Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om MP3, kbit/s

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-12-01 23:00

Brukar spela in en del av Sveriges Radios program till mp3, men jag har en liten fundering om kbit/s när det gäller mp3.

Jag startar alltså deras realplayer-sändning, och så använder jag datorn som "bandspelare".
Sparar ofta till 128kbit/s mono, men det kanske är fel. ...

1: Är det någon som vet om realplayer-filerna brukar va stereo?
2: Är 128kbit/s stereo dubbelt så mycket information som 128kbit/s mono?

Anledningen till att jag frågar, är att jag kanske sparar i på tok för hög kvalitet. Realplayer kanske bara sänds i riktigt usel kvalitet, och så sparar jag i motsvarande 256kbit/s stereo...

(ps. dra inte igång någon "pirat-debatt" nu. Filerna snurrar endast på min och flickvännens mp3-spelare. ds.)

Ursprungligen av theoo:

Sparar ofta till 128kbit/s mono, men det kanske är fel. ...

Anledningen till att jag frågar, är att jag kanske sparar i på tok för hög kvalitet. Realplayer kanske bara sänds i riktigt usel kvalitet, och så sparar jag i motsvarande 256kbit/s stereo...

Ja, det är precis det du gör. 'Datamängden på 128kbit/s mono' = 'datamängen på ena kanalen i 256kbit/s stereo'.

Det är väl inget som är direkt rätt eller fel. Testa dig fram med lägre kvalitet, och se om dina öron går med på det. Är det musik så kanske man vill bevara så mycket som möjligt av ljudet, men är det tal så tycker åtminstone jag att man kan nöja sig med lägre kvalitet.

Men det är inte så att om deras sändningar håller exempelvis 64 kbit/s, så kan du sänka inspelningen till samma kvalitet. När du omvandlar ljudet till mp3 så sker ju en ny komprimering av ljudet som försämrar det lite, även om du så skulle köra i 320 kbit/s.

1
Bevaka tråden