Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes fildelning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Salem
  • 2005-12-05 18:11

hej!
Vi har ett internt nät i huset ( låter avancerad, det är dock masssor kablar på golvet) och nu ville jag åt alla Itunes låter som jag under långa kväller inspelade på en iBook (min fru var först i familjen med mac). Men så snart jag öppnar iTunes dyker det upp ett fönster ("du använder branväggsprogramvara som hindrar att du delar musik eller använder en fjärrkontroll till AirTunes")
som säger att filesharing ej går att jag ska gå till inställnngar ect och ändra det där. Men det går inte, jag kan inte ens hitta iTunes i systeminställnignar och brandväggen, så det går inta att välja "iTunes musikdelning" - hon har förresten Norton antivirus installerad, det var någon gång 2003.
Tack G.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 18:34

Brandväggen är till för att blockera viss nätverkstrafik till och från datorn. Du måste öppna den port som iTunes vill använda för att dela med sig av sin musik. Om du har Mac OSs interna brandvägg påslagen (det ser du om du öppnar Systeminställningarna och klickar på Fildelning och sedan Brandvägg) så kan du antingen stänga av den helt (dåligt ur ett säkerhetsperspektiv) eller öppna den port som iTunes vill använda (3689) genom att klicka i rutan som heter "iTunes musikdelning".

  • Medlem
  • Salem
  • 2005-12-07 07:40

Hej Klas!
Just det med "ITunes musikdelding" har jag försökt, men den rutan dyker inte upp, det är problemet. Var är den någonstans?
G.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 07:44

Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg > I listan som heter "Tillåt" finns det en ruta för "iTunes musikdelning". Det gör det i alla fall hos mig.

Om inte det alternativet finns kan du antingen:
1. Stänga av brandväggen helt
2. Öppna porten manuellt genom att klicka på "Ny..." och i fönstret som kommer upp välja "Annat" som "Portnamn" och skriva in "3689" i rutan för TCP-port och "iTunes" i rutan för "Beskrivning".

1
Bevaka tråden