Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför blir inte min nästa dator en mac

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-24 01:43

Nu har jag suttit och kämpat i evigheter med min iBook 600.

Laddade ner senaste versionen av icq, klarade inte av att föra över filer med win xp-datorer. Fult gränssnitt. Bytte mot proteus som inte klarar av att läsa away mess, filöverföringar etc men har ett acceptabelt gränssnitt. Detta leder till att det blir ett fasligt meck för att dela med sig av filer till vänner. Oacceptabelt. FTP är inte något alternativ.

Kan inte spela spel.

Har inte hittat en enda någorlunda stabil webbläsare som kan rita upp sidor utan problem. Har provat chimera, mozilla, internet explorer.

Undermålig prestanda i os x. Detta är mitt eget fel dock eftersom jag enbart har 128 mb ram, mer är på väg. Men det känns som att det är något grundläggande fel, ett operativsystem anpassat för datorer som ligger minst ett år framåt i tiden. När man inte ens kan anpassa ett fönster i realtid är det något som är fel. (varför kan man förresten inte maximera fönster så de täcker hela skärmen? Den gröna knappen är ju i stort sett onödig)

Bra saker:
- snygg dator
- os x är ganska trevligt os

Mao så känner jag verkligen att jag har en dator med ett snyggt skal, även skalet i os x är snyggt men med mycket dålig prestanda i förhållande till pris. Pinsamt. Om inte mitt utökade minne gör mig mycket glad så säljs datorn och en win xp-maskin införskaffas.

Har någon tips på hur man för över filer till pc-folk via icq? Eller andra tips som gör mig gladare?

  • Medlem
  • 2002-08-24 02:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel R:
Har någon tips på hur man för över filer till pc-folk via icq? Eller andra tips som gör mig gladare?

Eeeh, man väljer väl file och väljer fil..(funkar inte det?) Jag förstår inte vad problemet är?

Blir filerna korrupta eller??? du får vara lite mer specifik...

[ 24 Augusti 2002, 02:21: Meddelandet ändrat av: nixon ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 02:40
Citat:

quote:Nu har jag suttit och kämpat i evigheter med min iBook 600.
Laddade ner senaste versionen av icq, klarade inte av att föra över filer med win xp-datorer. Fult gränssnitt. Bytte mot proteus som inte klarar av att läsa away mess, filöverföringar etc men har ett acceptabelt gränssnitt. Detta leder till att det blir ett fasligt meck för att dela med sig av filer till vänner. Oacceptabelt. FTP är inte något alternativ.

Byt till AOL Instant Messenger. Funkar mycket bättre.

Citat:

quote:Kan inte spela spel.

Varför inte?

Citat:

quote:Har inte hittat en enda någorlunda stabil webbläsare som kan rita upp sidor utan problem. Har provat chimera, mozilla, internet explorer.

Vad är det för fel på IE och Mozilla?

Citat:

quote:Undermålig prestanda i os x. Detta är mitt eget fel dock eftersom jag enbart har 128 mb ram, mer är på väg.

Köp mer RAM, uppdatera till Jaguar.

Citat:

quote:Men det känns som att det är något grundläggande fel, ett operativsystem anpassat för datorer som ligger minst ett år framåt i tiden.

Det är inte sant. Systemet fungera bra på alla Macar som säljs nu.

Citat:

quote:När man inte ens kan anpassa ett fönster i realtid är det något som är fel.

Det har jag också noterat.

Citat:

quote:(varför kan man förresten inte maximera fönster så de täcker hela skärmen? Den gröna knappen är ju i stort sett onödig)

Varför maximera mer än nödvändigt?

Citat:

quote:Bra saker:
- snygg dator

Världens näst snyggaste bärbara dator.

Citat:

quote:- os x är ganska trevligt os

Det säger du trots att du sågade det jäms med fotknölarna nyss?

Citat:

quote:Mao så känner jag verkligen att jag har en dator med ett snyggt skal, även skalet i os x är snyggt men med mycket dålig prestanda i förhållande till pris. Pinsamt. Om inte mitt utökade minne gör mig mycket glad så säljs datorn och en win xp-maskin införskaffas.

Men du testade väl datorn innan du köpte den? Tro mig, XP är inte bättre. Jag har det på min IBM Thinkpad.

Citat:

quote:Har någon tips på hur man för över filer till pc-folk via icq? Eller andra tips som gör mig gladare?

Byt till AIM.

[ 24 Augusti 2002, 02:41: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

ICQ för mac verkar inte klara "reverse TCP connections" vilket innebär att du på mac inte kan sitta bakom brandvägg för att ta emot filer. Detta går på pc, givetvis måste en dator ha externt IP. Men annars så tycker jag det går utmärkt att överföra filer till pc folk.

En bärbar dator är aldrig gjord för spel, min compaq på jobbet klarar inte av mycke. Men nog kan man spela flera spel på macen, quake3 går fintfint iaf.

Hemsidor: man kan ju kalla det macens fel att vissa sidor inte blir så bra. Men det beror ju helt enkelt på att de som kodar sidor kodar de för pc och följer inte de standarder som finns.

Undermålig prestanda ja, mer minne är ju en väldigt bra ide.
Jag antar att du menar gränssnittet, tänk på att även om dina fönster inte går så fort när du scrollar så beror detta enbart på GUI, programmet går fortfarande fort, har inget med gränssnittet att göra. Kommer väl att gå fortare med 10.2 dock.

ICQ Alpha för Mac

Ladda ner senaste och testa. Fungerade fint för mig.

Varför inte bara använda fildelning via SMB (i 10.2) .. Låter lite enklare...Eller helt enkelt använda MSN Messenger alt AOL AIM och senaste ICQ (som jag inte har några probs med att överföra filer med.. Tänk på brndväggar och sånt kan ställa till ibland)

10.2 är snabbare, bättre, allt. Till och med på en G4/400. Way snabbare än på en liknande PC med WinXP trots att XPs gui inte är lika krävande. Har 320 mb ram.

Spel, vad är det för spel du vill spela?

Webbläsare. Vilka sidor är du inne på egentligen? Om det är till någon tröst så kommer en IE 6 i början av nästa år (jan, feb) som rendrerar likadant som IE för Windows.
Men jag har stött på VÄLDIGT få webbsidor som rendreras konstigt med Mozilla eller IE..

GUI, byt om du inte gillar Aqua! (jag har gjort det)

Kolla in t.ex http://www.resexcellence.com/themes/index_12.shtml

Och

http://homepage.mac.com/max_08/index.htm

Samt tema program på
http://conundrumsoft.com/main2.php

Som sagt, fixa 10.2 byt tema och lite mer minne.

[ 24 Augusti 2002, 15:33: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-26 11:21

Skrev meddelandet i vredesmod och har lugnat ner mig litet. Har installerat 10.2 nu och datorn känns bättre (snabbare).

Mondo - Sågade inte os x i sig utan bara prestandan. Har blivit bättre, mycket bättre i jaguar måste jag säga. Eftersom alla jag känner använder ICQ är det inget alternativ att byta till AOL. Maximera nödvändigt? Jag vill surfa med browsern maximerad i hela skärmytan.

Nixon - Ofta säger icq "can´t establish connection" eller så kommer överföringsfönstret upp men filen börjar aldrig ladda.

Sigbjörn - Kan det bero på jag installerade brickhouse för ett tag sedan? Jag trodde att jag avinstallerat allt men nu när jag lattjar lite med jaguar så vill inte den inbyggda brandväggen sätta igång... kan man starta om brandväggsinställningarna på något sätt?

GUI:et i os x tycker jag förresten fungerar förträffligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 11:29
Citat:

quote: Mondo - Sågade inte os x i sig utan bara prestandan. Har blivit bättre, mycket bättre i jaguar måste jag säga. Eftersom alla jag känner använder ICQ är det inget alternativ att byta till AOL. Maximera nödvändigt? Jag vill surfa med browsern maximerad i hela skärmytan.

Jag har själv inte hårdvara så det räcker än, så jag har egentligen ingen åsikt. Jag ska köpa en ny Mac så fort ekonomin tillåter det.

Jag förstår Daniel. OSX (före 10.2 som jag inte har än) är segt på en G3, även med mycket minne. Med för lite minne är det olidligt. Att spel skulle gå knackigt har vi hört från flera håll.

Jag provade att installera OSX på min Lombard, men det var hopplöst eländigt. Den är tillbaka på gamla nian som den trivs med.

Att leverera iBook med OSX och för lite minne är dålig reklam. Måste man leverera iBook med 128 Mb eller mindre så bör den vara förkonfigurerad för att starta med nian.

Tyvärr har Apple en lång historia av att leverera maskiner som inte är kul när man packar upp dem, utan som i bästa fall blir bättre när man kompletterat (mer minne) eller installerat nåt extra (Speed Doubler i 6100), och i sämre fall (6200, 5200, ja, det mesta med 603-processorn) inte går att göra mycket åt. Så borde inte den avändarvänliga datorn vara. Den borde bara levereras i konfigurationer som fungerar acceptabelt.

Testa nya alphan av ICQ som Martin Kallisti tipsade om. Den kan ha fått lite bättre filöverföringsegenskaper. Jag förstår att byte till AIM inte är ett alternativ, det är samma här, alla mina vänner kör ICQ.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote:Har inte hittat en enda någorlunda stabil webbläsare som kan rita upp sidor utan problem. Har provat chimera, mozilla, internet explorer.

Vad är det för fel på IE och Mozilla?

IE är väldigt buggigt i 10.2 faktiskt. Kolla denna skärmdump:

Inte en ovanlig syn när man kör IE. Observera hur vissa ord i texten är helt borta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel R:
[QB]Sigbjörn - Kan det bero på jag installerade brickhouse för ett tag sedan? Jag trodde att jag avinstallerat allt men nu när jag lattjar lite med jaguar så vill inte den inbyggda brandväggen sätta igång... kan man starta om brandväggsinställningarna på något sätt?QB]

Kan mycket väl bero på brandväggen ja. Den soärrar alla portar utom de du säger till den att vara öppna. ICQ öppnar en slumpmässig port varje gång, jag vet inget sätt att få denna statisk så att det kan fungera med brandvägg, annars så blir det så att du kan inte ta emot filer om du har brandvägg, då får man helt enkelt stänga av den.

Det borde nog gå att starta om brandväggen på något sätt, vet dock inte hur, har aldrig kollat något på den, föredrar att köra utan brandvägg, då slipper man alla mysko fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 13:34

IE 5 för OSX är buggigt… Bättre är Navigator (Chimera) även om det bara ligger på version 0.4.

Lösning till IE med "konstiga sidor" är att köra cmd + A på sidan när den är färdigladdad (markera allt). De brukar få allt på sidan att dyka upp… :rolleyes:

*beställt en pc....*
För lite pengar till ny Mac, med tanken på prestandan som behövs för att spela spel etc. Jag får inte en Mac med GF2 för under 4k, bara att inse. Men jag kommer köra mac med - oroa er inte

ElTollo, du är ej längre välkommen

...skoja bara.

Haha *tar gärna emot bidrag till en mac istället* *haha*

Tja, eller så tar du vara på litet tålamod och lägger undan penningar i stället

Banklån grabbar, banklån...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Banklån grabbar, banklån...

*tsk tsk* Jag betalar fortfarande av min fullutrustade iMac DV SE 500 (den är såld vidare)... tror bara de skrattar åt mig på banken om jag vill låna mer...

Jo, jag har också massa avbetalningar, tror jag klarar mej ändå! Om ingen har en G4 till salu för under 4k så!? * *

Daniel: släng ut X och skicka in os 9, då blir allt bättre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Macnamus:
Daniel: släng ut X och skicka in os 9, då blir allt bättre.

Eller Yellow Dog Linux om du är en "hemmaanvändare" och klarar dig utan Mac OS

... går givetvis att köra parallelt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Macnamus:
Daniel: släng ut X och skicka in os 9, då blir allt bättre.

Det var bland det dummare jag hört. Menar du verkligen att ALLT blir bättre i OS 9?

Jag kan säga att bara det faktum att de sämre skrivet program (som IE) tillåts frysa hela datorn i OS 9 gör bytet till OS X värt mödan. Allting kanske inte går *snabbare* i OS X, men man blir *effektivare* i slutändan. Och att man sen aldrig behöver starta om datorn för att frigöra minne eller för att ett program kraschat är ju inte helt fel.

Men nu ska jag inte göra detta till en tråd med 9 vs. X för det finns redan en miljon sådana här på 99mac. Var bara tvungen att svara så inte Daniel R på allvar tror att det är sant.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel R:

Har någon tips på hur man för över filer till pc-folk via icq? Eller andra tips som gör mig gladare?

Jag tror att PC-användare har någongon funktion (på icq) som heter... "allow peer to peer connection to previous versions of ICQ" (troligtvis heter det inte riktigt så men...).
När mina PC-polare kryssat för den rutan, som för övrigt finns under security någonstans, har det gått alldeles utmärkt att skicka filer till dom

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 16:07

Precis som "Skadast" skriver är det...PC-användaren måste tillåta att ta emot sändningar från äldre ICQ modeller och ha valet "allow peer to peer connection" ibockat. Då funkar det alldeles utmärkt.

Gammal tråd

Men alltid aktuell.

1
Bevaka tråden