Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra iMac från PowerBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-04 13:09

Jag har testat lite med VNC och Timbuktu (som sög). VNC fungerar, men det är ap-slött. Man ser när den målar upp bilden. Dessutom hade jag gärna haft möjligheten att skala ner fönsteret lite snyggt. Jag har 1024x768 på min PowerBook och 1680x1050 på iMacen...

Finns det något snabbt "styrprogram"? Jag vill egentligen bara kunna starta och stänga av program på iMac från min PowerBook. Skulle även vara fint att kunna sätta i vila. Det är typ alles jag begär. Förslag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-04 13:32

Man borde kunna fixa allt det där genom att logga in via ssh (fjärrinloggning i fildelning).
open <sökväg till programmet> för att öppna program.
kill -3 <programmets process-ID, som du får genom att köra kommandot top> för att avsluta program
Vila bör också gå att fixa på det här sättet, är dock osäker på hur.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-12-04 13:33

För det du begär borde väl VNC räcka, även om det är slött? Tror Mac OS X är rätt segt att köra remote över nätverk generellt sett, eftersom det är så mycket grafiskt godis som skall ritas upp.

Jag använder VNC precis så som du beskriver och jag tycker det funkar fint. Bland övriga alternativ finns ju Apple Remote Desktop, men det kostar ju en del och jag vet inte om det har funktioner för nerskalning.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-04 13:38

Jag har fått för mig att det skulle gå snabbare om man kunde skala ner det till säg 640x480 eller nått... Det skulle om inte annat vara smidigare, än att scrolla i sidled/höjdled hela tiden. Finns det någon klient som kan det?

• Oregistrerad
  • 2005-12-04 13:56

Timbuktu fungerar faktiskt bra, tycker det är snabbare än andra alternativ. Med senaste versionen kan man bl a kommunicera krypterat, ändra port, mm. Fungerar ok även över modem...

Apple Remote Desktop fungera bra också men är generellt lite långsammare och kräver större bandbredd. Men går att köra med mindre färger och upplever också att det går långsammare när man ska skala ner en större upplösning gentemot att använda scroll.

Längesedan jag prövade vanlig VNC men tyckte det var otroligt långsamt även över 100MBit LAN...

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-04 15:40

jag gillade nog inte Timbuktu för att det kändes så otroligt icke-maccigt i användargränssnittet. Väldigt omständigt och bökigt, och lite 8-bitars ikoner. Men mest för att det kändes svårt att ställa in. Kanske har klent tålamod, vad vet jag...

1
Bevaka tråden