Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ökar försäljningen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 20:26

Enligt US MacWorld så skall Apples nettoförsäljning av datorer ha ökat med fina 27% under 2005 och priset sjunkit 7% under samma tidsperiod. Vem sa att Mac inte säljer.............................

hehe nice
Synd att kompisarna inte verkar fatta att apple är på G nu ..

Får fortfarande korkade frågor som "finns office för mac?" , "kan man spela på mac" och oftast följt med ett stort flin ^^

Ursprungligen av davidjohansson:

hehe nice
Synd att kompisarna inte verkar fatta att apple är på G nu ..

Får fortfarande korkade frågor som "finns office för mac?" , "kan man spela på mac" och oftast följt med ett stort flin ^^

Samma här. Folk tror att dem vet hur Mac är fast dem inte ens provat en på typ 10 år. Väldigt mycket har hänt senaste 5 åren på Mac-sidan, men det är få som vet om det eftersom dem inte fått chansen att prova en ny Mac. Apple borde marknadsföra sig bättre i Sverige.

Här på jobb är jag den enda som har en Mac (sitter typ över 100 anställda här) och den fick jag tjata mig till! Däremot är det typ 5 av programmerarna som sitter på Linux och en av dem har switchat till Mac hemma detta året. Även en Windows-jobbkompis har switchat till Mac hemma för ett tag sen. De flesta blir nyfikna när dem ser hur snyggt allt är i OS X och undrar "Hur gjorde du det där? Wow, häftigt, gör det igen!" osv. Men dem hinner inte se allt det där lilla extra som egentligen gör det så bra. Har haft genomgång av OS X litegrann för så många som möjligt när jag får tillfälle, för att visa dem vad de går misste om. Har lyckats switcha två stycken som testat på Mac och fastnat för det. Två andra har switchat på egen hand och testat själva. Sen har jag en kompis som är sugen men som avvaktar pågrund av ekonomin.

Man märker helt klart att Apple är på gång i a fall! Mycket tack vare iPod och att fler och fler får chans att prova Mac. Men det är långt ifrån någon stor ökning tyvärr.

Där är fortfarande 2 saker som hindrar många från att ta steget och det är ju då spel och ekonomi. Lyckas Apple få ner priset lite på de nya Macarna och hittar ett bra sätt att samarbeta med spelutvecklare så man får se bra portar av spel, så ligger vägen helt öppen för dem!

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-07 09:46
Ursprungligen av Jörgen U:

Enligt US MacWorld så skall Apples nettoförsäljning av datorer ha ökat med fina 27% under 2005 och priset sjunkit 7% under samma tidsperiod. Vem sa att Mac inte säljer.............................

Och de andra aktörerna på marknaden - hur mycket har de ökat?...........

Ursprungligen av Le:

Och de andra aktörerna på marknaden - hur mycket har de ökat?...........

Tänkte ungefär samma sak.. känns som om marknadsandelar är mer intressanta.

• Oregistrerad
  • 2005-12-07 22:25
Ursprungligen av Kristofer:

Tänkte ungefär samma sak.. känns som om marknadsandelar är mer intressanta.

Visst kan man tycka att marknadsandelar är intressanta, men för mig är det viktigare att andelen är stor nog så att företag känner att de kan tjäna pengar på att utveckla för Mac. Det har ju alltid funnits Mac specifika utvecklare, oavsett marknadsandelens storlek, men det är inte procentsatsen som är det primära, enligt mig alltså

• Oregistrerad
  • 2005-12-07 22:33

Efter att ha Googlat lite, blev jag inte mkt klokare:)

Det fanns inte mkt färsk info ang marknadsandelar vad jag kunde finna. Dock så har den ansedda mäklar firman Stanley Morgan i mitten av Mars i år att Apples andel mkt väl kan öka från ca. 3% till 5% för helåret. Vi får väl se om de fick rätt när alla siffror för året är färdiga.

Marknadsandelar för Apple juli - september 2005:
(samma period förra året inom parentes)

Världen: 2,3% (1,9%) - antal sålda Macar ökade med 48%

USA: 4,3% (3,3%) - antal sålda Macar ökade med 45%

Europa (inkl. Mellanöstern och Afrika): 1,6% (1,2%) - antal sålda Macar ökade med 67%

Källa: IDC + Apple

Gartner ger som regel Apple en tiondels procent lägre marknadsandel eftersom de mäter på ett annat sätt.

Sveriges siffror borde ligga någonstans mellan USA och Europa.

Apple brukar ha något högre marknadsandel i Europa andra tider på året (typ 1,8-2,0%)

Det är ingen som hittat artikeln som Jörgen pekar ut?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 13:49
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är ingen som hittat artikeln som Jörgen pekar ut?

Det är väl den här sammanfattningen:
http://www.macworld.com/news/2005/12/01/10k/index.php

1
Bevaka tråden