Det är nog riktigt som du säger Peter, och just därför tror jag att Apples uppköp av Logic är bra. Det hela kräver dock att Apple förvaltar sitt förvärv på ett bra sätt.
Om Apples ambition med Emagic endast skulle vara att göra hemanvändarvänliga redigeringsprogram med Logic som grund, då tror jag att de har gjort bort sig. Något sådant senario kommer dock knappast att ske, eftersom Logic är så stort som det är.
Nej, jag tror, som du sa, att Apple tänker inrikta sig på att visa hur bra ett program kan bli med hjälp utav CoreAudio- och CoreMidi-teknikerna i OS X.
Cubase kan man klara sig utan, och så länge som Steinberg gör program för PC som de senare portar till Macen så har man inte mycket att hämta där.
Hur (och Vad) Digidesign gör kommer dock att bli ganska intressant att följa. Digidesign har ju aldrig brytt sig om att implementera stöd för de tekniker som Apple erbjudit (eller Motorola då med exemplet AlitVec) och anledningen till det har ju varit att Digidesign förlitat sig på sin egen hårdvara för att få ut bra prestanda ur systemen. Eftersom Logic har stöd för TDM och dessutom börjat få en automation som enligt många ligger i klass med ProTools tror jag att Digidesign ändå måste fundera över att släppa en riktigt bra programvara för Macen. Digi001:an är ett bra interface och uppföljare kommer att komma, men då krävs det att ProTools LE är så bra att folk vill använda det...
/Jont Olof