Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portforwarding, statisk ip frågor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt en netgear wifi router.

Hur portforwardar jag tex 65535. Alltså så att även andra kan komma åt från min dator.

Nånstans läste jag om att jag måste ha en statisk ip men när jag ändrar till detta så funkar det inte alls med internet.

Jag har försökt att kolla på olika guider men är nog för korkad när det gäller detta.

Nån som kan ge mig tips.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 16:05

Hej. Vad jag vet så måste du ha en statisk IP adress. Kolla med din Internet leverantör om du kan få det. Det är inte alla som tillhandahåller det. Sedan ställer du in i din router vilken port som skall forwardas till vilken IP-adress på ditt interna LAN.
Då kan man tex med FTP koppla upp sig på din MAC genom att ange den statiska IP adressen samt ange inlogging till ett konto du har på din MAC.

/C

Nja, du behöver inte ha en statisk ip för att göra detta.
En statiskt ip på det interna nätverket rekommanderar jag.
Detta gör du genom att klicka på LAN Setup i routern och sedan reservera ett internt ip till den mac-adress som datorn har.

Sedan går du in på t.ex. www.no-ip.com och väljer ett gratiskonto och kopplar ditt yttre ip (det dynamiska, du hittar detta på http://www.whatsmyip.org/) till den adress du valt, t.ex. test.myftp.org.

Sedan kan du ladda ner ett program som automatiskt uppdaterar test.myftp.org med ditt yttre ip, så det spelar alltså ingen roll om du har dynamiskt ip.

För att forwarda en port, t.ex. 21, går du in på Rules i routern och tillåter ingående trafik och fyller i det interna ip till din dator.
Och nu ska det fungera

För att forwarda ovanliga portar måste du lägga till dem under services på routern och sedan hittar du dem i listan i rules.

Mvh

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-07 16:18

Det du behöver är inte statisk IP från leverantören, utan statisk IP inuti ditt hemmanät. (Även om det blir rätt mycket bekvämare att ha statisk IP om andra ska ansluta ofta, så de slipper fråga dig vad ditt IP nån gång i veckan.)

Kolla http://www.portforward.com/ . Där finns bra guider.

tackar.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 21:50

Om du har en statisk ip i din mac så tänk på att lägga till DNS serverar. Annars funkar som sagt inte internet. Vet inte om det är generellt, men tror det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 21:52
Ursprungligen av palb:

Om du har en statisk ip i din mac så tänk på att lägga till DNS serverar. Annars funkar som sagt inte internet. Vet inte om det är generellt, men tror det.

Det beror på hur man ställer in den statiska adressen. Det finns alternativet "DHCP med manuell adress" då får man alla inställningar utom just den statiska ip-adressen som man följdaktligen sätter själv.

Väljer man istället helt manuellt med alternativet "Manuellt" måste man själv skriva in allt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-12-07 22:02

Ang. statiskt IP internt: Jag skulle välja att göra som orreborre skrev. De flesta routrar kan väl reservera en IPadress till en specifik mac-adress.
Då kan man fortfarande köra DHCP på sin dator, men alltid få samma adress när man är hemma. Drar man sen iväg till polarn, så är maskinen färdigt inställt på DHCP.

1
Bevaka tråden