Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äpple-Shift-4-Space i Windows?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äpple-Shift-4-Space är en magiskt smidig funktion i vårt kära Mac OS X. Den är ovärderlig t.ex. då man ska skriva manualer och klistra in skärmbilder i ett Word-dokument t.ex.

Finns det något liknande för Windows? Eftersom jag sitter i sådan blandad miljö så vill jag kunna göra samma sak i Win2000 och XP.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-07 12:03

Antar att du menar att du vill ta en skärmdump och själv rita upp en rektangel/fyrkant - men jag tror inte du behöver använda space för att aktivera den funktionen i mac os.

Det svarar inte på din fråga dock men jag reagerade på knappkombinationen.

Ursprungligen av rixard:

Antar att du menar att du vill ta en skärmdump och själv rita upp en rektangel/fyrkant - men jag tror inte du behöver använda space för att aktivera den funktionen i mac os.

Det svarar inte på din fråga dock men jag reagerade på knappkombinationen.

Testa själv så får du se vad "Space" gör... det är en ohyggligt bra funktion.
Markören förvändlas till en kamera... som fotar det fönster du vill ha. Du slipper alltså beskära manuellt efteråt. Det är den funktionen jag vill åt. Print Screen är klumpigt, och beskärning i Word är kraftigt värdelöst. Tar alldeles för lång tid.
Varje gång jag använder den så tänker jag "Only Apple..."

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 12:06

Alternativ 1:
Print Scrn-knappen och klistra in i Word. Använd sedan beskärningsverktyget i Word för att bara ta med det du vill.

Alternativ 2:
http://www.longfine.com/ eller motsvarande.

...MWSnap för skärm dumpar

Alternativ 3:
http://www.mirekw.com/winfreeware/mwsnap.html Ett utmärkt alternativ, dessutom gratis.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 13:34

I Windows ger Alt-PrntScrn en dump av det aktiva fönstret.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 14:09
Ursprungligen av macce:

I Windows ger Alt-PrntScrn en dump av det aktiva fönstret.

Perfekt. Den skall jag komma ihåg.

Finns det någon få-upp-rektangel-och-markera-del-av-skärmen-och-ta-skärmdump-kombination också?

Det där med "space" var "fornminne-skiftlås-4" före OSX för er som kommer ihåg. Det tog mig två-tre år av icke aktivt letande att hitta var de hade gömt den funktionen i OSX.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 15:01
Ursprungligen av klas:

Finns det någon få-upp-rektangel-och-markera-del-av-skärmen-och-ta-skärmdump-kombination också?

Nixpix, mig veterligen inte utan tredjepartsprogramvaror liknande de som nämnts tidigare i tråden. HyperSnap är en kommersiell variant.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-07 14:00

Oj jävlar, ursäkta svenskan. Det där hade jag ingen aning om. Väldigt smidig funktion. Tack för tipset och jag ber om ursäkt för mitt brutala verbala påhopp tidigare

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-07 14:32

Jag var ingen stor användare av Mac os 9 på tiden det begav sig. Kul att såna här funktioner har funnits länge i Mac os. Man kanske ska investera i en lite äldre burk som klarar av att boota os 9

Smart grej, tack för tipset! men vad gör space för skillnad egentligen? jag tror att jag får samma resultat om jag trycker äpple-shift-4.

Med space sa far du en kamera sa du slipper trixa för att bara fa med ett fönster, utan space sa maste du göra en fyrkant runt det du vill ha. Det är mycket smidigare med space

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-12-07 22:09

Och håller man (dessutom) ned ctrl vid "släppet", sparas bilden i urklipp i stället för att sparas till fil.
(I OS X alltså...) I love.

Oj, det visste jag inte. Det var superbra ju. Da slipper skrivbordet bli sa fullt

Det är bra att Apple har valt en intuitiv knappkombination för att ta screenshots.

1
Bevaka tråden