Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidnumrering i Indesign

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på och blir galen på programet.

Gör en liten tidning på 12 sidor. Men sidnumreringen börjar på sidomslaget, vill såklart det ska börja på första verkliga sidan. Men så fort jag ändrar det så blir det oordning på mins sidor....

Tips?:mad:

Edit: Körde en overwrite master page och tg bort siffran då funka det bättre, men finns det inget annat sett man kan göra på?

Du vill alltså att det ska stå sid 1 på sidan 3? Ställ dig på sid 3 och välj "numrering- och avsnittsalternativ i sidpalettens utfällningsmeny och ställ in enligt den bifogade bilden. Normalt är dock att tidningar och även böcker räknar omslagets förstasida som sidan 1.

För att slippa numrering på sid 1 och 2 så shift-kommando-klickar du lättast sidnumren för att frigöra dem från mallsidan och sen tar bort dem, alternativt gör nya mallsidor utan sidnummer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 01:36

Jag har olika mallar för sidor med numrering och dom utan.

Vad betyder AVS1 ?

Tack för era svar

AVS1 som på bilden är precis vad det står, ett avsnittsprefix. Du kan kalla det tex "Pelle" istället och sen kryssa i "inkludera prefix vid numrering av sidor" så lägger inte bara Indesign till 1, 2, 3 osv utan skriver även automatiskt "Pelle" framför sidnumret.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2007-11-23 08:39

Sidnummerproblem - AKUT

Jag har ett dok med framsida, 1-2, 3-4 och baksida.
Jag vill att sidumreringen ska börja efter framsidan. Men när jag säger at sida 2 skall börja med sid 1 så hamnar den som högersida. Jag vill ha sid 1-2 som uppslag.
Alltså
Framsida
1-2
3-4
baksida

Nu blir det
Framsida
1
2-3
4-baksida

Förstår inte hur jag ska göra. Dessutom är det superbrådis, måste vara klar idag, fredag på fm!
Stort tacksam för hjälp!
Bee

• Medlem
  • 2007-11-23 10:09

Öppna "Sidor" fönstret.

Se till att Framsidan är sidnummer 1.

Markera sida 2 (den du vill ha som sida 1)
Håll ner shift och markera sida 5 (sista sidan i din inlaga)

Sidan 2-5 borde nu vara markerade.

Ctrl/Högerklicka på sidan 2 och välj "Håll ihop uppslag"
Sidorna 2-3 och 4-5 borde nu vara omringade av [ ]

Ctrl/Högerklicka på sidan 2 igen och välj ""numrering- och avsnittsalternativ"
Skriv 1 i rutan för sidnummer.

/P

1
Bevaka tråden