Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att stänga av allt onödigt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 12:56

Hej!
Har nyligen köpt en iBook att användas bland annat för ljudinspelning av konserter etc. När jag testkörde systemet fungerade det fint för det mesta, utom vid ett tillfälle då allt tycktes storkna. De ljudfilerna blev också skadade, plötsligt hoppades flera sekunder över.

Jag använder Metric Halo 2882 och spelar in med den medföljande mjukvaran. Jag skrev till deras maillista för användare och frågade om råd. Jag fick svare att jag borde partitionera hårddisken, och se till att den partition jag använder för ljud har alla automatiska processer avstängda. Jag frågade tillbaka hur man partitionerar en hårddisk och vilka processer jag bör stänga av, men har inte fått ytterligare svar.

Så jag försöker här: Hjälp en OSX-nybörjare att partitionera hårddisken och fimpa alla processer som kan lägga sig i en ganska krävande process som ljudinspelning.

Stort tack på förhand!

/Henrik

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-12-15 13:17

Troligtvis menar de att du bör göra två separata installationer av operativsystemet - på var sin partition - och sedan anpassa den ena för normalt bruk och den andra för audio. Ett alternativ är att man kör ett script som ser till att eventuella processer som kan störa avslutas när man ska spela in, och sen ett annat som återställer. (Det finns en del att ändra på, exempelvis inställningarna för processorhastighet och vila, dashboardwidgets, antivirusprogram och annat som gör saker av sig själva periodiskt...)

Tyvärr är det svårt att ge några generella rekommendationer, men börja med att se till att alla övriga program är avslutade, att dashboard inte kör nån widget i bakgrunden och att spotlight inte indexerar den disk du fångar audion på (vilket helst bör vara en separat disk), samt att processorn är inställd på högsta hastighet, vilotiden är satt till 'aldrig' och att hårddisken är inställd på att inte spinna ner. Då bör du klara dig helt ok, utan att partitionera.

Kolla också 'top' eller Activity Monitor med jämna mellanrum för att se om nån process löper amok.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-18 07:32

Hur stänger man av Dashbord eller hellre hur stänger man ner vissa widgets? Är ny sen igår i Tiger och har inte listat ut det ännu

Att stänga av Dashboard är relativt enkelt. Öppna terminalen och skriv in följande för att stänga av Dashboard

defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean YES

Därefter skriv in

killall Dock

för att starta om docken.

Vill du använda Dashboard igen så kör samma kommando fast istället för YES så skriver du NO och starta om docken.

Senast redigerat 2006-01-18 09:50
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-18 19:11

Finns det verkligen inget annat sätt än Terminalen? Jag är livrädd för den och vågar inte

Ursprungligen av iggy:

Finns det verkligen inget annat sätt än Terminalen? Jag är livrädd för den och vågar inte

Jovisst. Det första kommandot kan du göra genom att först öppna com.apple.dashboard.plist, som ligger i hemmapp/Bibliotek/Preferences/ . Denna öppnas i Property List Editor. Klicka sedan på den lilla pilen bredvid Root, så trädet expanderas. Se sen till att Root är markerat (blått), och klicka New Child. Ändra "New item" till mcx-disabled, ändra "Class" till Boolean och Value till Yes, och spara.

För det andra kommandot, öppna Aktivitetshanteraren, se till att "Alla processer" visas. Markera Dock, och klicka Avsluta process->avsluta, uppe till vänster i fönstret.

Typiskt att jag ska vara så långsam, ser att andra svarat redan. Men förfarandet ovan funkar för alla "defaults write"-ändringar som det finns tips om här och där. Så vitt jag vet.

• Oregistrerad
  • 2006-01-18 19:32

du kan testa denna:
http://www.natal.be/index.php/?p=6
inte provat själv dock.

• Oregistrerad
  • 2006-01-18 19:50

Ha. ToggleDash funkar bra, men om man lägger det som en genväg i dockan är genvägen borta när dockan startar om. Weird. Får nog dra om lille Macen så den fattar att toggledasharn ska ligga kvar i dockan. Tjo.

Om du vill stänga av Spotlight också, som skulle kunna störa, kör
sudo mdutil -i off /
i terminalen. Den kommer vilja ha ditt lösenord. Jag är tyvärr för lat för att hitta något program som gör detta, om det nu existerar ett sånt.

Detta är en temporär avstängning, du kan slå på Spotlight igen med samma kommando, men med "off" utbytt mot "on". Skivan kommer inte behöva indexeras om.

Om du har mer än en hårddisk/partition och vill stänga någon annan, byts "/" mot "/Volumes/hårddisknamn/

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-19 09:59

Finns väl något som heter SpotLess (ordvits).

1
Bevaka tråden