Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TWAIN Canon Lide 20

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder ReadIris Pro 9 ganska mycket och nu har jag skaffat mig version 11 som tydligen var helt om skrivet.
Förr så kunde jag bara lägga min ScanGear CS 7.0X fil i HD -> Library -> Aplication support och ReadIris hittade min scanner.
Nu så måste jag enligt support hos ReadIris ha en TWAIN fil för min scanner, och jag trodde ScanGear CS 7.0X filen var det men nu hittar inte ReadIris min scanner. Hur får jag tag på TWAIN filen till min scanner Canon Lide 20? Finns inte med på någon skiva.

Citat:

Readiris Pro 11 has been rewritten from scratch and is optimzed for the
latest Mac OS X versions. Therefore it does not support the plugin protocol
anymore and it is only compatible with TWAIN drivers. The reasons for this
are technical, in order to be compatible with the future Mac OS versions and
Mac-Intel platforms.

Some scanner manufacturers have already developed new TWAIN drivers for
their scanners. However, we do not know if they have or intent to develop
TWAIN drivers for your scanner model. Please check with the scanner support
the availability of TWAIN drivers for your scanner model.

Gå in på epson.com och ladda hem.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Gå in på epson.com och ladda hem.

Säker att du menade epson.com?

Jag har kollat på canon.se, men jag hittar bara den vanliga filen som jag brukade använda till min scanner men tydligen är inte det en TWAIN fil eftersom den inte funkar med nya ReadIris Pro 11.

Jag hittar denna filen, men är det en TWAIN fil? http://software.canon-europe.com/software/scangear_css5977.asp?model=

• Oregistrerad
  • 2005-12-01 17:58

Kontakta Canon support, de har varit mkt hjälpsamma när jag haft problem med min skanner. De borde ju veta om de har gjort en sådan driver eller inte.

• Oregistrerad
  • 2005-12-01 18:06

Kollade lite på Canons sidor, och ialla fall om du vill skanna inifrån t.ex. Photoshop Elements, så skall du importera via TWAIN, så jag tror den borde vara TWAIN, men som sagt, kontakta Canon support.

Jag har inga problem att scanna med Photoshop CS2.

• Oregistrerad
  • 2005-12-01 18:13

Kanske dum fråga, men har du gjort detta redan? (Exempel från Lide 60)

Category : Using Toolbox
Description : "Unable to select TWAIN source" error message comes up when trying to use Toolbox (Windows)
Selecting the scanner source (for Toolbox)
(The procedure below describes selecting scanner from ScanGear Toolbox using the example of CanoScan LiDE60.)
1. Start up ScanGear Toolbox.
2. Click the [Settings] button.

3. Make sure if your scanner is listed in the pulldown menu of [Select Scanner].
4. Select your scanner, and then click the [OK] button at the bottom. (This example is selecting LiDE60.)

Ursprungligen av Jörgen U:

Kanske dum fråga, men har du gjort detta redan? (Exempel från Lide 60)

Category : Using Toolbox
Description : "Unable to select TWAIN source" error message comes up when trying to use Toolbox (Windows)
Selecting the scanner source (for Toolbox)
(The procedure below describes selecting scanner from ScanGear Toolbox using the example of CanoScan LiDE60.)
1. Start up ScanGear Toolbox.
2. Click the [Settings] button.

3. Make sure if your scanner is listed in the pulldown menu of [Select Scanner].
4. Select your scanner, and then click the [OK] button at the bottom. (This example is selecting LiDE60.)

Nu använder jag inte Canon Toolbox, men jag har inte haft några problem med det programmet då jag hade det installerat för ett år sedan.

Frågan är om filen ovan som jag försöker använda är en TWAIN fil? Hur ser man skillnaden på en TWAIN fil och en vanlig plug-in fil?

Ja ja, om ingen kan svaret så får vi se vad canon säger imorgon. Tack för hjälpen.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-01 22:07

Jag har samma problem – samma men värre. Jag har nämligen en Agfa Duoscan f40 och Agfa har slutat supporta scanners, så jag kan inte få fram en TWAIN-fil därifrån. Har bara plugin-filen för Photoshop. (Har samma undring som Mats B: Hur ser man att det är en TWAIN-fil?) Som skannerprogram har jag Silverfast Ai.

Readiris-hjälpen föreslår i det här fallet, att jag skall skanna in texten som bild i Photoshop, spara bilden och sedan ta in den i Readiris som fil. Detta fungerar förstås, men jag skulle vilja gå direkt, alltså kunna skanna direkt i Readiris. Om Mats B hittar något bra är jag intresserad av att få veta.

Pratade med Canon idag och tjejen som jag pratade med sa att TWAIN filer är bara något som finns till Windows och att ReadIris borde funka med min ScanGear CS fil eftersom OS X använder sig utav plug in filer och inte TWAIN.

Hmmm, jag fattar inget. Dags att maila tillbaka till ReadIris.

• Oregistrerad
  • 2006-01-20 09:27

Nå, hur gick det till slut? Funderar själv på att uppgradera, och med en snarlik skanner är man ju lite nyfiken.

Jag scannar in med Photoshop och öppnar den i ReadIris 11. Visst det ska inte vara så, men jag orkar inte greja mer med det. Hoppas någon orkar.

1
Bevaka tråden