Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Script från en som inte kan

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-11 12:37

Hej. Hittade (här naturligtvis) ett script för adressboken vilket jag tyckte var totalt lysande. helt plötsligt öppnades ögonen för något som varit mig dolt. Men då väcks ju naturligtvis nyfikenheten hur många mer av er alla därute sitter på mer sköna scripts? Det skulle ju vara lysande att få titta in lite i era hårddiskar för oss ( Läs mig) som inte kan göra scripts.
Så vänner vad sitter ni på?

Mera scripts till folket

Antar att du syftar på Applescript? Du råkar inte ha en länk till scriptet i fråga?

Annars är Automator i Tiger mycket smidigt för att göra saker som du ofta gör. Har gjort några "workflows" för att importera bilder från min kamera, kopiera dem till en ny mapp, skala nere dem samt göra miniatyrer. Allt med bara några klick.

Är det nåt liknande du är ute efter?

Joakim

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 13:35

Jag skrev ett litet äppleskript som tar markerad text från Safari och öppnar en karta på Eniro (i nytt fönster) där adressen är den markerade texten. Om man hittar ett företags gatuadress på nån sida är det bara att markera texten och köra skriptet från skriptmenyn, så får man veta var de håller hus.

Fungerar om man har orginalkombinationen Cmd-C som "kopiera"-knapp, har man bytt får man ändra i skriptet.

tell application "Safari"
	activate
	set myURL to URL of document 1
end tell

tell application "System Events"
	tell process "Safari"
		keystroke "c" using {command down}
		delay 2
		set myData to (the clipboard) as text
	end tell
end tell

tell application "Safari"
	set MyID to ((make new document with id) = 1)
	set URL of document MyID to "http://kartor.eniro.se/query?streetname=" & myData & "&what=map&asearch=1"
end tell
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-11 22:12
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Antar att du syftar på Applescript? Du råkar inte ha en länk till scriptet i fråga?

Annars är Automator i Tiger mycket smidigt för att göra saker som du ofta gör. Har gjort några "workflows" för att importera bilder från min kamera, kopiera dem till en ny mapp, skala nere dem samt göra miniatyrer. Allt med bara några klick.

Är det nåt liknande du är ute efter?

Joakim

Hej Joakim, blir ju alldeles lyrisk när du pratar. Låter skitkul, men har aldrig hittills öppnat Automator, får nog ta mig en liten kurs tror jag...

Ursprungligen av Kronér:

Hej Joakim, blir ju alldeles lyrisk när du pratar. Låter skitkul, men har aldrig hittills öppnat Automator, får nog ta mig en liten kurs tror jag...

Automator är jättelätt att lära sig, även för de som har scriptat förut. Automator är logiskt uppbyggt samt du ser precis vad som kan göras och inte.

Frågan är då vad du vill göra med Automator, för precis som namnet låter så kan du numera låta datorn göra det tråkiga jobbet åt dig

Är det nåt du speciellt vill ha gjort ofta men inte riktigt känner dig säker i Automator så kan jag göra ett exempel-workflow åt dig, så kanske du förstår principerna.

Annars hittar du många workflows hos automatorworld, rekomenderas starkt ifall du vill göra jobbet lättare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-12 10:55
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Automator är jättelätt att lära sig, även för de som har scriptat förut. Automator är logiskt uppbyggt samt du ser precis vad som kan göras och inte.

Frågan är då vad du vill göra med Automator, för precis som namnet låter så kan du numera låta datorn göra det tråkiga jobbet åt dig

Är det nåt du speciellt vill ha gjort ofta men inte riktigt känner dig säker i Automator så kan jag göra ett exempel-workflow åt dig, så kanske du förstår principerna.

Annars hittar du många workflows hos automatorworld, rekomenderas starkt ifall du vill göra jobbet lättare.

Tack Joakim. länken är ju himmelen, där finns ju allt. Om jag kommer på något som jag inte redan kan eller vill göra lovar jag att skicka dig ett mail, stort tack.

Jag gjorde ett script som kördes igång när jag loggat in. Scriptet skötte sedan om inloggningen hos min bredbandsleverantör, öppnade upp safari samt ett antal länkar i tabbar, öppnade upp iTunes och slumpade ut en radiostation från en spellista och gömde ner alla fönster i dockan. Det gjorde några saker till också men jag har inte installerat det på min nya Mac än så jag kommer inte ihåg vad det var.

Ett par länkar till prima scriptforum kommer nedan:
http://bbs.applescript.net/

http://macscripter.net/

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-11 22:11

Grymt kul att läsa och se vad ni har för er måste jag säga. Tack

Hej Kroner
Jag antar att det är scriptet som kan hämta hem kontakternas adresser hos hitta.se
som du avser.
Jag installerade det idag och gud vad jobb det har besparat mig.
Har uppdaterat i stort sett hela mitt teleregistrer till kunder med adresser idag.
Toppenbra script!:))

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-11 23:11
Ursprungligen av sventa46:

Hej Kroner
Jag antar att det är scriptet som kan hämta hem kontakternas adresser hos hitta.se
som du avser.
Jag installerade det idag och gud vad jobb det har besparat mig.
Har uppdaterat i stort sett hela mitt teleregistrer till kunder med adresser idag.
Toppenbra script!:))

Visst va det, jag fullständigt älskade det, julkorten är räddade

1
Bevaka tråden