Har skaffat en Netgear WGR614v6 trådlös router för att kunna dra nytta av airport-kortet i min PB. Tyvärr får ju saker aldrig vara enkla. Hur mycket jag än pillat runt med inställningarna för routern så kommer jag inte ut på nätet. Jag har en direktlina på 10 Mbit/s från Bredbandsbolaget och råddar alltså inte med modem. När routern ställdes in på automatisk inställning identifierade den uppkopplingen som en med statisk ip-adress, trots att den är dynamisk. Därför har jag gjort alla inställningar manuellt.
Enligt BBB funkar allt som det ska när routern är inkopplad mellan bredbandsjacket och datorn, förutom att den inte tar emot det ip-nummer som skickas till den. Enligt Netgear är BBB:s utrustning skum och "antagligen" behöver jag en hub/swith mellan jacket och routern för att det ska funka. Men jag vill ju inte köpa en switch bara för att testa. Det vore lite väl surt om det ändå inte går sedan.
Allt tycks gå som smort mellan routern och datorn, vare sig kommunikationen går via lina eller antenn.
Någon som har tips? Det här känns som om det skulle kunna vara ett problem som kan lösas bara man hittar rätt kryssruta eller ändrar rättigheterna på rätt ställe i datorn.