Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program öppnas inte!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem som jag tror uppstod vid någon av de regelbundna programuppdateringarna man gör ibland. De program som berörs (som jag vet om) är Limewire och Azureus. Det som händer när man klickar på ikonen i docken är följande: ikonen hoppar som vanligt, och efter ett par sekunder slutar den hoppa. Inget program öppnas. Jag kan heller inte öppna dem från finder eller liknande.

Har varit med om detta en gång tidigare, och då ordnade det sig med en Java-uppdatering, men det har jag redan provat.

Vad beror detta på? Och ännu viktigare - hur får jag programmen att fungera igen? (Har provat med ominstallation av programmen, men det funkar inte bättre för det.

Väldigt tacksam för svar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-10 19:51

Testa att bara dra bort ikonen från dockan och släpp över skrivbordet så att den försvinner i en "rökpuff".
Sen öppnar du programmappen, letar fram programmen ifråga och drar dom till dockan i tur och ordning så att nya ikoner skapas.

Problemet är troligen bara att informationen i den gamla dock-ikonen inte stämmer med verkligheten efter att du uppdaterat. Med proceduren ovan så får du in riktiga uppgifter.

Jag provade och det fungerade inte. Kan som sagt inte öppna programmen genom finder heller. Någon som kan hjälpa?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-10 20:34

Har du uppdaterat permissions?
Det bör/ska man göra både INNAN man uppdaterar program eller installerar nytt, och gärna omedelbart efter också eftersom program tydligen kan ändra permissions från default.

Hur gör man detta?

• Medlem
  • Skara
  • 2005-12-10 22:28

Starta "Skivverktyg", där väljer du din hårddisk och klickar på "Reparera skivbehörigheter"

Har även gjort detta. Ingen skillnad.

Eftersom båda programmen är skrivna i Java kan man gissa att det är det som strular. Svårt att veta vad, dock.

Kör Systemmeddelanden i Verktygsprogram för att kolla console.log, där program kan skriva t ex felmeddelanden (om du inte ser console.log, klicka "Loggar" uppe till vänster). Om du efter start av detta program klickar "Rensa" och sedan startar något av programmen, kan du se i realtid de meddelanden som skrivs.

Kolla även Azureus egna loggar i ~/Bibliotek/Application Support/Azureus/logs .

Posta eventuella felmeddelanden här, så ska vi se vad vi kan hitta på. Förhoppningsvis står det något hjälpsamt.

• Medlem
  • Skara
  • 2005-12-11 08:06

I ditt fall hade jag testat att ta bort ALLA spår efter programmen. D.v.s. sökt i Finder och tagit bort verkligen allt som har med programmen att göra. Sedan installerat om programmen igen. (Ta speciellt bort .prefpane och liknande)

Lycka Till

Du kan köra Limewire från terminalen (Verktygsprogram->Terminal), och se vad som händer. Skriv följande i terminalen, med enter efter varje rad:
cd /Applications/LimeWire/LimeWire.app/Contents/Resources/Java/ (om det är här du har Limewire)
java -jar -cp . LimeWire.jar

Porvade genom terminalen och kom efter en stund fram till... inget! Kan helt enkelt inte tyda vad det som kommer upp betyder. Vi något tillfälle fick jag upp "bus error" eller liknande. Kan det vara något?

Ursprungligen av hannesek:

Porvade genom terminalen och kom efter en stund fram till... inget! Kan helt enkelt inte tyda vad det som kommer upp betyder. Vi något tillfälle fick jag upp "bus error" eller liknande. Kan det vara något?

Dök inget upp eller kan du inte förstå det som kommer upp? Om det kommer upp något och det inte är för mycket kan du väl klistra in det som står här. Annars kan du väl klistra in i alla fall början och slutet, eller det som verkar viktigt (error, failure, warning, can't find, etc).

Vilken version av OS X och java kör du (kör java -version i Terminalen för att kolla vilken den använder)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-12 11:53

Det som händer när man klickar på ikonen i docken är följande: ikonen hoppar som vanligt, och efter ett par sekunder slutar den hoppa. Inget program öppnas. Jag kan heller inte öppna dem från finder eller liknande.

Hannes,

Vad kör du för version av MacOS X!?

Exakt det du beskriver, d.v.s. att ikonen hoppar som vanligt, och efter ett par sekunder slutar att hoppa, brukar bero på att programmet ifråga inte kan köras i den aktuella versionen av MacOSX.

Kolla i dokumentationen för programmet vilka krav (MacOSX, processor o.s.v.) som det kräver...

Lycka till,

-Torkel

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 12:43

Har du slängt bort inställningsfilerna för de trilskande programmen (från hemma-biblioteket) ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 06:12

Det har ganska nyligen kommit en uppdatering till Java. Öppna Apple-menyn > Programuppdatering och kontrollera om det finns nyare versioner tillgängliga. Finns det, kan problemet lösas när du uppdaterar.

Har den nyaste uppdateringen av OS X Tiger. 10.4.3.
Har även försökt hitta uppdateringar utan resultat.
Skriver jag "java -version" i terminalen får jag följande meddelande: Bus error.

Har den nyaste uppdateringen av OS X Tiger. 10.4.3.
Har även försökt hitta uppdateringar utan resultat.
Skriver jag "java -version" i terminalen får jag följande meddelande: Bus error.

Det verkar som om din Javainstallation är kass. Testa hämta och installera om senaste uppdateringen från http://www.apple.com/support/downloads/java2se50release3.html , om du inte redan försökt med det.

Testade själv nyss att installera över samma version (då jag installerat uppdateringen innan), och Limewire och Azureus funkar fortfarande. Åtminstone Limewire använder den versionen av Java.

Jag har nu lyckats åtgärda problemet! Jag öppnade Java prefs och ställde om så programmet använder sig av den gamla java-versionen 1.4.2 eller vad den heter. Tack för hjälpen iallafall!

1
Bevaka tråden