Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur krypterar men valfri mapp enklast?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet något sätt att enkelt kryptera endast en mapp, och inte hela hem-katalogen?

Jag skulle helst vilja att mappen var krypterad (och alla filer i den) med ett lösenord, och sen när man ska öppna den anger man lösenordet en gång, sen kan man arbeta med filerna i den. Sen låser man den genom nån "stäng mapp" eller dyl.. typ nåt sånt arbetsflöde..

Kryptering av hela hemkatalogen drar ner prestandan (väl?) och jag har precis lärt mig hur man tar sig in på folks konton på c:a 60 sek - det mesta jag har skiter jag i om folk kommer över, men vissa filer skulle jag som sagt vilja kryptera..

några förslag?

ciao

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 21:33

Fanns det inte en funktion för det här i tidigare versioner av Mac OS X? Jag vill minnas att man kunde högerklicka på en mapp och välja kryptera. Jag har saknat det några gånger.

Det finns säkert program därute som gör sådant här, men jag vet inte hur mycket man kan lite på dem.
Här är tex ett: http://mac.softpedia.com/get/Security/eyeHide.shtml
Men det står ingenting om vilken krypteringsteknik som används så det känns ju inte så kul.

Samtidigt vill man ha något enkelt, så att kryptera med tex GPG känns lite omständigt, eller finns det någon bra implementering av detta för hela mappar?

Vad är en mapp i Mac OS X? Det är väl bara ett gäng pekare. Ingen större vits att kryptera dem antar jag. Enda sättat att göra detta ordentligt borde vara att kryptera varje ingående fil i mappen, vilket borde kräva lite processortid om det är en hyffsad kryptering. Men detta är ju ett behov så det finns som sagt säkert något program därute som gör det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 21:37

Sedan skall man naturligtvis göra en riskanalys. har du hemmappen öppen till Internet? Det är ju inte så bra isåfall, om du inte har behov av det. Om du bara har hemmappen åtkomlig vid fysisk access till datorn kan du kanske kräva betydligt lägre säkerhet.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-12-07 21:37

gör en krypterad dmg-fil av mappen i skivhantering

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 21:38
Ursprungligen av Filip:

gör en krypterad dmg-fil av mappen i skivhantering

Hur krypterar den?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 21:39
Ursprungligen av klas:

Hur krypterar den?

AES-128

ah den va bra Filip.. skön.. tror det funkar för mina ändamål..

hemmamappen är inte åtkombar på nätet (hoppas jag :eek: ), jag tänker mer på folk som kommer över datorn rent fysiskt, både tillfälligt och permanent..

jag tänker även på folk som använder mitt konto när vi jobbar tillsammans mm.. (för annars blir det så krångligt att komma åt alla filer..)

tack alla!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 00:09

Jag använder ett program som heter Crypt2. Använder 448 bit Blowfish. Finns att ladda ned här:
http://www.dekorte.com/projects/shareware/Crypt/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 22:11
Ursprungligen av acke:

Jag använder ett program som heter Crypt2. Använder 448 bit Blowfish. Finns att ladda ned här:
http://www.dekorte.com/projects/shareware/Crypt/

En senkommen undring: Är det av säkerhets- eller smidighetsskäl?

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 23:22
Ursprungligen av Ylan:

En senkommen undring: Är det av säkerhets- eller smidighetsskäl?

Vänligen, Ylan

Overkill, har inget riktigt så hemligt så det kräver så stark kryptering. Bara för smidighet, knappt det eftersom jag har det mesta på en krypterad .dmg som jag ändrar någon gång i mån. På den, som heter Fort Knox, har jag texter, tankar och en del bilder. Hoppas det svara på dina frågor.

1
Bevaka tråden