Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oumbärliga program

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oumbärliga program... hmm...

BluePhoneElite för att sända SMS, svara på samtal, ringa upp etc via min T630 från en meny jämte klockan
Bittorrent officiella klienten för fildelning
DVD2One för att backuppa mina DVD:er till specifik storlek
ICQ för att hålla kontakt med ett par pecepolare
Alla de program som OS X levereras med
MPlayer för att se film med undertexter. Stöder typ alla format, och det är mkt enkelt att delaya undertexter som är felsynkade med tangenterna < och x

I likhet med en del andra kan jag inte leva utan QuickSilver. Det går bara inte...
En bärbar dator utan iScroll2 är inte heller kul, alls. Det gäller även en ny dator med inbyggt stöd för tvåfingerscroll. iScrolls tvåfingerhögerklick är ett måste!
Annars, Smultron för kodning, och Journler för att hålla reda på texter man skriver på. Då klarar man sig långt...

Michael

Sitter man väldigt mycket i terminalen så är iTerm bra att ha, eftersom den har stöd för flikar. Vill man samarbeta när man kodar eller ska skriva ren text så är det Subethaedit som gäller.

• Medlem
  • Ale
  • 2005-12-13 16:46

Så det kan gå när man är trött, glömde det allra viktigaste programmet, Little Snitch!
Det är jag som ska ha kontrollen över trafiken som sker, inte någon annan.

• Medlem
  • 2005-12-13 16:52

De är redan uppräknade men

Launchbar - Bättre än Quicksilver tycker jag personligen. Hanterar allt från smarta spellistor i iTunies till att starta program.
PathFinder - Använder jag hellre än vanliga Finder. Den versionen som dyker upp nu i December verkar dessutom ha vässats betydligt.
Smultron - Kanon för enkel kodning
iTerm - istället för terminalen. Fast om jag ska vara ärlig så använder jag mest den inbyggda terminalen i PathFinder istället eftersom den finns direkt tillgänglig och jag behöver inte starta upp något extra program.
SnapzPro - För att skapa inspelningsbara demonstrationer. Använder jag mycket när jag kör Oracle presentationer och vill dema funktioner i Oracle.

• Oregistrerad
  • 2006-04-25 17:31

För länge, länge sedan fanns ett program som hette Boomerang.
Tror det var i OS 7 eller 8...
Det köptes upp av ett stort mjukvaruföretag som la ner produkten.

Boomerang kunde en massa fina grejer - bäst var att när man skulle spara en fil i en mapp som låg långt ner i hierarkin (tex på en server) räckte det med att ha den mappen öppen som ett separat fönster och klicka i den så var spara-vägen klar.

Nu finns det - äntligen - ett program som gör samma sak: Default Folder X
http://www.stclairsoft.com/

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

För länge, länge sedan fanns ett program som hette Boomerang.
Tror det var i OS 7 eller 8...
Det köptes upp av ett stort mjukvaruföretag som la ner produkten.

Boomerang kunde en massa fina grejer - bäst var att när man skulle spara en fil i en mapp som låg långt ner i hierarkin (tex på en server) räckte det med att ha den mappen öppen som ett separat fönster och klicka i den så var spara-vägen klar.

Nu finns det - äntligen - ett program som gör samma sak: Default Folder X
http://www.stclairsoft.com/

Default Folder fanns redan på Boomerangs tid, och var ett bättre val då (mindre plottrigt). Länge var OSX-versionen sämre (viktiga funktioner saknades) men numera är det god klass på den också. Trevligt att se att det är någon mer som upptäckt denna välsignelse för filnavigering. Click-there-it-is-funktionen är underbar för att navigera riktigt snabbt, och det är bara en av flera förbättringar. Är det något man ska ha i sin Mac så är det Default Folder!

Övrigt som jag stoppar in för att trivas: X-assist, 3ivx, Cyberduck. Och så AppleWorks och en bättre webläsare (Firefox eller Camino).

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-10 13:02

Virituella skrivbord = underbart! Jag instämmer till 200%.
Själv använder jag Desktop Manager för detta.
(Vet någon ifall liknande funktion finns till Win?)

För FTP:
Yummy FTP från Yummy Software
Det är helt sjukt bra med helt sjukt bra funktioner så som:

"Super-fast transfers
Failure auto-recovery
Finder FTP uploads
Auto-upload folders
Directory synchronization
Scheduling
Remote editing
File/folder filtering
List and Column views"

Och det är inte bara ljug för att skryta upp mjukvaran!
Det har alltid funkat 100% för mig.
Tänk att du helt enkelt droppar en fil eller mapp i en "Auto-upload folder" och så laddas det automatiskt upp till den förinställda FTP-servern/katalogen.

Det kostar 200 kr (lätt värt det) men du får en fullt funktionell 30-dagars trial.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-13 21:42
Ursprungligen av filuren:

(Vet någon ifall liknande funktion finns till Win?)

Virtual Desktop Manager från Microsoft. Funkar på en del installationer,,, andra inte :S

PowerToys for WinXP

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-13 22:18
Ursprungligen av theoo:

Virtual Desktop Manager från Microsoft. Funkar på en del installationer,,, andra inte :S

PowerToys for WinXP

Stort tack. Ska testa denna.

Eftersom ingen har tipsat om den grymma gratis ftpklienten Cyberduck så gör jag det!

Launchbar helt ovärdeligt. Gör samma sak som QS men bättre tycker jag då...
Cyberduck använder jag för ftp freeware som klarar jobbet galant.
AdiumX multi IM klient.
skedit för xhtml/css/Javascript/php hackning.
TextMate för andra språk.
iTerm för terminaljobb.
Säkert fler men jag kommer inte på fler just nu....

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-13 22:31

Console calculator, finns som widget för osx. Oumbärligt verktyg för oss som räknar hex och binärt om dagarna och behöver & och >> << oss lite
http://ccalc.shanebweb.com/

• Medlem
  • Solna
  • 2006-08-12 22:34

Är det fortfarande Azureus som gäller för torrents? Ok vilken är den bästa dc klienten?

Innan så körde jag Azureus, men nu kör jag Transmission. Mycket macigare, men saknar en del av de grejer jag gillade med Azureus (flytta filerna när nedladdningen är klar t ex). Å andra sidan så är Transmission ett grymt mycket smidigare och mer strömlinjeformat program.

På DC-sidan så är det ShakesPeer som gäller. Bygger på DC++ och är injicerat med massor med macighet.

Många viktiga program har redan nämnts. Jag vill slå ett slag för vim som jag inte skulle klara mig utan. Möjligheten till att hålla flera buffertar/filer öppna samtidigt i samma fönster genom sk "splits" är briljant. Möjligheten till att skapa avancerade macron och abbreviations (nyckelord som ersätts med större stycken text) gör den mycket effektiv. Möjligheterna till konfiguration är dessutom i det närmaste oändliga!

mitt bidrag till samlingen: Feedpopper

Feedpopper http://www.p-edge.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=1 är inte alls dum, har den inställd så att femtonde minut hämtar den alla mina RSS-strömmar och visar rubrikerna hittar jag något intressant så dubbelklickar jag på rubriken och får den presenterad i safari eller vilken webläsare ni använder) svårt att beskriv hur den funkar, men för mig är den oumbärlig (nåja )

CleanApp - för att enkelt avinstallera prog etc som spridit filer över disken.
Opera - den bästa webbläsaren som har stöd för tabbrowsning utan plugins...
Azureus - det bästa och enda torrentprogrammet osm officiellt är godkänt av alla sidor.
aMSN - den enda (?) msn klonen med stöd för webcam. Vet ej hur det är med tal dock.

Vilket program är bäst för att spela upp mediafiler? Har quicktime som verkar bäst men saknar spellista (!!??!!) VArje mediafil får tt eget quicktime fönster. VLC verkar buggigt likaså mplayer. DivX player har lika bra stöd som qt, mao är qt bäst men hur får man en spellista?

Jag använder stuffit för att packa upp filer. Vilket program använder ni?

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 10:44

Det behövs inga plug-ins för tabbad browsing med vare sig Safari, Firefox eller Camino heller. De är dessutom gratis.
Har du provat att spela upp film med iTunes?

oops sorry. Uttryckte mig klantigt. Fick för mig att tabbrowsing var samma sak som mousegestures...
Opera har alltså default mousegestures - det var det jag menade

Ursprungligen av Konrad:

Det behövs inga plug-ins för tabbad browsing med vare sig Safari, Firefox eller Camino heller. De är dessutom gratis.
Har du provat att spela upp film med iTunes?

Har inte testat att spela upp film i iTunes...

Bevaka tråden