Jag förstår inte allt gnäll om detta. Vad skiljer sig så mycket mellan att gå in i ett program (Mail.app) mot ett annat (Systeminställningar) för att ändra detta?
Det är väl själva principen att man måste tvingas använda Apples program för detta. Startar man Mail så får man upp massa dialogrutor om att ställa in epostkonto och liknande. När alla andra inställningar görs i en central, och framförallt neutral punkt, som Systeminställningar. Det känns som att det är systemet som avgör vilket program som ska vara förvalt epostprogram, inte Mail.app. Vad händer om någon slängt Mail.app t.ex.?
Men till alla som vill slippa det rekommenderar jag att ni laddar hem det utmärkta programmet RCDefaultApp som är gratis och kan ställa in massor av förval, varav en del sådana som inte går att ändra genom något program.
Jag förstår inte allt gnäll om detta. Vad skiljer sig så mycket mellan att gå in i ett program (Mail.app) mot ett annat (Systeminställningar) för att ändra detta?
Ologiskt? Om jag var newbie och ville ändra så skulle jag logiskt tänka att jag skulle gå in i mail-programmet för att ställa in eller ändra saker som har med mail att göra.
Med tanke på hur ofta den här frågan återkommer på 99mac så måste jag säga att den nog är ologiskt. Det finns femtioelva diskussioner där folk frågar hur man ställer in förvald webbläsare, t.ex.