Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v6: Kritik på nya förstasidan

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 08:27

JAg skulle vilja ha tillbaka den nedre raden inställningar / nya inlägg etc, den finns inte kvar på första sidan

/Tangen

Keynoteräknaren och applebannern ligger ovanför allt annat, söklänken heter "Sök vbmenu_register("navbar_search"); " och gör menyn så mycket bredare så att den sträcker sig utanför menybakgrunden.

Oh, förresten, för tillfället kör jag IE6 på skolans win2000-burkar...

Annars så var det snyggt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 09:29

Vackert!!

Men,

• Heter det verkligen "Köpesannonser" och Säljesannonser"!?

Snarare "Annonser - Köpes" & "Annonser - Säljes", eller bara "Köpes" & "Säljes"

• Röda plattan med texten "Dags för Intel" (?!) ligger typ 10 punkter längre ned än den stora, grå plattan.

• Vit text på ljusgrå botten syns dåligt, se menyn "Meny" (...mellan menyerna Sök & Logga ut)...

• Länken "Om 99mac" i sidans huvud länkar ingenstans...

Tror säkerligen Ni har alla dessa punkter på en lista över "att göra", men för säkerhets skull så...

Återigen, bra jobbat så här långt!!

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 15:42

Förändringen är bra gjord. Fast jag har lite invädningar mot lite saker (speciellt första sidan). För det första känns det lite som standard (väl lika wordpress standard-tema), dvs. två kolumner. Högra kolumnen blir jätte lång, vilket är drygt, även om man har bra upplösning. Så varför inte köra med tre kolumner? Dela upp rubrikerna, så att man direkt får bättre översikt.

Forumet kantas av en grå färg när man ser alla kategorier m.m. kan ni inte köra med en ljusare grå färg, så den inte tar så mycket kontrast från det övriga?

Annars bra arbetat!

EDIT: Ser fram emot när loggan kommer!

EDIT2: Såg att ni på första sidan under nyhetn skrivet ut skribenten som vanliga text. Borde ni ha namnet som bold eller länk? Hur man kommer i kontakt med person o.s.v.

  • Medlem
  • 2005-12-06 16:26

Nä, det här var ingen höjdare.
Ursäkta, men jag har ingen bra lösning. Inte heller är jag kunnig nog att berätta vad som rent grafiskt är fel.
Men sidan är ful och för mycket saker överallt. Den ser ju ut som alla andra mac-sidor nu. Det här var inte alls kul.
Något som stör mig enormt är den irriterande nedräkningen till nästa keynote. *huuh* tycker inte om stora röda saker som blinkar när jag inte själv valt dem..
Ledsen att kritiken är så okonstruktiv, men den här gången är det bara känslan som styr..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-06 16:32

Forumsidan ser lite knas ut när man använder Internet Explorer på en PC med Win XP.
Bl a så hamnar annonsen till höger på sidan ovanför sidhuvudet.

(Jag sitter tillfälligt vid sonens PC)

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 23:05

Sidan ser ut som om den blivit urblekt i tvätten. Öka kontrasten så ser det bättre ut. Framsidan skulle se mycket bättre ut om ni ramade in nyheterna ala Macfeber.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 10:04
Ursprungligen av Doktor G:

Sidan ser ut som om den blivit urblekt i tvätten. Öka kontrasten så ser det bättre ut. Framsidan skulle se mycket bättre ut om ni ramade in nyheterna ala Macfeber.

Håller med. En mörkare bakgrund skulle ge mer kontrast. Sedan så känns det "trångt" att sidan har en fast bredd och inte ändrar sig dynamiskt. Kanske finns en inställning för det?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 10:18

Usch nej inte dynamisk bredd = fult och svårhanterlig text i ett

Kör man windows och IE funkar inte sidan så värst bra

Gillar stuket på sidan helt klart, cleant och fräscht. Top baren är dock aningen anonym.

Avdelarna/bakgrunden till rubrikerna i forumet känns lite väl skarpa, ser ut som det är tjocka pelare som ligger över sidan och det skapar en svår kontrast när man letar text.

Men överlag är sidan riktigt fin.

Dynamisk bredd är svårt att göra riktigt bra. Helst ska det finnas en maxbredd men om man minskar fönstret så ska bredden helst minska. Men som sagt, det är ofta svårt att genomföra i praktiken (det går, ingen tvekan om det, men det är mycket jobb).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-07 12:01

Jag tycker det är svårt att "hitta" forumlänken på förstasidan, Ögonen får leta väldigt mycket.
Skulle man inte kunna lägga till en Forum-länk ovanför senaste kommentarer eller så?
Även om 99mac ändrar fokus en aning är väl forumen viktiga?

Länkarna Inställningar, FAQ, Medlemmar, Nya Inlägg (osv) i nederkant av 99mac-loggan syns inte, den kan bara anas som en skugga *nedanför* logga-kanten. Detta uppträder i Firefox 1.5 beroende delvis på att jag har speciella typsnitts-inställningar. Jag vill inte ha mindre typsnitt än Verdana 11p och tillåter inte sidor att välja egna. Jag får alltså delvis "skylla mig själv"... MEN Det funkade med förra forum-designen.

Jag är nästan 100% nöjd. Nästan.
* Bättre stöd i IE6 önskas, då man tyvärr sitter på den plattformen ibland
* De stora "bulliga" knapparna för "nytt inlägg" o.s.v. bör ses över.

Några av de kommentarer jag läst här håller jag inte med om dock. Förstasidan ska uppdateras med nyheter så ofta som möjligt. Det gör att 99mac.se känns ÄNNU mer levande.
Däremot ska man inte behöva scrolla nedåt för att hitta något FÖRUTOM gamla nyheter. Det tycker jag ni lyckats bra med. Det är möjligtvis Notiserna som stör den tankegången. Förstår dom inte riktigt... är de inte "riktiga" nyheter eller?

forumet ballar ur i IE

På IE Windows XP så ballar forumet ur totalt!

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag är nästan 100% nöjd. Nästan.

Nästan 100%, är det typ 98%?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det är möjligtvis Notiserna som stör den tankegången. Förstår dom inte riktigt... är de inte "riktiga" nyheter eller?

Jag har inte skrivit några notiser ännu, jag skulle vilja arbeta om hur dom fungerar. Vi har diskuterat en del hur de ska visas och fungera. Jag skulle vilja att man kan ha en mening eller två med kommentar till notisen, även om det tydligt ska synas att det är en notis och inte en nyhet. Och så ska dom ligga blandat med nyheterna i kronologisk ordning. Men arbetet med nya 99mac var väldigt omfattande och vi har bara inte hunnit med det ännu.

Sitter med en PC WinXP (jobbet) och iPod-reklamen samt nedräkningen till kommande keynote hamnar ovanför allt och uppe till höger... inte vackert... på första sidan ser det OK ut Slit på det är pågod väg // Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

Sitter med en PC WinXP (jobbet) och iPod-reklamen samt nedräkningen till kommande keynote hamnar ovanför allt och uppe till höger... inte vackert... på första sidan ser det OK ut Slit på det är pågod väg // Olle

Jag antar att du syftar på Internet Explorer då, och det känner vi till och ska fixa. Det är många som påpekat det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-08 15:40

Jag saknar en enkel rejäl navigering tillbaka till forumets förstasida. Det vill säga http://www.99mac.se/forum istället till sajtens förstasida. Som det är nu får man sikta som attan för att hitta rätt på de två länkar till forumindexet som finns när man är inne i en tråd.

Sajtens förstasida är jag inte så intresserad av att komma till enkelt, eftersom jag tittar på den mycket, mycket mer sällan än forumindexet.

Förslagsvis länkar ni 99mac i sidhuvudet (kanske hela vänstra delen av sidhuvudet) till forumindexet. Så jag kan kasta upp musen och garanterat träffa länken.

Ursprungligen av Kalle W:

Jag saknar en enkel rejäl navigering tillbaka till forumets förstasida. Det vill säga http://www.99mac.se/forum istället till sajtens förstasida. Som det är nu får man sikta som attan för att hitta rätt på de två länkar till forumindexet som finns när man är inne i en tråd.

Sajtens förstasida är jag inte så intresserad av att komma till enkelt, eftersom jag tittar på den mycket, mycket mer sällan än forumindexet.

Förslagsvis länkar ni 99mac i sidhuvudet (kanske hela vänstra delen av sidhuvudet) till forumindexet. Så jag kan kasta upp musen och garanterat träffa länken.

En tydligare länk til forumets index är nog inte så dum, men när vi får en logga på plats tror jag den kommer att länkas till förstasidan. Nu när vi satsar på nyheter, där man kan kommentera om man vill, så vill vi nog marknadsföra det lite också.

Personligen så brukar jag oftast ha ett bokmärke till Nya inlägg, det tycker jag är det effektivaste sättet att använda forumet, mycket oftare än genom forumindexet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-08 18:18
Ursprungligen av Adrian B:

Personligen så brukar jag oftast ha ett bokmärke till Nya inlägg, det tycker jag är det effektivaste sättet att använda forumet, mycket oftare än genom forumindexet.

Du får ursäkta om jag låter negativ, men det fungerar inte över huvud taget som forumet är konfigurerat just nu. Jag måste manuellt markera i menyn att forumet är läst. Om inte så växer nya inlägg snart till ofantliga mängder (typ alla som finns). De verkar inte automatiskt markeras som lästa längre.

Jag tycker nog ändå att resonemanget att göra det svårt att nå de funktioner som man använder mest är konstigt och användarfrånvänt. Ett enkelt användartest borde klarlägga att 99mac är ett forum till 99%. Vilket borde ge vid handen att det är forumet som man är mest intresserad av, och som man följaktligen använder i huvudsak. Att då inte låta användarna komma åt forumets index på ett enkelt sätt är mycket märkligt, anser jag.

Det borde åtminstone gå att förstora träffytan på brödsmulsspårsnavigeringen i övre vänstra hörnet på forumspalten. Eller byta plats på »Logga ut« och »Forum« i menyerna.

  • Medlem
  • 2005-12-08 23:11
Ursprungligen av Kalle W:

Du får ursäkta om jag låter negativ, men det fungerar inte över huvud taget som forumet är konfigurerat just nu. Jag måste manuellt markera i menyn att forumet är läst. Om inte så växer nya inlägg snart till ofantliga mängder (typ alla som finns). De verkar inte automatiskt markeras som lästa längre.

Jag tycker nog ändå att resonemanget att göra det svårt att nå de funktioner som man använder mest är konstigt och användarfrånvänt. Ett enkelt användartest borde klarlägga att 99mac är ett forum till 99%. Vilket borde ge vid handen att det är forumet som man är mest intresserad av, och som man följaktligen använder i huvudsak. Att då inte låta användarna komma åt forumets index på ett enkelt sätt är mycket märkligt, anser jag.

Det borde åtminstone gå att förstora träffytan på brödsmulsspårsnavigeringen i övre vänstra hörnet på forumspalten. Eller byta plats på »Logga ut« och »Forum« i menyerna.

Jag vill bara understödja Kalle W lite här, för båda hans inlägg.

Ursprungligen av tjogin:

Äh det har inte jag heller, jag menar bara att det är onödigt att försöka tvinga fram något som inte går att tvinga fram. Resultatet blir antingen färre kommentarer eller mer falsk information, eller båda.

Well, jag är inte säker på att jag håller med, men vi får väl testa olika. Vi är inte låsta på någon punkt egentligen (inte jag iaf). En sak är säker: epostadresserna ska inte synas offentligt i alla fall, som de gör just nu, det tror jag alla uppskattar.

Ursprungligen av Kalle W:

Du får ursäkta om jag låter negativ, men det fungerar inte över huvud taget som forumet är konfigurerat just nu.

Du behöver inte ursäkta dig, detta är ju en kritiktråd, eller hur? Forumet är precis nyinstallerat och det är inte tipptopp på alla punkter ännu. Det är först och främst Björnström som håller i forumet och dess funktion, men jag kan i alla fall säga att det arbetas på att göra det bättre.

Ursprungligen av Kalle W:

Jag måste manuellt markera i menyn att forumet är läst. Om inte så växer nya inlägg snart till ofantliga mängder (typ alla som finns). De verkar inte automatiskt markeras som lästa längre.

Men det finns ju en skiljelinje som säger: "Nedanstående diskussioner har inte uppdaterats sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg." och det är bara inläggen ovanför den som är de nya. Jag tycker faktiskt det är rätt bra att trådar jag inte varit inne i inte markeras som lästa, för ibland har jag inte tid att kolla samtliga nya trådar och då har jag kvar det till nästa gång, istället för att det nollställs.

Ursprungligen av Kalle W:

Jag tycker nog ändå att resonemanget att göra det svårt att nå de funktioner som man använder mest är konstigt och användarfrånvänt. Ett enkelt användartest borde klarlägga att 99mac är ett forum till 99%. Vilket borde ge vid handen att det är forumet som man är mest intresserad av, och som man följaktligen använder i huvudsak. Att då inte låta användarna komma åt forumets index på ett enkelt sätt är mycket märkligt, anser jag.

Jo, även för mig, hur konstigt det än kan låta i min nya roll, så är 99mac fortfarande mest diskussioner. Så har det alltid varit för mig. Men nu gör vi en satsning på nyheter och vill gärna nå ut med det också. Så det är liksom två olika saker som drar i uppmärksamheten. Men är det så svårt att hitta till forumindexet? Jag tycker "Forum"-länken (den mellan "Arkiv" och "Kontakta oss" högst uppe) är rätt ok. Eller är det den som är för liten tycker du? Den är lika stor som de övriga länkarna i sidhuvudet.

Ursprungligen av Kalle W:

Det borde åtminstone gå att förstora träffytan på brödsmulsspårsnavigeringen i övre vänstra hörnet på forumspalten. Eller byta plats på »Logga ut« och »Forum« i menyerna.

Om du menar vad jag tror du menar med "brödsmulsspårsnavigeringen" så kan jag hålla med om att den är liten. Ärligt talat är väldigt mycket av texten här i forumet lite väl liten just nu. Å andra sidan så kan den där navigeringen bli rätt lång (exempel: "99mac Forum > Allmänna forum > Feedback > v6: Kritik på nya förstasidan") och det kan se tokigt ut om den är väldigt stor då också.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-09 08:45
Ursprungligen av Adrian B:

Du behöver inte ursäkta dig, detta är ju en kritiktråd, eller hur? Forumet är precis nyinstallerat och det är inte tipptopp på alla punkter ännu.

Det förstår jag. Jag tycker ändå att det är ett mycket trevligt lyft på alla möjliga plan. Bra jobbat allihop.

Ursprungligen av Adrian B:

Men är det så svårt att hitta till forumindexet? Jag tycker "Forum"-länken (den mellan "Arkiv" och "Kontakta oss" högst uppe) är rätt ok. Eller är det den som är för liten tycker du? Den är lika stor som de övriga länkarna i sidhuvudet.

Nej, det är inte svårt att hitta den med ögonen. Det är inte heller svårt att hitta början på brödsmulsspåret (bread crumb trail navigation, som det kallas på utrikiska).

Det som är svårt är att träffa länkarna snabbt och enkelt med musen. Jag ska inte fördjupa mig i gränssnittsdesign för mycket, men Fitts lag säger att ju större träffyta, desto lättare att träffa länken/knappen. Som det är nu får man sikta och sikta och ta det lugnt och försiktigt för att pricka länken med musen.

Den knapp/länk som används mest bör självklart vara mest lättillgänglig. Det är den inte nu.

Ursprungligen av Adrian B:

Å andra sidan så kan den där navigeringen bli rätt lång (exempel: "99mac Forum > Allmänna forum > Feedback > v6: Kritik på nya förstasidan") och det kan se tokigt ut om den är väldigt stor då också.

Men det löser man genom att flytta länken till forumindexet ovanför brödsmulsspåret och göra den större. Förslagsvis med en bakgrundsbild och en storleksbestämd blocklevel anchor i HTML och CSS-koden.

Ni skulle också kunna lägga en accesskey på länken. Förslagsvis »F« för snabbnavigering. Men det är en icke-intuitiv lösning som i första hand kan fungera som komplement till en stor träffyta.

Det allra vettigaste, måste jag ändå hävda, är att göra vänsterdelen (typ 150x150 px) av sidhuvudet länkat till forumindexet. En osynlig navigering med stor träffyta som tar användaren till den mest besökta platsen på sajten. Ett navigeringsgränssnitt när det är som bäst.

Om man klickar på "Senaste kommentarer" på första sidan så kommer man ibland till 404 Not Found, en vit sida där man kan skriva in kommentar eller ibland så kommer man dit man ska komma, dvs sidan med nyheten och kommentarerna.

Jag saknar senaste även senaste inlägg på första sidan.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag saknar senaste även senaste inlägg på första sidan.

Senaste inlägg har aldrig funnits på förstasidan - bara senaste diskussionerna och det finns idag.
Forumet har inte ens en funktion för att spotta ut senaste inläggen, endast vilka diskussioner som har nya inlägg i sig.

Det skulle vara bra om man kunde se vilken artikel som kommenteras under senaste kommenterare (förstår ni vad jag menar?)

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Det skulle vara bra om man kunde se vilken artikel som kommenteras under senaste kommenterare (förstår ni vad jag menar?)

Ah, jo jag förstår. Tills vidare kan man hålla musen ovanför länken så visas det efter en stund, men det är ju inte lika smidigt.

Belak börjar jobba med iPod.se idag!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-12-09 09:26

Har inte läst alla inlägg så om någon "klagat" på samma som mig innan så ber jag om ursäkt.

Jag tyckte det var en förbättring i synnerhet med mer, snabbare och känns det som bättre nyheter.

Däremot saknar jag mycket raden som finns i forumet med Inställningar, FAQ m m och framförallt Nya inlägg och Dagens inlägg. De hade jag gärna velat ha redan på första sidan, istället för att behöva klicka mig fram till forumet först.

Hade gärna sett att förstasidan var mer iögonfallande, typ den som svenska MacWorld lyckats åstadkomma.. ja en satsning på något som påminde om en nyhetsportal, nu är det ömsom vin & vatten... den lyfter inte riktigt. Visst 99mac blir ständigt både snyggare och bättre, i alla fall i förhållande till Macnytt.se - Inte meningen att trampa någon på tårna men bättre kan ni (vi).

Bevaka tråden