Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Miljövariabler i OSX 10.4.3

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 16:53

Har ett litet problem med programvara och skulle vilja ha möjlighet att skapa och ändra på miljövariabler i OSX, kör senaste uppdateringen, 10.4.3. Skriver man setenv (var) (värde) i terminalen så klagar den och säger att setenv inte finns. Detta gör mig förvirrad, google säger att setenv visst ska användas för ändra miljövariabler i OSX. Kör bash-terminal och min erfarenhet från Unix etc. säger att det är setenv som ska användas? Men den verkar alltså inte finnas. Suspekt tycker jag. Så här ser det ut:

Snyggdatorn:~ ulfalf$ setenv HEJ "Trams"
-bash: setenv: command not found
Snyggdatorn:~ ulfalf$

Vad göra?? Finns det andra sätt att ändra och framförallt skapa miljövariabler eller vad är det egentligen frågan om? Alla andra kommandon funkar i terminalen och X11 men det här gör mig helt snurrig...

  • Medlem
  • 2005-12-02 17:38

Jag har använt den här tidigare, som ger ett GUI-interface, vet inte hur det fungerar med Tiger dock...

http://www.rubicode.com/Software/RCEnvironment/

Ursprungligen av ulfalf:

Har ett litet problem med programvara och skulle vilja ha möjlighet att skapa och ändra på miljövariabler i OSX, kör senaste uppdateringen, 10.4.3. Skriver man setenv (var) (värde) i terminalen så klagar den och säger att setenv inte finns. Detta gör mig förvirrad, google säger att setenv visst ska användas för ändra miljövariabler i OSX. Kör bash-terminal och min erfarenhet från Unix etc. säger att det är setenv som ska användas? Men den verkar alltså inte finnas. Suspekt tycker jag. Så här ser det ut:

Snyggdatorn:~ ulfalf$ setenv HEJ "Trams"
-bash: setenv: command not found
Snyggdatorn:~ ulfalf$

Vad göra?? Finns det andra sätt att ändra och framförallt skapa miljövariabler eller vad är det egentligen frågan om? Alla andra kommandon funkar i terminalen och X11 men det här gör mig helt snurrig...

"setenv" är inbyggt i csh. Av texten ovan framgår det att du använder bash(som är standard shell i nyare versioner av ox X) och motsvarande kommando blir då:

export HEJ="Trams"
1
Bevaka tråden