Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömma video från iMac till PowerBook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-04 11:29

Jag har lagt in några av mina dvd-filmer på min externa hårddisk. Denna är kopplad via FireWire till min iMac. Jag har en AirPort Express och en PowerBook, och allt fungerar fint tillsammans.

Jag brukar titta på mina dvd-filmer på PowerBooken, genom att montera den externa hdn hos iMacen via Airport. Sedan öppnar jag filen och tittar på den i QuickTime. Det fungerar, men ibland hackar det till och skippar någon sekund. Det är väldigt störande, så jag undrar om det finns något smartare sätt att lösa det på? Jag vill slippa att kopiera över filen till PowerBooken, jag vill spela den direkt från ext.hd över trådlös anslutning.

Har läst lite om vnc, men när jag testar att t.ex koppla mig till min iMac via PowerBooken blir det slött som fan. Man ser när bilden målas upp... Eller är det en annan femma med att skicka video från vnc?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-04 12:38

VNC är nog inte gjort för att strömma video. Det är mer för att kunna hantera ett GUI äver nätverket.

Programmet VLC verkar ha någon form av stream-funktion. Någon annan kanske har testat?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-04 12:46

Det var nog vlc jag tänkte på, lätt att planda ihop dem.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-12-04 12:52
Ursprungligen av Snooze:

Jag har lagt in några av mina dvd-filmer på min externa hårddisk. Denna är kopplad via FireWire till min iMac. Jag har en AirPort Express och en PowerBook, och allt fungerar fint tillsammans.

Jag brukar titta på mina dvd-filmer på PowerBooken, genom att montera den externa hdn hos iMacen via Airport. Sedan öppnar jag filen och tittar på den i QuickTime. Det fungerar, men ibland hackar det till och skippar någon sekund. Det är väldigt störande, så jag undrar om det finns något smartare sätt att lösa det på? Jag vill slippa att kopiera över filen till PowerBooken, jag vill spela den direkt från ext.hd över trådlös anslutning.

Har läst lite om vnc, men när jag testar att t.ex koppla mig till min iMac via PowerBooken blir det slött som fan. Man ser när bilden målas upp... Eller är det en annan femma med att skicka video från vnc?

Om du använder VLC för att spela upp filmen kan du göra så att du börjar kopiera över filen vi nätverket till din dator och tittar på den medans den kopieras över. Öppna bara filen i VLC medan den kopieras, alltså direkt efter att du börjat kopiera den. Kasta sedan bort filmen från PowerBooken när du tittat färdigt.

Lite av en halv-lösning, men det fungerar.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-04 13:01

aha, häftigt! det hade jag ingen aning om. Lite av en ful-lösning iofs, men värd att testa iaf. Kan ju tillägga att det bara är i sovrummet uppspelningen hackar till ibland. Har jag datorn i vardagsrummet t.ex. så flyter det på hur fint som helt, har sett fyra avsnitt DS9 i sträck utan minsta lagg.

Kanske har jag på gränsen till tillräcklig täckning i sovrummet, även om mätaren visar ett ynka sträck mindre än i vardagsrummet?

• Oregistrerad
  • 2005-12-04 14:04

Jag har kört den vanliga DVD-spelare över trådlöst nätverk, anslut till iMac:en via fildelning och välj sedan Öppna DVD Media... och VIDEO_TS mappen på DVD-filmen. Krävs dock bra mottagning till AirPort:en för att det ska rulla.

1
Bevaka tråden