bredbandet och gick sen upp i rök. Det går inte att komma åt några inställningar.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Låter ju uppenbarligen som ett systemfel.
Testa med att reparera skivbehörigheterna, kanske inte hjälper men det skadar inte att testa.
Om varken du eller någon annan här på forumet kommer på någon lösning så ser jag bara en enda utväg, ominstallation av OS X.

//Hans-Filip Elo

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-23 05:28

Reparera skivbehörigheterna gör jag då och då. Vad beträffar ominstallation av OS X så vill jag påstå att jag provat det. Men, sättet jag gjorde ominstallationen på kan ha gjort att felet "följde med" tillbaka. För att snabba på processen flyttade jag det mesta (däribland programmappen) från backupen till den fräscha nyinstallationen.

Det finns kanske en lösning trots allt, om än något tidsödande. Om ingen har något att tillägga får jag helt enkelt göra om och göra rätt.

- Fredrik

Ursprungligen av Nethead:

Reparera skivbehörigheterna gör jag då och då. Vad beträffar ominstallation av OS X så vill jag påstå att jag provat det. Men, sättet jag gjorde ominstallationen på kan ha gjort att felet "följde med" tillbaka. För att snabba på processen flyttade jag det mesta (däribland programmappen) från backupen till den fräscha nyinstallationen.

Det finns kanske en lösning trots allt, om än något tidsödande. Om ingen har något att tillägga får jag helt enkelt göra om och göra rätt.

- Fredrik

Det här är taget helt "ur luften" då jag inte hållt på med mac så länge, men har du provat med ett nytt användarkonto? Skapa ett nytt och lägg inte in några andra programvaror än ftp-programmet för att på så sätt utesluta en hel del problemkällor.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-23 09:32
Ursprungligen av akerstrom:

Det här är taget helt "ur luften" då jag inte hållt på med mac så länge, men har du provat med ett nytt användarkonto? Skapa ett nytt och lägg inte in några andra programvaror än ftp-programmet för att på så sätt utesluta en hel del problemkällor.

Nu har jag testat att skapa ett nytt användarkonto. Problemet är att många av inställningarna som gjorts på administratörskontot kopieras över automatiskt till det nya kontot, däribland programmappen och nätverksinställningar. Resultatet av testet var tyvärr nedslående, problemet kvarstår.

Nethead, du kan prova ladda mot min FTP som är en helt annan leverantör: ftp.aslsweden.com (aslftp/tiger)

Blir det bra där vet du att problemet har med din uppkoppling mot din nuvarande ftp att göra. Blir det lika kass är det troligen din maskin, routern eller modem som är knas.

Om jag får gissa så gissar jag på routern. Har du möjlighet att prova en annan?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-23 13:43
Ursprungligen av carlsson:

Nethead, du kan prova ladda mot min FTP som är en helt annan leverantör: ftp.aslsweden.com (aslftp/tiger)

Tack som fan! Det gick utan problem. Och jag har ändå testat mot dels en betalserver och dels en gratisserver tidigare. Nu återstår bara att hitta en ftp-server som min dator är kompatibel med. Vad har du för server?

Tack än en gång för hjälpen, vilken lättnad!

1
Bevaka tråden