Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN + Internetdelning (10.4 Server)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-12-14 10:37

Har satt upp en Mac OS X Server, och satt startat VPN servern.

Allt fungerar perfekt, man kan ansluta med en Mac OS X 10.3 maskin mot den (kör pptp). De kommer åt nätverket etc, allt ser bra ut

Förutom att de inte kommer ut på internet..

Servern har varken DHCP eller DNS igång.. varje klient som ansluter får ett IP nummer tilldelat mellan 230-249.

Hos klienterna är DNS:erna inställda till vår ISP's DNS:er när de ansluter med VPN.

Men vad mer behöver man ställa in på X Servern? Servern står även som Gateway här och internt fungerar allt som det ska. Jag kan ansluta internt till VPN servern och använda internet utan problem. (Fast det kanske inte har med saken att göra)

Vad mer behöver man ställa in på Servern? Under inställningarna på servern för VPN finns det ju något som heter "Client information", på DNS har jag satt in de DNS servrar vi använder, men är det något mer som måste ställas in?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-12-15 12:48

Du måste ställa in en dns-server på klienterna under nätinställningarna för VPN:et.

När du har igång vpn på klienten körs surfen med DNS från ert interna nätverk (verkar det som).

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-12-16 15:57
Ursprungligen av pekka:

Du måste ställa in en dns-server på klienterna under nätinställningarna för VPN:et.

När du har igång vpn på klienten körs surfen med DNS från ert interna nätverk (verkar det som).

Jo det har jag gjort.. men det fungerar ändå inte :/

Men de kommer bara åt VPN server tydligen, inga andra datorer i nätverket. Kan det ha något samband och vad kan det bero på?

1
Bevaka tråden