Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig lite med komigångfrågor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har precis fått hem den senaste imacen och har lite frågor som jag behöver klarhet i, är nämligen ny i macos x (har haft ett gäng mac innan).

Jag har skapat lite olika profiler för alla användare i hemmet, sen har jag lagt in MS office som vi fick med. Jag la in det på admin profilen men det dyker inte upp för alla andra användare, hur fixar jag detta smidigast? jag vill ju inte lägga in dubbletter av office liksom inte en för varje användare..

Sen undrar jag hur jag ska lägga in all min musik jag tankar över från windows.. där har jag haft en musik mapp med massa album i olika mappar för albumen.. om jag nu ska använda itunes och det ska vara lika för alla användare, hur gör jag då?

sen har jag problem med msn, titt som tätt säger den att det finns en senare version tillgänglig som jag måste ladda ner för att få det att fungera. jag laddar ner den o installerar den men den klagar igen efter ett tag..

Mvh Martin

Hej! Välkommen till OS X. Det är som du redan märkt en del saker att lära sig...

När du säger att Office inte "dyker upp" för de andra användarna, menar du då att programsymbolen inte syns i Dockan längst ner på skärmen? Jag är säker på att Office finns i Program-mappen som är åtkomlig för alla användare. Varje användare får välja vilka program hen vill ha i Dockan genom att leta reda på programmet och sedan dra programsymbolen till Dockan. De hamnar inte där automatiskt, även om det ibland vore praktiskt.

tackar för svaret..

men hur är det med musiken och alla bilderna..

vi har en musikmapp och massa mappar med bilder från digitalkameran på pcn, hur ska jag göra för att importera dessa till itunes och iphoto så att dels det bara finns en version på hddn och inga dubbletter och dels så att det är åtkomligt för alla användare?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-12-04 10:01

Är inte så bra på det där med flera användare, men tänkte iaf varna dig för ett misstag jag gjorde.
När jag importerade min musik till iTunes drog jag även in m3u-filerna (spel-lisor), och fick då dubletter av allting... mindre kul. Jag kanske gjorde på fel sätt... men vill ändå varna dig för spellistor

  • Medlem
  • 2005-12-04 10:20

Exempelvis iTunes kan sägas bestå av två delar, ett fil-bibliotek och en biblioteks-fil som håller reda på vilka filer som finns, playlists etc.

För att alla ska få tillgång till filerna, peka om i iTunes inställningar någon stans där alla har läs och skriv-rättigheter (ex i Delat mappen).

Vill du att alla ska ha samma låtuppsättningar, playlists etc, lägg hela iTunes-mappen på en delad plats och skapa alias i de olika användarnas hemma-mappar som pekar på den gemensamma resursen.

1
Bevaka tråden