Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av mailklient i operativet, var?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-08 15:47

Var väljer man i Tiger vilken mailklient det är som gäller?
När jag klickar på mailikonen i word eller på en maillänk på en hemsida så vill jag att
Entourage ska starta och inte mail eller Eudora.
Detta kunde man göra i Systeminställningar förut, men var har funktionen tagit vägen nu!?

/Henrik

Det väljer man i mail.app. Under inställningar och "allmänt" finns "Förvalt e-postprogram:"

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-08 15:58

I inställningarna för Mail.app. Skitdumt, jag vet, men så är det.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-08 16:53

Förbannade MS-fasoner som Apple tyvärr börjat lägga sig till med.
Samma med webbläsare och Safari.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-09 00:20

Jag förstår inte allt gnäll om detta. Vad skiljer sig så mycket mellan att gå in i ett program (Mail.app) mot ett annat (Systeminställningar) för att ändra detta?

Ologiskt? Om jag var newbie och ville ändra så skulle jag logiskt tänka att jag skulle gå in i mail-programmet för att ställa in eller ändra saker som har med mail att göra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-09 00:29
Ursprungligen av acke:

Jag förstår inte allt gnäll om detta. Vad skiljer sig så mycket mellan att gå in i ett program (Mail.app) mot ett annat (Systeminställningar) för att ändra detta?

Ologiskt? Om jag var newbie och ville ändra så skulle jag logiskt tänka att jag skulle gå in i mail-programmet för att ställa in eller ändra saker som har med mail att göra.

Men om JAG skall gå in och ändra så hade jag INTE gått in i Mail. Det är verkligen helt galet. Samma sak med Safari och www.

Men kan inte få det till att det är logiskt. Inte på något sätt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-09 01:01
Ursprungligen av klas:

Men om JAG skall gå in och ändra så hade jag INTE gått in i Mail. Det är verkligen helt galet. Samma sak med Safari och www.

Men kan inte få det till att det är logiskt. Inte på något sätt.

Inte jag heller, och det är ju inte direkt första gången detta kommer upp heller.

Ursprungligen av acke:

Det är väl själva principen att man måste tvingas använda Apples program för detta. Startar man Mail så får man upp massa dialogrutor om att ställa in epostkonto och liknande. När alla andra inställningar görs i en central, och framförallt neutral punkt, som Systeminställningar. Det känns som att det är systemet som avgör vilket program som ska vara förvalt epostprogram, inte Mail.app. Vad händer om någon slängt Mail.app t.ex.?

Men till alla som vill slippa det rekommenderar jag att ni laddar hem det utmärkta programmet RCDefaultApp som är gratis och kan ställa in massor av förval, varav en del sådana som inte går att ändra genom något program.

Ursprungligen av acke:

Med tanke på hur ofta den här frågan återkommer på 99mac så måste jag säga att den nog är ologiskt. Det finns femtioelva diskussioner där folk frågar hur man ställer in förvald webbläsare, t.ex.

• Oregistrerad
  • 2005-12-09 00:30

problemet, i alla fall som jag uppfattade det, var att jag var tvungen att fippla in all info för mitt mailkonto i Mail för att ens komma åt inställningarna. Försökte jag avbryta guiden avslutas bara programmet rakt av.
Därav har jag inte idits göra ändringen...än

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 23:04

Ok, kan hålla med om att det är jobbigt att man måste gå den krångliga vägen förbi användaruppgifter osv för att ändra i Mail. Är dock fortfarande inte helt säker på resten.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-11 23:11
Ursprungligen av acke:

Ok, kan hålla med om att det är jobbigt att man måste gå den krångliga vägen förbi användaruppgifter osv för att ändra i Mail. Är dock fortfarande inte helt säker på resten.

Tycker du det är logiskt att behöva gå in i Safari om du vill byta standardwebbläsare från Firefox till Camino? Nä, tänkte väl det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-12 07:33
Ursprungligen av Perc:

Tycker du det är logiskt att behöva gå in i Safari om du vill byta standardwebbläsare från Firefox till Camino? Nä, tänkte väl det.

Mja, tycker inte det är helt konstigt. När jag vill ändra värmen i min lägenhet går jag till elementen och inte till någon "central" i garderoben. Tror att de många trådarna om detta har att göra med att folk vant sig vid att inställningarna ligger i Systeminställningar och nu är borta, därav frågorna.
Om det då är bra att ändra på platsen alla känner till och varför Apple lagt inställningarna låter jag vara osagt. Men jag tycker inte det är ologiskt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-12 08:58

fast jag tycker nog att liknelsen med elementen fallerar lite det vore ju snarare så att om du hade flera uppvärminingsalternativ så skulle du behöva ändra tex inställningen på elvärme för att få en effekt på den vedeldade delen. Något kryptiskt exempel men om man aldrig vill eller tänker använda mail tycker jag inte man ska tvingas till att starta programmet bara för att ställa en en defaultklient.

/thomas

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-12 10:29
Ursprungligen av thomk:

Något kryptiskt exempel men om man aldrig vill eller tänker använda mail tycker jag inte man ska tvingas till att starta programmet bara för att ställa en en defaultklient.

Inte nog med att man måste starta den för att ange en annan standardklient, man måste ju skapa ett epostkonto i Mail också! Verkligen sinnesförvirrat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 15:24

Gammal tråd, men ändå ack så aktuell...

Inställningsprogrammet DefaultApps låter dig ställa in bl.a. önskad mailklient, UTAN att göra denna inställning i Mail.app...

Lycka till,

- Torkel

Acke har en bra poäng. Det är standardbeteende för program att själva fråga användarna vilket program de vill använda för t.ex. e-post, kameror eller RSS. Kolla bara på:

Ser man dessa sida vid sida så är det inte så konstigt att Mail och Opera själva bestämmer vem som ska hantera e-post. I längden är det dessutom bättre ju fler decentraliserade inställningar det finns eftersom man då kan utnyttja kontexten bättre.

1
Bevaka tråden